Taskekrabben Startet 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 12.Februar.2014 Skal montere nytt gassanlegg i min Scand Atlantic. Pga plassmangel er det kun gasskasse mini 2 kg Primus blå som er et alternativ da denne er 30 cm høy og går akkurat under benken. Men jeg hadde helst ønsket å bruke gassflasken fra Statoil da jeg har hørt at denne flaska er lettere å få byttet inn langs kysten. Noen her inne som vet om statoils gassflaske får plass inni denne gasskassen? Evt. om det er like enkel tilgang på primusflasken rundt om på gjestehavner rundt omkring? Hilsen en for tiden tørrskodd taskekrabbe som venter på våren :-) Link to post
Jakob T Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Har 2kg Statoilflasker.Det har vert sagt at disse flaskene skal ut av handelen,veit ikkje om det er tilfelle.Har flaska montert i ein benk,så det blir vel ein ombygging om dei slutter å levere disse flaskene.Mulig det går an å fylle dei andre plasser Link to post
Taskekrabben Svart 12.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Ok. Da bør vel jeg tenke annerledes også. Kanskje alternativet er å montere flaska i ankerboksen i baugen, for der er det plass til en 5 kg :-) Takk for info Jakob T. Link to post
Roger jo Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Hadde de blå før "alle" Esso stasjoner fører og forhandlernettet er her. http://www.aga.no/international/web/lg/no/like35agano.nsf/docbyalias/re_sellers Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Jakob T Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 Har ikkje prøvd å bytte flaske etter sommeren.Det var snakk om at disse flaskene skulle gå ut.Kansje det er andre som har meir innfo om dette.Veldig greit med 2 flasker av denne størrelsen,håper at dei forsatt blir å få kjøpt Link to post
Windy37GM Svart 12.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 12.Februar.2014 (redigert) Er veldig skeptisk til gass i båt. Nå har jeg vært såpass "heldig" at vi har fått testet et produkt vi utvikler, bla i en propan eksplosjon. Lyden er litt lav, så skru opp volumet. Kikk her: Så kan vi ha gjettelek hvor mye propan vi snakker om. Containeren er på størrelse med en liten garasje mvh Bavaria32sport[ Redigert 12.Februar.2014 av Bavaria32Sport (see edit history) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Wallas Service Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Ok. Da bør vel jeg tenke annerledes også. Kanskje alternativet er å montere flaska i ankerboksen i baugen, for der er det plass til en 5 kg :-) Takk for info Jakob T. Ikke særlig lurt ifølge denne artikkelen: http://www.redningsselskapet.no/om-oss/rs-magasinet/_attachment/108297?_ts=1295f252608 Ingen god løsning å plassere flasken i ankerrommet forut. Mer utsatt for saltvann og korrosjon, sm er en stor belastning, og anlegget varer ikke lenge Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
Wallas Service Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Er veldig skeptisk til gass i båt. HELT enig. Ville mye heller oppgradert til et kokeapparat som benytter seg av drivstoff du allerede har i båten; Diesel. Så slipper du bekymringen om hvor du får byttet/fylt flasker, og du har alltid med deg det du trenger av drivstoff for å varme deg mat. Et par svært gode alternativer til kokemuligheter: http://www.wallas.fi/index.php?id=560 og http://www.wallas.fi/index.php?id=560 Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
KARILLA Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Skeptisk er bra, men ingen grunn til å velge bort gass i båt. Hold anlegget i orden sjekk for lekkasje regelmessig og steng av når ikke er i bruk( om ikke kjøleskapet er på gass også). Gass er en forutsetning for at skipskokken skal trives ombord hos meg så svaret er gitt. Har koketopp med tre bluss og steikovn. Er kjempefornøyde både meg og kokken :-) Ha en gastronomisk sommer. Lurer faktisk på å montere en slik også, da vilman altid ha varmtvann tilgjengelig :-) http://www.ebay.com/itm/8L-Tankless-Hot-Water-Heater-Propane-LPG-Gas-Boiler-Stainless-Steel-With-CE-/261331051660?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3cd88b648c Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig! Link to post
Taskekrabben Svart 13.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Må nok si meg enig med HAIK her... Har hatt wallas, og synes det går altfor lang tid å koke kaffe. Det er også deilig å kunne steke varme rundstykker til morgenkaffen... Så gass er kommet for å bli :-) Får heller vedlikeholde/sjekke tilstand jevnlig, montere alt av sikkerutstyr som er å få tak i, og ikke minst bruke det med fornuft. Link to post
Mix Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Det er nok totalt uaktuellt å nedgradere til Wallas igjen ja. Gass er overlegent. Koketopp, komfyr, varmt vann, Weber grill, krabbekoker. Lettvint, rimelig, renslig, enkelt å vedlikeholde og ikke minst driftssikkert. Link to post
hanto1 Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Det er ingen reelt alternativ for gass. Milliarder av mennesker bruker dette hver dag, og ja -det kan være farlig ( som alt annet) Risikoen for stort ka-blam! er knøttliten og knapt målbar i nasjonal sammenheng for båt. Det er nok av andre hverdagslige ting man kan frykte mere, som f.eks. sykling eller fotturer i fjellet. Link to post
Windy37GM Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 Ingen som kan gjette på hvor mye som smalt i "garasjen" ? Gass er sikkert bra, men det er fallgruver ifb med båtbruk pga gass er tyngre enn luft og samler seg i bunnen av båten hvis man ikke gjør det riktig. mvh Bavaria32sport Livredd :-) Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
Roger jo Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 med Skeptisk er bra, men ingen grunn til å velge bort gass i båt. Hold anlegget i orden sjekk for lekkasje regelmessig og steng av når ikke er i bruk( om ikke kjøleskapet er på gass også).Gass er en forutsetning for at skipskokken skal trives ombord hos meg så svaret er gitt. Har koketopp med tre bluss og steikovn. Er kjempefornøyde både meg og kokken :-) Helt enig gass i båt er trykt hvis en følger. Forskrift om sikringstiltak for gassfyrte anlegg m.m. som bruker propan eller andre lette kullvannstoffer anvendt ombord på fartøy. Og har litt sunt båtvett. Denne er bra bortsett fra at de setter inn en kran i slangen fra dreneringskassa, som ikke er etter forskriften. http://www.redningss..._ts=1295f252608 At noen forsøker å skremme med at gass er farlig, og legger ut en video der noe blåser av 150 g med propan i et kontrollert forsøk er dumt.. Har en gass i båt skal en etterse det som alt annet som skal ha service og bruke lekkasjetester for kontroll av at anlegget er tett hver gang en setter anlegget under trykk. ( sjekk oljenivået i glasset) og at ingen bluss er på først. Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Tormodnt Svart 29.Juni.2014 Link til dette innlegget Svart 29.Juni.2014 Kanskje litt OT, men prøver her før jeg evt starter en egen tråd.Noen som vet hvor man kan kjøpe litt rimeligere gasskasser enn hos for eksempel maritim?ebay? det store utlandet? tips til å lage selv?Jeg syns nå prisen hos nevnte butikk er stiv nok for en liten plastdunk med noen nipler i, men er jo en sikkerhetssak så da kan man jo som kjent bare ta den prisen man vil.. :/Alt er jo bedre enn ingen kasse tipper jeg.. Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn