VannTro Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 (redigert) Det finnes noe isolasjon som er vakumert med ekstrem isolasjonsevne, men jeg har til gode å se de i salg. Sintef hadde noen slike plater utstilt på siste bygg reis deg. Mener 5 cm isolerte omtrentlig det samme som 20cm mineralull. Jeg mener å huske investeringen var vanskelig å forsvare i henhold til husbygging med tanke på at isolasjonsevnen også tapte seg over tid. Redigert 19.Februar.2014 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Astrofoil var på markedet en periode. Usikker på om det er norsk forhandler på det ennå. Rett og slett en supersterk bobleplast med varmereflekterende folie på. Skulle tapes i skjøtene. Eg brukte ein variant som kunne støpes over på eit prosjekt. Den var godkjent radonduk. Husker ikkje data på det. Trur den var 6mm tykk lg tilsvarte 5cm isopor ved bruk i grunn (kjellergulv feks) Litt stiv, så det hadde nok vert eit puslespill å få det på plass i båten. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Sun Flyer Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Så en godt isolert båt er det ikke vanskelig å få til uten å gå på bekostning av plass. Jeg har 10 mm av en type i deler av båten og 19 mm Armaflex i over halvparten. Helt greit isolert :) Tja, Mulig jeg er mindre begavet. Men har store problemer med å forstå at det skal være så enkelt å isolere en båt. Hvordan ville du gjort det her uten å ødelegge finishen? Mulig det er enklere når man sitter på en 30 år gammel båt der et pålimt skrogtrekk stort sett har løsnet av seg selv... Bilde fra en båt som tilsvarer min egen. Mmuf Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 (redigert) Nå må du ikke være så negativ Sun Flyer. Det er bare å kjøpte en rull sort Armaflex, en bøtte kontaktlim og så lime i vei. Blir så fint så :-) Jeg var forresten en tur nede i Hulda for å male litt i dag. Nå har temperaturen på Østlandet/Son falt fra +5 grader til - 1 grad, omtrent. Temperaturen inne i båten var 15,3 grader og RF= 31 %. Altså helt i tråd med fysikkens lover. Lim og maling tørker så det 'suser'. Når jeg er om bord og jobber, så stiger temperaturen noen ti-deler og fuktigheten stiger noen prosenter. Redigert 19.Februar.2014 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 (redigert) Er ikke Lagoon konstruert med sandwich i både skrog og dekk da? Ferdig isolert skrog er jo luksus I min båt var det enkelt å isolere deler av skroget, verre andre steder. Opp under dekk fikk jeg kun isolert noen steder i akterlugarene der det var mulig å skru ned innerlineren. Ellers er dekket uisolert. Har derfor brukt disse vintermattene fra Glava oppå dekk, litt mer plunder og heft enn fast isolert dekk, men hjelper veldig på når temperaturen synker nå vinterstid. Og båten er fremdeles seilbar, så lenge det er rolige forhold Isoleringen har ført til at jeg kan kjøre dieselfyren på et lavere trinn enn tidligere for å holde samme varmen. Så skulle jeg ha byttet ut Glembringen i dag hadde jeg nok gjerne gått for en mindre modell, men fremdeles samme merke. Den har fungert knirkefritt i snart tre år, en kjempeovn for mitt bruk (fyrer nattestid vår og høst og konstant gjennom hele vinteren, altså 4-5 måneder i strekk uten å skru den av verken dag eller natt). Redigert 19.Februar.2014 av Hakkannen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Sun flyer, jeg er helt med på den! For all del. Det hører jo med til yttringen min at for min del er det snakk om 30 år gammel båt hvor skrogtrekket ble plukket ned, ingen avanserte innredningsdetaljer og enkeltskrog. Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Nå må du ikke være så negativ Sun Flyer. Det er bare å kjøpte en rull sort Armaflex, en bøtte kontaktlim og så lime i vei. Blir så fint så :-) Jeg var forresten en tur nede i Hulda for å male litt i dag. Nå har temperaturen på Østlandet/Son falt fra +5 grader til - 1 grad, omtrent. Temperaturen inne i båten var 15,3 grader og RF= 31 %. Altså helt i tråd med fysikkens lover. Lim og maling tørker så det 'suser'. Når jeg er om bord og jobber, så stiger temperaturen noen ti-deler og fuktigheten stiger noen prosenter. Gni det inn... Er ikke Lagoon konstruert med sandwich i både skrog og dekk da? Ferdig isolert skrog er jo luksus At sandwichskrog har noe særlig å bety for isolasjonen er veldig oppskrytt. Hadde jeanneau før og det var på absolutt ingen måte verre isolasjonsmessig. Sun flyer, jeg er helt med på den! For all del. Det hører jo med til yttringen min at for min del er det snakk om 30 år gammel båt hvor skrogtrekket ble plukket ned, ingen avanserte innredningsdetaljer og enkeltskrog. :) Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hakkannen Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 At sandwichskrog har noe særlig å bety for isolasjonen er veldig oppskrytt. Hadde jeanneau før og det var på absolutt ingen måte verre isolasjonsmessig. Gjerne sandwichlaget i Lagoon er tynnere enn i f.eks. Bavaria? Synes stadig Bavaria-eierne i havna skryter av hvor lite kondens de får i forhold til da de hadde Beneteau, Jeanneau og andre "tynnskrogede" båter. De begrunner det med at Bavariaene har sandwich over vannlinja og visste å gni det inn da jeg sto med hodet ned i kontaktlimen for et par-tre år siden Sitér dette innlegget Link to post
