Jump to content

Maritim utdannelse, hva er sikrest?

SPAM

Recommended Posts

Det er sikkert flere her inne som har maritim utdannelse og som har endel fartstid på de syv hav og offshore, så jeg lurte på om noen av dere kloke hoder har noen tanker å dele.

Jeg er 32 år gammel og begynt på utdannelse nummer 2 siden det gikk dårlig med den første, og nå følger jeg drømmen om havet og holder fast ved den. Jeg går akkurat nå forkurs for ingeniør/maritim høyskoleutdannelse, og må søke på skole i løpet av mars-April. Valget står mellom Teknisk Fagskole (linje for marinteknisk drift eller nautikk) eller Maritim Høyskole, som vil ta ett år lengre. Muligheten for å bli ingeniør er også til stede.

Hva vil lønne seg for meg å ta? Jeg kjenner flere som tar nautikk, og det ryktes om at det er svært vanskelig å få seg kadettplass og senere jobb. Jeg heller mer mot marinteknisk drift og å komme meg ut og jobbe så fort som mulig for å gå gradene til maskinoffiser. Er dette et fornuftig valg, eller er jeg helt på jordet? :confused: Tjener man noe som helst fordel ved å ta Høyskolen fremfor Fagskolen? Og spørsmål 2: Vil det at jeg er jente tale for meg eller mot meg i dette noget mannsdominerte arbeidsmarkedet?

Takknemlig for alle innspill! :yesnod:

Litt enig med overnevnte, for landjobb står du svært sterkt med en maskinteknisk vei. Jeg opplever vel at man i dag kan velge blant svært mange interessante jobber både på land og til sjøs. Seriøse rederier som eks. hurtigruten tar godt vare på jentene sine. Drittsekker kan man treffe på overalt uansett.

Selv synes jeg det er kjekt med innslag av det motsatte kjønn i arbeidssituasjon selv om yrket i utg. punktet er betydelig mannsdominert. Som seilende er det lite å vinne på å ha tatt utdanningen gjennom høyskolen kontra fagskole. Muligens litt enklere ved en senere anledning ang. landjobb.

I dag er det dessuten mange attraktive turnussystemer, enkelte ferger praktiserer 1:2, offshore jobber vi 2:4. Det er ikke lengre slik at en tilbringer hele livet til sjøs i jobbsammenheng. Til å begynne prioriterte jeg mest mulig seilingstid og hadde på det meste nærmere 300 reisedøgn i året. I dag trives jeg best med en komfortabel turnus. Jobben er jo både utfordrende og interessant.

Hei

Hva som vil lønne seg for deg å ta, er det stort sett du selv som avgjør best. Det må være det du tror du kommer til å trives best med. Det er ikke en klisje, men også det som ved din interesse for faget gir deg størst utbytte i kunnskap og videre læring/trivsel.

Jeg er forutinntatt i forhold til spørsmålet om valg, og kan bare svare ut fra meg selv og hvordan jeg har opplevd dette. Jeg tok nautikk på Høyskole i omtrent samme alder som du er nå og har aldri angret på det. Også den gang fikk vi høre at vi utdannet oss til arbeidsledighet, men vi endte med å få kadettplass alle som gikk inn for det. Både i mitt kull og i kullene over og under meg. Min mening er at det er slik i dag også og den holdningen har jeg også hørt dagens studenter gi uttrykk for.

Enten du er jente eller gutt, så går du ut på sjøen for å utføre en jobb. Det er dette som er fokuset, ikke hvilket kjønn du er. Gjør du jobben din godt og står på, så er det min erfaring at en ikke tenker videre over om en er hankjønn eller hunkjønn. Det er viktig at du er fokusert på å utføre jobben. Du skal utføre samme jobb som andre i din stilling og det er ikke noe problem hverken fysisk eller psykisk så sant du er skikket til det (gjelder begge kjønn) (Jeg mener også at det er et unntak som jeg kommer tilbake til). Med skikket til dette, så tenker jeg også litt på at det ikke alltid er silkeseilas på blått hav. Vintervær og stormer med 15-20 m krappe bølger kan tidvis føre til lite søvn, samtidig som en må ha full konsentrasjon kontinuerlig når en er på vakt. Dette merkes etter fire uker. På den andre siden så har vi også nattseilaser i rolig sjø der en duver avgårde i stor harmoni. Sjøen er noe av det koseligste sted på jord under slike forhold, andre ganger er den utfordrende, men aldri kjedelig. Du må også være forberedt på at en spade blir kalt en spade, omgangstonen kan være litt røff men hele tiden med et underliggende sterkt samhold blant de ombord.

