stkris Startet 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 13.Februar.2014 Hei - har lest innlegg her i lengre tid - men det er første gang jeg poster noe. Har et toalett Jabsco 58040 som trenger service - nye pakninger og evt bytte de korte sorte slangene som krøller seg bak toalettet. (Ikke den lange til septiktanken). Har forsøkt å google men blir ikke særlig klokere. Eneste jeg fant var en bedrift i Asker (http://www.lasashop.no/). Men det er tungvindt når du bor på vestlandet. Er det noen som tilfeldigvis kjenner til en bedrift mellom Bergen og Stavanger som kan gjøre en slik service? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 13.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 13.Februar.2014 (redigert) Hei og velkommen på forumet ! Jeg tror du skal slite med å finne noen som tar service på toalettet ditt. Den må du nok ta selv. http://www.flak.no/search?q=jabsco+service&search=S%F8k Redigert 13.Februar.2014 av Worry II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Hei, du får kjøpe" overhalingskitt" i de fleste båtutstyr butikker, skal ikke være vanslelig og skifte pakninger osv mener det skal være flere tråder her ang. Dette. Vil bare si at det er dette vi kaller drittjobb. Sitér dette innlegget Link to post
Sunmar Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Hei Et tips. I nr 1-2014 av Båtmagasinet står det en veldig bra artikkel om vedlikehold av toaletter. Vel verdt å lese . En kopi av artikkelen kan sikkert bestilles fra dem http://www.batmagasinet.no/ . Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Jeg stod i kø for å betale noe i en BestMarine butikk, hvor kunden foran meg spurte om de kunne bytte service-kit på Jabscoen hans i seilbåten hans (lå i havna nedenfor), hvorav selgeren svarte: "Jeg kan selge deg service-kittet, men jeg tror ikke du får noen til å gjøre jobben for deg. Vi gjør det ikke !" Måtte humre litt, da Jeg er glad jeg ikke har hatt besøk av rumenere i båten min i vinter ! Sitér dette innlegget Link to post
Gespen Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Båten min er på land ved åstveitvågen der har det vært mye tyveri, fikk mail på dette, skal ned senere for og se om noe fra min båt er stjålet. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Båttoaletter er svært enkelt konstruert, så denne jobben greier du selv. Ta med en klesklype til nesa og en sixpack med øl og sett i gang. Enig med de over om servicekit / ombyggingssett. Da er det bare å bytte gammelt mot nytt. Gjort på no time. Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Worry II Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Gespen skrev On 14.2.2014 at 9.10: .. skal ned senere for og se om noe fra min båt er stjålet. Nesten bedre om ting er stjålet, enn at septiktanken er full av andres dritt Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 (redigert) Jeg skal også ta service på dassen til vårs.. Den pumpa ikke ut vannet da jeg kjøpte den. Etter jeg bytta den øverste pakningen ved pumpehåndtaket ble den omtrent bra så jeg hoppa over resten av servicen.. Må vel ta den nå til våren.. Skulle vel gjort det i fjor.... Har bare pissa i den så håper ikke det er så mye dritt der..... Redigert 15.Februar.2014 av glalaks (see edit history) Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Eureka Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Det er ikke så gale som man tror. Gode angangshansker, en bøtte, avis, tørkepapir. Sitér dette innlegget Link to post
Toretrebåt Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Noen ting trenger noen hjelp til, bare ta kontakt men det koster. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Ett godt tips: Bland eddikk (35%) og vann. Skyll ned og la det virke litt. Det aller meste av lukten blir borte og jobben går som en lek. Har akkurat overhalt doen ombord og byttet til ombygningssett til 12 volt, samt byttet til ny og større septikpumpe. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Roger jo Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 (redigert) En dritt jobb tja. Fyll opp systemet med Eddikvann la stå et døgn pumpe ut, fyll opp med Kloridvann la det stå et døgn til skyll med vann, så blir jobben betraktelig bedre. http://www.mackengineering.co.uk/product_downloads/58020%20DELUX%20TOILETS.pdf Sjekk dele priser på nett, mye og spare da. PS. nytter ikke og følge med på sport og skrive her. Redigert 15.Februar.2014 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Andresh Svart 15.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 15.Februar.2014 Astor skrev On 15.2.2014 at 15.11: Ett godt tips: Bland eddikk (35%) og vann. Skyll ned og la det virke litt. Det aller meste av lukten blir borte og jobben går som en lek. Har akkurat overhalt doen ombord og byttet til ombygningssett til 12 volt, samt byttet til ny og større septikpumpe. Er du fornøyd med TMC ombygningsettet? Tenker da på tilpasning ved montasje fra manuelt Jabsco og om støyen er så fæl som enkelte mener ;-) Sitér dette innlegget Link to post
stkris Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Takk for mange svar! Ser ut som det blir gjør-det-selv-varianten ja. Eneste er at jeg har 1000 tommeltotter. Og det er jo et kjedelig område å gjøre en dårlig jobb på. Hadde gladelig betalt et lukt-tillegg til noen hadde jeg vist det ble profesjonelt gjort. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 stkris skrev On 16.2.2014 at 16.46: Hadde gladelig betalt et lukt-tillegg til noen hadde jeg vist det ble profesjonelt gjort. Hva mener du er er fornuftig tillegg, stkris ? Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Jeg har selv 10 tommeltotter dessverre.. Men på doen er det ikke så ille da du bare setter inn den delen som er lik den som sto der fra før. Vanskelig å gjøre feil. Kan med fordel prøve å skylle litt med doen før du legger sesongens første kabel for sikkerhets skyld.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
stkris Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Worry II skrev On 16.2.2014 at 19.39: Hva mener du er er fornuftig tillegg, stkris ? Aner ikke - dobbel timebetaling? Eneste alternativ jeg kjenner per i dag er å ta med toalettet til Østlandet. Ikke billig det heller. glalaks skrev On 17.2.2014 at 8.13: Jeg har selv 10 tommeltotter dessverre.. Men på doen er det ikke så ille da du bare setter inn den delen som er lik den som sto der fra før. Vanskelig å gjøre feil. Kan med fordel prøve å skylle litt med doen før du legger sesongens første kabel for sikkerhets skyld.. Takk for oppmuntrende ord - ligger vel an til en gjør-det-selv jobb. Sitér dette innlegget Link to post
Andresh Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Det å skru på disse toaletten er enklere enn du tror. Ikke akkurat drømmejobben men godt hva som er gjort. Et stort pluss er også at du blir kjent med hvordan ting fungerer til den dagen kommer der det IKKE fungerer lenger! Skiftet forresten fra Jabsco manuelt til TMC elektrisk i dag. Jeg er konsekvent nøye med å flushe gjennom med ferskvann og septikvæske etter HVER tur. Så det var minimalt med septiklukt mens arbeidet pågikk idag. Satte en kuleventil på inntaket for å kunne flushe med ferskvann og ikke saltvann! Håper det funker ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.