Jump to content

Må ha ny dieselvarmer, en god en! Hvilket merke?


zoltan

Recommended Posts

Eg har airtop 3500 nå, og den er betraktelig svakere og kaldere en eberspächer D4 som eg hadde før. Men den går problemfritt. Det er verdt både meir strømforbruk og mindre varme. Stort sett alle eg kjenner som har D5 har kasta de på dynga, resten bruker bare båten om sommeren.

Eg er meeget usikker på kva evt oppgradering ville blitt hos oss nå. Enten en 2kw i tilleg eller airtop 5000.

Har du rommelig plass så burde du kanskje vurdere 2 stk

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Hei

 

Eg meinar at slike dieselvarmarar ikkje er laga for å vara lenge. Vår førre Eber 4,8 kw var gått 2500 timar då den byrja å bli vel vanskeleg.Reparatøren mente det var "lenge". TIl samanlikning er 2500 timar ca. 105 døgn. Elektriske omnar til nokre få hundrelappar toler å gå i årevis.

 

Svaret på spørsmålet ditt er Refleks eller Dickinson. Då er du over på pottebrennarar, med dei installasjonsutfordringane det er med dei. Kan du få ein ok installasjon har du ein omn du veit varer di tid.

 

Det enklaste er ofte det beste.

 

Lykke til.

 

 

Ask

Link to post

Ja, slike har jeg og kjøpt for innfelling. Vanskelig å finne egnet plass til de. Tror det vil være enklere med rene radiatorer for å montere på skott. Ikke hadde jeg trengt å benytte vifte heller. Mindre strømkrevende.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Jeg var nede i Hulda, som denne vinteren står på land, nå i ettermiddag. Temperaturen i salongen var 14,5 grader og RF= 43 %. Frisk luft og knusktørt. D4 surret og gikk, slik den har gjort drøye to uker nå. Jeg snakket også med en som har solgt en del slike over noe år. Han la opp reservedeler da han begynte å selge Eberspächer. Etter tre år hadde han ikke solgt en eneste del, og returnert delelageret. Så langt har han ikke hatt reparasjoner på D4. Kanskje han har hatt flaks. Jeg fikk beskjed om å bekymre meg om noe annet enn denne varmeren. Men det kan jo hende at D4'en går til helvete allikevel. Når det gjelder dieselforbruket, så kan jeg knapt se at det har gått nedover på et par uker. Så effekten bør være forholdsvis god. Riktignok så har vi ikke den store kulden for øyeblikket. Vår forrige Eber gikk i ni år, og var med båten da vi solgte den.

 

REM: Sjekk med noen som demonterer busser.

Link to post

Vi bytta to D5er på fire år. Sitter D4 hos oss nå. Heller to D4 enn en D5. Er mye problemer med D5. Om det lukter litt eksos av varmluften ved oppstart kan det være pakningen til brennkammeret. Eller at brennkammerets vegg er deformert. Det koster omtrent like mye å bytte som å sette inn en D4. Erfaringen til verkstedet er at D4en er problemfri. D5en er det mye trøbbel med

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post

Det er en del ting her jeg ikke skjønner. Jeg har hatt bil i nesten 50 år. Så langt har jeg ikke hatt ett eneste havari på defrostermotor, og blakk som jeg har vært, har mine biler stort sett hatt en del eiere før meg. Og disse motorene er vanlige børstemotorer. Jeg kan heller ikke huske at jeg har hatt mer enn en- kanskje to havarier på dynamoer. Da snakker jeg om disse likestrømssakene. Noen lagre har gått på vekselsstrømsdynamoer. La oss si tre stk i løpet av 30 år. Så hvorfor skal så Eber havarere på så korte intervaller? Hos meg er filosofien av luft som blir pumpet inn i båten skal kunne evakueres med minst mulig motstand. Altså gjør jeg det Farco mener er dumt. Jeg fyrer for kråka. Resultatet av denne fyringen med maks 4 kW er at båten er knusktørr, har frisk luft og holder fin temperatur. Og merk, om jeg ligger i vannet og det er 15 kalde på utsiden, så holder jeg stuetemperatur med god margin i 13 meter lange Hulda med 4 kW. Om jeg struper på utluften, så vil Eber oppleve at temperaturen synker. Den vil peise på mer diesel og kjøre opp viftehastigheten. Resultatet kan være at viftemotoren overheter og havarer. For det er luftgjennomstrømmingen som kjøler. Har en del erfaring med gassturbiner. Om de ikke får tilstrekkelig luft, og blir kvitt luften, vil turbinvingene og andre deler smelte.