Unntaket jeg nevnte tidligere: Jeg mener bestemt at det ikke er noe fysisk arbeid som ikke kan utføres av alle ombord. Takket være wincher og teknikk så stopper ikke manglende muskelmasse oss. Men, vi styrmenn er også røykdykkere ved en eventuell brann (litt varierende hvem som har den rollen avhengig av type båt). Full utrustning med flasker og brannmannsutstyr veier sitt og skal du i tillegg bære en 100 kg person opp leidere for å få vedkommende i sikkerhet så er det tungt. Selv er jeg ikke noen spesielt sterk person og hadde jeg vært den store karen som trengte hjelp så hadde jeg nok foretrukket en kraftig kar fremfor meg til å bli berget av. Personlig synes jeg dette er verdt å tenke over når en fastsetter turens røykdukkere. Ikke bare i forhold til kvinner, men også alder og muskelmasse på menn. Tanken på at egen manglende muskelmasse var medvirkende årsak til at en person ikke ble berget hadde plaget meg kraftig! Dette hadde også plaget meg i ettertid, om jeg som styrmann hadde satt en liten pusling av en kar som nærmet seg pensjonistalderen til å være røykdukker med samme resultat. Jeg mener derfor at røykdukkere må velges med omhu og ikke etter stilling ombord.

Som på de fleste arbeidsplasser, har det en positiv innvirkning å ha begge kjønn på plass. Når du kommer hjem på fritur får du kanskje en del spørsmål om hvordan det er å være alene jente (dersom du er det) sammen med "bare" menn. Ute tenker vi ikke over det, vi jobber f eks 12 timer, spiser, sover, og jobber igjen. Min erfaring er at de som er mest opptatt av dette, er de som jobber på land med god fantasi til å tro både det ene og det andre.

Av diverse årsaker har jeg selv gått i land, (blant annet for å kunne delta på alt som har med skøyta og gjøre. Være med på vårpuss og ikke bare komme hjem til ferdig skute klar for sommerferie) og har i dag en jobb i et meget godt miljø. Likevel, det miljøet som en har ombord i en båt, finner en ikke på land og det er noe av det jeg savner mest ved å være i land. Så, som du skjønner, jeg er forutinntatt til å svare på hvilket valg du skal ta. Jeg selv har aldri angret en dag på mitt valg!

Både fagskole og høyskole gir deg rett til å løse høyeste sertifikat som maskin og dekksoffiser. Høyskole gir deg videre utdannelse utover rene sertifikatfag og du har på et senere stadium flere jobbmuligheter på land + muligheten til å ta en master. (Det finnes også masterutdannelse som er lagt til rette for å kunne tas når du fortsatt er aktiv seilende)

Lykke til med valget :-)

Redigert av Sande (exSkjælø) (see edit history)

Rederiet jeg seilte for erstattet alle oss nordmenn først med Filipinere på Dekk.deretter hvar de Ofiserenes sin tur til og bli sendt på land . Hvet også om andre seilende nordmenn som sier att det bortimot blir spist kake på Rederikontoret for hver nordmann som slutter eller pensjonerer seg de blir i tur og orden erstattet med billigere arbeidskraft. Ser i nyhetene om Statoilansatte og andre som må slutte på grunn av overtallighet blir tilbudt sluttpakker i størrelse opptil 2 årslønner og vel så det . Jeg har opplevd den tida da Tusenvis av norske sjømann ble sendt i land ikke mye sluttpakker og snakke om der i gården en skotupp i Ræva og ferdig med det.I dag anbefaler jeg ingen og begynne som Sjømann i hvertfall ikke som Decsoffiser. For dette er ett yrke jeg vil nesten påstå er totalt ødelagt av utenlandsk Arbeidskraft.Mulig det kan være unntak hvist en sikter seg inn på ferger i norske fjorder . Men er vel ett spørsmål om hvor lenge en har bruk for navigatører der også etter hvert som det blir bygget bro og tunell over fjordene.

