Jump to content

Må ha ny dieselvarmer, en god en! Hvilket merke?


zoltan

Recommended Posts

Har fortiden en en Eber D5 airtronic, dette er det verste elendighet jeg har opplevd, har nå havari på viftemotor for fjerde gang, og jeg skiftet minst 20 glødeplugger, nå er det nok!

Er det noen som kan vise til en varmer som har mange drifts timer? eller er alt sammen bare leketøy? det må da være noen som kan klare å lage noe som virker mer en 2000-3000 timer uten problem?

Jeg skal ha noe skikkelig, koste hva det koste vil.

Ønsker svar fra noen som vet og har erfart, ikke tror eller mener..

Link to post

Et lite innspill. Jeg har hatt forskjellige varmere,med gode og mindre gode resultater. Vi hadde en Ardic varmer i gamle båten. hadde dessverre mye problemer med den. Fikk da et tips fra en som hadde erfaring med dette. Han hadde hatt samme problem , og mente brenneren måtte starte og stoppe for ofte under bruk. Han hadde koblet en større varmtvannstank etter brenneren. Vi prøvet det samme, med en 30 liters tank. Da fikk vi Ardic-en til å holde. Har gjort det samme i båten vi har nå. Håper det gjør at Webasto-en holder lengre . Vi bruker den mye, så det er veldig kjedelig når dette streiker ! Vi prøvde før og etter, at vi monterte tanken. Den bruker ca 4 minutter lengre tid når vi starter den opp. På 30 minutter uten tank , så startet og stoppet den 9 til 10 ganger ca. Med 30 liter tank, startet og stoppet den 4 til 5 ganger ;etter at hele anlegget var varmet opp . Håper dette kan fungere ! Er det noen av Dere som har gode råd med dette, så er vi veldig interessert. Håper jo det vi nå har gjort kan hjelpe.

Link to post

Hvor gammel er varmeren din? Vår Eber D5 fra 2006 har gått perfekt og avbrutt siden i fjord høst. Aldri fått en båtvarmer til å gå så lenge uten havari. Har kun måttet fylle diesel noen ganger foreløpig og ellers ingen problemer :thumbsup:

 

Jeg skiftet glødenettet i fjord høst og borret da opp litt på innsuget til forbrenningskammeret. slik at den får litt mer luft. Dette ble jeg anbefalt av eber..

Redigert av Kaftein ØL (see edit history)
Link to post

Den er 2006 min også, og oppboret forbrenningskammer. jeg har byttet to glødeplugger og gitter siden i høst og i går ringte madammen, da tok den sikkringen, demonterte viftemotor og konstanterte lagerhavari, 3 mm igjen på børster og utslitt/ nedslitt komutator, ingen bergnings muligheter, pris for en ny nesten 6000 kr for en 24V ..

Er det noen som vet om det finnes dieselvarmere med børsteløse motorer?

Link to post

Teoretisk sett skal viften på d5 tåle mer juling enn den i d4. Når det gjelder kabola så stemmer det at det er vannvarmer. Hvis du installerer defrostervifter som trekker luft fra utsiden av båten får du nok friskluft inn i båten. Å installere et sånt anlegg ikke vansklelig, men tidkrevende. Og krever også god økonomi... Men du spurte etter hva som er best.

 

Alle tradisjonelle varmeapparater har de problemene du skriver om. Du kan jo kjøpe kinavarmer; da har du råd til nytt apparat i stedet for overhaling ;) Eller to mindre varmere? Da får du mindre koksing pga du kan kjøre ett apparat på full fart i stedet for et stort på halv fart. Og som regel ryker bare en varmer om gangen.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post

Jeg er fullstendig klarover kvaliteten til Kabola og jeg har også tenkt tanken på defroster vifter, men da er vi vel innepå samme hodepina igjen med laber kvalitet på viftene i defrosterne, som da gjerne stammer fra Eber/ isoterm etc.

Hadde jeg tenkt da jeg bygde opp båten hadde jeg laget til vannboren varme i dørker og selvsagt en kabola, man lærer så lenge man lever..en slik instalasjon hadde vert inntjent nå, surt å tenke på nå gitt :nonod:

Desuten bruker en Kabola djækligt med diesel, har en bekjent som har en ombord, tror nok han dobbler mine drivstoff utgifter minst.

Men det kompenseres sikkert forsåvidt lett med sparte utgifter i Eber deler..

Angående Kina varmere, jeg har tenkt å sove om natten, så det er ikke et tema

Link to post

Desuten bruker en Kabola djækligt med diesel, har en bekjent som har en ombord, tror nok han dobbler mine drivstoff utgifter minst.

Dette må jeg få lov til å imøtegå. Kabola har meget høy virkningsgrad. Hvis kompisen din bruker mer diesel enn deg, har det helt andre årsaker. Jeg forutsetter at det her snakkes om helautomatisk fyrkjeler, og ikke pottebrennere.

 

Det kan selvfølgelig hende at brenneren er feiljustert, slik at eksostemperaturen er for høy, eller at kjelen er full av sot, men dette er svært lite trolig. Av alle båtvarmere bruker Kabola sannsynligvis minst, regnet i antall ml/kWh.

Link to post

Det er godt mulig du har rett Farco, dette er en stor Kabola 17kw tror jeg, tror den er for stor, den starter og stopper hele tiden, båtvolumet er også en del større en hos meg og sikkert ikke like godt isolert. så det er mulig du har rett.