 

Således, hvorfor skal jeg da sette inne en 10 kW vannvarmer som gir mer enn 2,5 ganger mer energi enn jeg trenger og ikke bytter ut luften? Det er noe her jeg ikke har fått med meg. Vennligst undervis meg, på forhånd takk. Dette er ikke ironi, jeg mangler virkelig forståelse for hvordan ting fungerer.

Link to post

Neptus AS har mye utstyr for vannbåren varme. Utstyret er primært rettet mot camping, men mye av det er kompakt og godt egnet for båtbruk. Utfordringen med radiatorer er ofte at en må ha forbannet mange av de for at det skal avgi nok varme, men har du plass er jo radiatorer (og gulvvarme) det beste. Jeg hadde forøvrig vannbåren varmeanlegg i gamlebåten, riktignok ikke med kabola-fyr, men har uansett aldri savnet dette vannbårne systemet. Er mye mer tilfreds luftvarmeren vi har nå, og selv om den er 8 år gammel har den fungert feilfritt hele vinteren så langt og det er lengre enn både ny eber 5 kw og ny webasto 9 kw vannvarmere klarte i gamlebåten. Webastoen havarerte 2 eller 3 styringsenheter+ ett brennkammer ila første vinteren, mens eber D5w klarte seg med et par-tre havarier ila en vinter :blush:

Link to post

 

 

Har fortiden en en Eber D5 airtronic, dette er det verste elendighet jeg har opplevd, har nå havari på viftemotor for fjerde gang, og jeg skiftet minst 20 glødeplugger, nå er det nok!

Er det noen som kan vise til en varmer som har mange drifts timer? eller er alt sammen bare leketøy? det må da være noen som kan klare å lage noe som virker mer en 2000-3000 timer uten problem?

 

Safire kan anbefales. Monter 2 stk 2400/3200Di. Min 2400Di har vel passert 4000 timer. Jeg har akkurat demontert varmeren da den begynte å lekke litt diesel. Årsaken var at innløpet av diesel til brenneren var kokset igjen. Ellers så den veldig ren og fin ut i brennkammeret. Den er annerledes oppbygd enn f.eks Ebersprächer. Pottebrenner, egen forbrenningsluft motor og termostatstyrt varmluftmotor. Motorene er vel børsteløse. Strømforbruket er også lavt, 1 A på maks. Støynivået er ganske lavt på maks, litt høyere enn Eber D4 på laveste nivå. For ikke å snakke om støyen fra eksosen, knapt hørbar på 1 m avstand. Jeg har sammenlingningsgrunnlag da jeg også har en D4 som reserve eller når det er kuldegrader. Her var det mye skryt, men noen ulemper også. Prisen, den er romstor og krever relativt store varmluftslanger. Jeg regner med at den går mange 1000 timer før jeg trenger åpne den igjen. For øvrig meget enkel å skru på for å komme til brennkammer, glødeplugg og elektronikk. Motorer ser ut til å være vanskeligere tilgjengelig.