Sun Flyer Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Det er bare skryt. Bodde i tre forskjellige jeanneau fra 2003 til 2012. Kan ikke si jeg merket forskjell når jeg skiftet til lagoon. Sandwichen inneholder balsa og laget er en til to cm tjukt alt etter hvor på skroget det er. Det nok bare placeboeffekten; når lunde båt sier det er sånn så er det sånn.... Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Tidligere hadde vi en Conqbin 38 som hadde sandwich (dynivicell) i deler av skroget. Der det var dynivicell så kondenserte det ikke på flatene. Der det ikke var dynivicell rant kondensen i vått vær. Etter at vi isolerte disse flatene, så ble det greit. Varmemessig kan ikke Conqubinen måle seg mot Hulda. Så jeg er nok enig med Sun Flyer. Om bord i Hulda går nå Eber på laveste fart. I går var det en minus 1 eller så ute. Inne i båten var det 15,5 grader og Relativ Fuktighet var 31 %. Nå når Hulda ligger på land kreves det mer varme fra Eber for å holde temperaturen oppe enn når vi ligger i sjøen. Hulda er bygget for å ligge i vannet året rundt, og kunne brukes om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Nok en tråd som sklir ut! Trådstarter ber om tips/anbefaling av en båtvarmer av god kvalitet og som holder en god del år uten stadige reprasjoner. Ikke om hvordan man skal isolere båten. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Ja, og det har vært diskutert. Som så ofte kommer det ikke noen konklusjon. For alle har sine egne historier/opplevelser, "eller har hørt et eller annet", som da naturligvis er den fulle og hele sannhet. Og så begynner det å skli ut, for dette er også et diskusjonsforum. Slik jeg har forstått. Så kan jeg gjenta: Hulda har Eber D4 som tusler og går, brukes sommer og vinter. Jeg har snakket med merkeuavhengige folk som har reparert drøssevis av varmere. Som han ene sa: "Om våren kommer alle varmerene som har vært montert i båt inn. Om høsten kommer alle varmerene som har vært montert i bil inn. Uansett, aluminiumen i varmerene ser ut til å korrodere. Motorene korroderer. De står seg i hjel, brukes for lite". D4 er bedre enn D5. Men de kjenner til en båt i Ålesund som har 9 000 timer på tellerene. Der går varmerene hele tiden. To stk D5 har gått i mange år. Ingen overhaling så langt. Så nå skal jeg kjøre min D4 resten av vinteren, i håp om at den konker. Og i og med at dette er båt nummer to med Eber (uten et feilslag), så er dette for meg så langt den beste varmeren. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 (redigert) Oppsummering av D4 her også: D4 er driftssikker og god, men begge mine viftemotorer har havarert etter 3000-4000 timers drift. Motorene begynner å gå ujevnt, skrape og skurre høylydt, og varmeren vil ikke tenne. En ny motor koster i underkant av 2.500,- og er lett å bytte. Arbeidet er gjort på under en time inkl. demontering/montering om man vet hva man skal gjøre. Glødestiften er god. Den trenger man "aldri" bytte, men man ødelegger den om man ikke bruker rett spesialverktøy når man skrur den ut for å skifte glødegitter... Bor man i båt med Eber D4 kan man like godt kalkulere inn 2500,- per år i reservemotor. Redigert 20.Februar.2014 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Sun Flyer Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Nok en tråd som sklir ut! Trådstarter ber om tips/anbefaling av en båtvarmer av god kvalitet og som holder en god del år uten stadige reprasjoner. Ikke om hvordan man skal isolere båten. Trådstarter har jo fått det ha trenger og er sikkert i gang med enten å bytte ut eller reparere den han har. Det kan da ikke skade om tråden lever sitt eget liv en stund? Forøvrig virker min d4 og og min mikuni my30 perfekt akkurat nå. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Regina III Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Jo, leser du tråden så har den så absolutt en konlusjon: Eber D4, en eller flere etter behov. Sitér dette innlegget Link to post
Wallas Service Svart 22.Februar.2014 Del på Facebook Svart 22.Februar.2014 Er det noen som vet om det finnes dieselvarmere med børsteløse motorer? Wallas Dt-serie; 22Dt, 30Dt og 40Dt har børsteløse motorer Sitér dette innlegget Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209 "Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen" Link to post
zoltan Svart 23.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2014 Noen som har erfaring Wallas typen nevnt over?? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.