Kimandre88 Startet 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 14.Februar.2014 Hei, jeg har kjøpt meg en liten komfyr til båten. Har noen spørsmål ang dette. Blir den så varm på utsiden at den ikke kan stå helt inntil treverket? Finner heller ingen måte og tenne steikovn eller plater? Dette er snakk om en techimpex xl3 Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Jeg må bruke lighter / fyrstikk på min Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Det er vanlig å lage en inredning av stålplater, som både har luftrom til ovnen, og til tilliggende treverk. Det gir tilstrekkelig kjøling. Når et gjelder tenning, så må knappen holdes inne til brenneren har vert tent noen sekunder. Det er deilig med nybakt til frokost!:-D Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Guzzi Svart 14.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 14.Februar.2014 Hvis toppen er nedsenket i forhold til treverket rundt, så husk at platene må gå helt opp. Setter du en stekepanne eller stor kasserolle på komfyren, så vil varmen gå langt ut til siden før den slipper opp. Jeg mener å huske at jeg kjøpte rustfrie stålplater hos Clas Ohlsson den gangen jeg bygde om pentryet mitt til komfyr. Selve sideveggene i stekeovnsdelen tror jeg ikke blir ekstremt varme. Uansett brukte jeg vuggebrakettene når jeg installerte komfyren. I en motorbåt har man normalt ikke bruk for vuggefunksjonen, men det holder komfyren på plass. Det skaper også litt rom på sidene. Husk at det må være god lufting bak komfyren, og den lufta må få stige rett opp i det fri.Tenning må du gjøre med en lighter. Brennerene har temperatursikringer som stenger gassen når de blir kalde. Du må derfor holde bryterene inne en stund når du tenner, slik at sikringene blir varme. Sitér dette innlegget Link to post
Kimandre88 Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Takk for svar :) så hvis jeg legger inn alu plater, holder det da med ca 1 cm mellomrom mellom komfyr og plate da? Har ikke så veldig mye og gå på. Komfyren er 50 cm bred, der jeg skal sette den inn er det 54 cm bredt. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Hei, jeg har kjøpt meg en liten komfyr til båten. Har noen spørsmål ang dette. Blir den så varm på utsiden at den ikke kan stå helt inntil treverket? Finner heller ingen måte og tenne steikovn eller plater? Dette er snakk om en techimpex xl3 Min Techimpx har tenning på kokebluss. Veggen ved høyre bluss kan bli litt varm. Må bruke peistenner i komfyren. Foret med 0,7 mm plater og brannduk bak den til Høyre 7 Den Sorte gummi knotten er tenneren til Høyre. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Usikker på aluminiumsplater... Det leder varme alt for godt trur eg... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kimandre88 Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Ok, går da for rustfritt :) Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Uansett brukte jeg vuggebrakettene når jeg installerte komfyren. I en motorbåt har man normalt ikke bruk for vuggefunksjonen, men det holder komfyren på plass. Det skaper også litt rom på sidene. Husk at det må være god lufting bak komfyren, og den lufta må få stige rett opp i det fri. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
Kimandre88 Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Godt med lufting får jeg bak komfyren, der er det ca 10 cm til veggen ;) Sitér dette innlegget Link to post
Kimandre88 Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Den Sorte gummi knotten er tenneren til Høyre. Jeg har ikke den knotten på min, så må nok tenne med lighter ;) Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Usikker på aluminiumsplater... Det leder varme alt for godt trur eg... Det er nettopp det som er vitsen, lede bort varmen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Det er nettopp det som er vitsen, lede bort varmen. Da betinger det at det ikkje er treverk inntil på baksiden, ellers leder alu slik at treverket blir varmere en om det ikkje var alu der. Alu er mykje brukt som oppbrett-kanter i campingvogner for å hindre flammer og varme i å slå ut til sidene, men da er det ikkje noko inntil på baksida. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
M/S Bastard Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Må ha distanse mellom metallplate og treverk slik at det blir luft imellom. Det finnes også brannplate, som man kan ha en tynn metallplate utenpå, bygger under en cm Sitér dette innlegget Link to post
TF Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Når man setter på en stor panne vil varmen treffe platen på et relativt lite område. Bruker man rustfritt stål som leder varme mye dårligere vil det bli mye varmere bak der varmen treffer enn med aluminium. Ellers alt likt, kun forskjellig materiale. Sitér dette innlegget Link to post
Kimandre88 Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Så altså. Treverk mellomrom,plate mellomrom, komfyr? Har jeg forstått rett da? Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Ja, slik ville ihvertfall jeg gjort det, men nå vet jeg ikke hvor mye denne komfyren avgir av varme. Det ligger en monterinsanvising av en Wallas komfyr her, og den sier at det skal kles med brannsikkert matriale Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Hva med en Gipsplate mellom treverket og aluminiumsplate og liste rundt. Hva sier manualen om lysåpning. Blir ikke Rustfritt penere i lengden? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Kimandre88 Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Gipsplate istedefor luftrom? Tåler gips mye varme? Har lyst til og liste rundt ja. Sitér dette innlegget Link to post
M/S Bastard Svart 18.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 Jeg har jo slike plater i båten, men husker ikke hva de heter. Det står non asbestos på de, så det er ikke asbest i de ihvertfall. De er nok en 5-6 mm tykke. Skulle tro de som selger peis og vedovner kan hjelpe med dette Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.