Link to post
Hos meg er filosofien av luft som blir pumpet inn i båten skal kunne evakueres med minst mulig motstand. Altså gjør jeg det Farco mener er dumt. Jeg fyrer for kråka. Resultatet av denne fyringen med maks 4 kW er at båten er knusktørr, har frisk luft og holder fin temperatur. Og merk, om jeg ligger i vannet og det er 15 kalde på utsiden, så holder jeg stuetemperatur med god margin i 13 meter lange Hulda med 4 kW. Om jeg struper på utluften, så vil Eber oppleve at temperaturen synker. Den vil peise på mer diesel og kjøre opp viftehastigheten. Resultatet kan være at viftemotoren overheter og havarer. For det er luftgjennomstrømmingen som kjøler. Har en del erfaring med gassturbiner. Om de ikke får tilstrekkelig luft, og blir kvitt luften, vil turbinvingene og andre deler smelte.

 

Dette er ren enkel fysikk og så sant som det er sagt. Det er helt essensielt med utluft når dieselvarmeren brenner. Luftmengde inn=luftmengde ut. Kan egentlig ikke tilføye noe som helst til Hulda's orientering her.

Link to post

Hva er poenget her? Slik jeg forstår det er det viktig at man unngår å skalke alle åpninger slik at utelufta lett slipper inn for å kompensere for den luftmengden som blåses ut med eksosen?

I en motorbåt med store luftinntak gir vel dette seg selv, eller mener de herrer at man må gjøre spesielle tiltak?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Hade tidigare en Nimbus 3000 där jag själv installerat 3,5 kW Eberspächer luftvärmare som då tog friskluft som den värmde upp.

Tyckte då att detta var det mest riktiga systemet.

 

Nuvarande Princess har från fabrik ett välanlagt luft-värme system där en 5 kW Eberspächer suger returluft från salongen och värmer den efter behov.

 

Får väl då /mot min övertygelse/ tillstå att luftkvaliteten i båten är lika bra på Princessen som i Nimbusen.

T ex ingen märkbar ökad fukt i sovkabinen.

 

Tydligen så blandas det trots allt in tillräckligt med friskluft i alla fall...

Och någon grad i temperaturökning vinner man givetvis vid låga yttertemperaturer.

 

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post

Nei, skjønner. Dumt av meg å blande inn eksosen. Som sakt, i en motorbåt som min med store luftinntak gir vel dette seg selv? Eller mener du at en i tillegg trenger dedikerte friskluftslanger som mater brenneren direkte med uteluft?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Oppfatter det slik at det er lurt å ha noen dekksventiler åpne i flere av båtens rom, salong, forpig, bad etc slik at varmlufta som dyttes inn i båten ikke møter motstand ved at båtens indre er tett. Gir bedre sirkulasjon og varmlufta får bre seg lettere rundt omkring. Er båtens indre helt/ nesten helt tett, så vil dette gi større motstand for vifta i varmeren. Greia er vel at man erstatter all luft inni båten med ny, oppvarmet luft, ikke at varmlufta i seg selv skal varme opp den lufta som allerede er der.

 

En helt tett båt vil i prinsippet få et overtrykk i salongen om det ikke luftes samtidig. Vifta i varmeren liker sannsynligvis ikke å jobbe mot et overtrykk, og blir dermed raskere slitt. Med dette som utgangspunkt så vil det være lurt å fyre for kråka med luftvarmer. Med vannvarmer blir der vel noe annet.

 

Hvor mange m3 luft dytter en eber 4kw luftvarmer i timen?

Link to post

Nei, skjønner. Dumt av meg å blande inn eksosen. Som sakt, i en motorbåt som min med store luftinntak gir vel dette seg selv? Eller mener du at en i tillegg trenger dedikerte friskluftslanger som mater brenneren direkte med uteluft?

 

Altså, hvis Eber sitter i motorrommet, antar jeg at luftinntakene er mer enn store nok. Det eneste ankepunktet jeg kan tenke meg er at du da mater motorromsluften inn i bodelen av båten. Hva jeg funderte på i mitt innlegg er at den varmluften som blir pumpet inn i bodelen av båten må bli evakuert tilbake til friluft med minst mulig motstand.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...