Om man kjører defroster vifter på en kabola, hva kan man forvente seg av effektivitet/virkningsgrad da? feks. i tilegg til radiatorer, jeg er nødt til å ha tilførsel av oppvarmet friskluft ( Jeg spør siden det virker som du vet hva du snakker om :wink: )

Link to post

Tredje problemfrie Eberen jeg har nå. 2 stk i forrige båt var begge på 4kW, en montert som master, den andre som stdby da jeg kjøpte dobbelt opp for å være sikret mot problemer. Etter 4 år røk dieselpumpa til stdby varmeren, eneklt og greit pga for lite bruk. Ikke rørt en skru på noe annet.

 

Har nå en 5,5kW, byttet 1 stk. glødeplugg på 3 år. Det er alt. Ut over det har alle sammen fungert problemfritt, tilsammen en del tusen timer.

 

Ille å høre at noen er så plaga, kan det være feil størrelse på varmer (mye lavlastkjøring), feil installasjon etc.?

Link to post

Det er nok en forskjell på brukergruppene her. Båtboere som fyrer hele vinteren bruker gjerne varmeren 2500-4000 timer per år, mens folk som bruker båten i sommerhalvåret bruker varmeren kanskje noen hundre timer per sesong.

Med opp til mer enn 700 timer driftstid hver måned, blir slitasjen i en helt annen kategori. Da ryker det gjerne en viftemotor per år.

Vår Eber D4 går mer eller mindre kontinuerlig fra oktober til april.

Redigert av Steinsvik (see edit history)
Link to post

Tror neppe det har noe med hverken installasjon eller båtstørelse å gjøre at vifta ryker, men for ordens skyld, dette er montert i en Scirocco 50 ca 25 brt. varmeren har to opne 90mm utløp kort distanse fra varmeren, første etter 40cm.

innsugs oppvarminglufta blir henta av en 3 m lang 110mm slange. Den soter engentlig ikke så mye, men der bygger seg opp noen klumper på glødespiralen harde som krystall, der brenner wolframen tråden av.

Jeg kan ikke forstå at viftamotoren skal få problemer av å bli kjørt sakte??

Link to post

Er timeantallet avlest på styrenhet ??

Den siste Airtronic D5L jeg leste av ved motorhavari hadde gått ca 9.100 timer og en litt tidligere hadde ca 12.500 timer før viftemotor havarerte. Antatt levetid på motoren sies å være ca 7.500 timer på D5 og ca 3.500 på D4.

D4 i yrkesbruk ligger vanligvis på 4.000 til 5.000 timer på motoren ved havari på denne.

Redigert av I.M.S. (see edit history)
Link to post

 

Om man kjører defroster vifter på en kabola, hva kan man forvente seg av effektivitet/virkningsgrad da? feks. i tilegg til radiatorer, jeg er nødt til å ha tilførsel av oppvarmet friskluft

Når jeg snakker om virkningsgrad, mener jeg drivstoff forbruk i forhold til avgitt varme i båten. Det spiller forsåvidt da ingen rolle hvordan man distribuerer denne varmen.

 

Hvis det er snakk om å ta all luft utenfra og gjennom en viftekonvektor, blr varmetapet relativt stort. Det er vanskelig å si hvor mye, da det kommer an på luftmengde. Men jeg tror fort man kan regne med 25-30% høyere oljeforbruk. Mange glemmer å tenke på at all den luften som "pumpes" inn i båten må ut igjen, da det bare er plass til en viss mengde luft i båten. Denne luften blåser ut med romtemperatur. Det kaller jeg å "fyre for kråka"! Lukker man igjen alt, for å "holde på varmen", blir det faktisk et ganske høyt overtrykk i båten. Dette resulterer i lavere lufthastighet gjennom viftekonvektoren(e), og dermed svært lav effekt på disse. I noen tilfeller så lav effekt, at de ikke engang greier å holde båten varm. Tro det eller ei!!

 

Jeg anbefaler derfor vanligvis resirkulering av varmluften, og at man sørger for kontrollert lufting på annen måte. I industriell sammenheng, og enkelte hus, benytter man seg av varmevekslere/varmegjenvinning ved at den varme ut-luften varmer opp inn-luften. Dette blir alt for stort og komplisert i en fritidsbåt.

 

Et par av fordelene med vannbåren varme, er jo at det er relativt enkelt å distribuere varmen til "alle" deler av båten, også i en stor båt. Og så er jo radiatorer lydløse. Problemet er ofte å finne plass til radiatorer. Da ender mange opp med viftekonvektorer, med tilhørende strømforbruk og støy. Dessuten har de såkalte defrosterene i båtbransjen relativt kort levetid.

 

Vi har svært kompakte viftekonvektorer, "Kickspace" som er nærmest lydløse (ihvertfall sammenlignet med defrosterene). De må felles inn, og er i utgangspunktet på 230V. Disse er beregnet på helkontinuerlig drift, og holder absolutt hva de lover hva angår avgitt varme. De er mye dyrere enn 12 og 24V defrostere, men varer til gjengjeld nærmest "evig".

 

Om noen skulle være interessert, kan man sjekke dem på Sanova. Der finner man også priser i svenske kroner. Det er våre priser i norske kroner.

 

Inntil videre ønsker jeg dere en varm weekend.

 

Steinar Enge

Farco AS

Link to post

Takker for godt svar Steinar

 

Jeg tror ikke jeg trenger den store utbyttingen av luft, men noe må jeg ha for å ungå kondens, med rein el. varme renner kondensen og dette i en godt isolert båt så noe luft utbytting må jeg ha, og det er ikke hjelp i å trykke inn kaldluft, den må oppvarmest på vei inn. Kondes skal jeg ikke ha, det er ikke et tema

Disse kickspace greiene, kan di hente oppvarmingsluft fra utsiden? såg egentlig fornuftigt ut.

Vet hva pris er det for den minste kabolaen fortiden??

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...