Jeg holder på å ta siste året på nautikk nå (høgskole). Er spent på hvordan det blir å få kadettplass, men vet at omtrent alle som gikk ut i fjord fikk seg forskjellige stillinger rundt omkring. Det eneste jeg har hørt om er et par stykker som har registrert seg og levert en generell søknad hos mange av rederiene. Det har gitt de endel turer, men alt skjer spontant, så de får i beste fall spørsmål om de kan seile en dag eller to i forkant, men også telefon samme dag som båten skal ut igjen. Slikt kan jo være slitsomt hvis en driver med andre ting på land. Alt i alt virker de fornøyd fordi de ofte får seile som lettmatroser og fyller ut kadettbok i tillegg, dvs. de får godkjent fartstid mtp sertifikat, men lønna som lettmatros er mye bedre enn kadett så de sitter igjen med litt lommepenger etterpå. Bakdelen ved denne usikre jobbtilværelsen er jo at det er helt umulig å få boliglån osv. uten et fast ansettelsesforhold, men jeg vil tro at disse får en fast jobbtilbud på et senere tidspunkt. Dessuten er et visst også spennende å se hvor forskjellig de jobber på de forskjellige skipene. Det som ser ut til å bli mer spennende er hva som skjer etter sertifikatet er i boks. Det er nemlig mange som har fått beskjed om at det ikke er noen garanti for videre arbeid etter endt kadettid, men jeg vil tro at også dette ordner seg. Ellers vil jeg si at det er et forholdsvis enkelt studie når du har litt kjennskap til båt fra før. Jeg har drevet firmaet mitt ved siden av fulltidsstudier uten noe problem og har forholdsvis gode karakterer. Jeg pleier å si at jeg er deltidstudent når kunder spør :giggle: Siste halvåret nå er det forøvrig kun undervisning to dager i uken

Er selv 35 år. Tok teknisk fagskule nautikk i. 2000-2002, jobber nå som Los. Vil si du tar en utdanning som jeg syns ser dårligere ut mht fremtiden enn før. Det er støtteordninger i Østen for å rekruttere billig arbeidskraft derfra og kommunikasjon mellom verdensdelene er enklere enn noen gang så fortsatt utflagging vil vi nok se.

Maskin er nok den tryggeste veien av de 2 i dag med samme argument som over.

Tror det er hips om haps om du velger dekk eller makin utdanelse sjansen for kadet / lærlingplass ombord er vel noenlude lik og det finnes forsatt endel rederier som skal ha nordmenn / nordeuroperer i flåten sin.

Du bør gjøre det som føles rett for deg enten det er på dekk eller i kjelleren du tror du vil like deg best.

Har selv bakgrunn fra dekk og utenriksflåten (ingen i fra offshore) og jobber fortsatt innenfor næringen, men på land. Min erfaring er at de fleste jenter / kvinner forsvinner i fra flåten når de er i din alder, jeg tror det er av flere grunner,
men velger og nevne to, familie og at det er få jenter som når opp i toppstillingene i utenriksfåten (pga kulturforskjell er det mange steder veldig vannskelig / umulig å ha kvinner i toppstillinger).
Selv om det er hardt å innrømme så bør vel du satse på maskin / sotengel da det er flere muligheter for jobb i land eller evt offshore.

Lykke til

http://www.hib.no/studier/studie.asp?studieID=UVT

Kanksje feil landsdel for deg, men her er du garantert jobb i en bransje med et hav av muligheter. Også på båt. Jeg går andre året på linjen. Til info er første klasse nå ca 60/40 gutter/jenter.

Med forkurs stiller du i egen kvote. Ordinær opptak har 56 pongs grense( høyest for ingeniørutdanninger i norge).

Linjen holder til i egne lokaler på sotra utenfor bergen, midt i smørøyet av subseaklyngen;)

Om du velger dekk eller maskin må avgjøres av hva du trives best å arbeide med og hvilke interesser du har. Etter mitt syn er dette så forskjellige stillinger at jeg ikke helt forstår at det kan være en reel problemstilling. Hvilket utdannelse har du fra før? selv om det gikk dårlig med den kan den gi deg fordeler på jobbmarkedet på sjøen om det har noen relevans.

Tidligere var jeg også av den oppfatning av at maskinister hadde større muligheter for jobb på land, men når jeg ser meg tilbake kjenner jeg mange navigatører (inkludert meg selv) som har fått greie jobber på land om ønsket for slikt dukker opp.

Jeg hadde ikke vært redd for arbeidsmarkedet på sjøen da jeg tror den norske sjømann har livets rett i lang tid fremover om du sørger for å få deg kurant erfaring.

Som kvinne vil du kunne møte noe utfordringer kulturelt enkelte steder i verden, og vil kunne ha noen fordeler under utdanning/kadettplass/jobbsøknad (kjønnskvotering), men kvinnelige styrmenn og maskinister er i dag såpass vanlig at det ikke er noe spesielt med det lenger.

Lykke til

Kaftein ØL: Er vel kun de rederiene som har skip som ligger under innretningsforskriften (Island Offshore med 3 skip + noen FSO) som har 2:4 ordning. Ellers er det 4:4 som er vanlig i Nordsjøen og 5:5 eller 6:6 for offshore skipene i resten av verden. Tradisjonell skipsfart har vel fortsatt endel 8:8 turnus .

Tusen takk for informative svar alle sammen! Jeg føler også at maskinoffiser er mest riktig, som dere sier også med tanke på evt jobb på land. Livssituasjon kan jo endre seg "når man minst venter det". Med Teknisk Fagskole i bånn kan man jo alltids ta ingeniør senere.

Som på de fleste arbeidsplasser, har det en positiv innvirkning å ha begge kjønn på plass. Når du kommer hjem på fritur får du kanskje en del spørsmål om hvordan det er å være alene jente (dersom du er det) sammen med "bare" menn. Ute tenker vi ikke over det, vi jobber f eks 12 timer, spiser, sover, og jobber igjen. Min erfaring er at de som er mest opptatt av dette, er de som jobber på land med god fantasi til å tro både det ene og det andre.

Ja, det har du nok rett i... Det er mye rare oppfatninger ute og går. Jeg får allerede mange hevede øyenbryn fordi jeg bruker ordet "sjømann" :rolleyes: . Det er jo ikke politisk korrekt nok for dagens samfunn. Jeg personlig foretrekker helt klart miljøer med overvekt av menn, siden de sosiale kodene er enklere å sette seg inn i :wink:

Chiefengineer; husker du hvilke rederier som har 2:4 ordning? Er dette et slags prøveprosjekt, eller har det sammenheng med at noen av skipene er registrert som flytende rigger? Er det flere rederier som har begynt med dette? Hva slags skip seiler du på?

Island offshore seiler 2:4 på intervensjonsfartøyene på norsk sokkel siden det er brønnoperasjoner med klient ombord (SUT innretning). Er ikke på skip men på rigg. For supply, ahts etc. vil det nok være helt uaktuelt å gå vekk fra 4:4 / 5:5 i all overskuelig framtid. Forøvrig benyttes det i hovedtrekk 4:4 på rigger på internasjonale kontrakter (med unntak av engelsk sektor).

Redigert av Chiefengineer (see edit history)
Island offshore seiler 2:4 på intervensjonsfartøyene på norsk sokkel siden det er brønnoperasjoner med klient ombord (SUT innretning). Forøvrig benyttes det i hovedtrekk 4:4 på rigger på internasjonale kontrakter (med unntak av engelsk sektor).

Du mener skip som innehar MODU klasse?

SUT er vel noe "særnorsk" som petroleumstillsynet opererer med for å sikre kvaliteten på innretningene.

Engelsk sektor går forøvrig 4 uker på (sist jeg var der ihvertfall)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...