Geir Øistein Startet 14.Februar.2014 Del på Facebook Startet 14.Februar.2014 Hei! Er det noen som har en god beskrivelse/manual for skifte av impeller på Mercury Verado 150 hk 2010 mod? Mercury oppgir jo bl.a. i brukerveiledningen hvilket moment som skal brukes på bolter og skruer, noe jeg synes er veldig greit. Noe annet jeg bør skifte i samme slengen? Motoren er bare gått 90t, men er altså 4 år nå. Noen som kan hjelpe? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 14.Februar.2014 Del på Facebook Svart 14.Februar.2014 Kan ikke være nødvendig å skifte impeller etter 90timer? På min Mercury 115EFI (07mod.) som jeg tidligere hadde, sa manualen 300 timer. Vanlighvis varer de vel det dobbelte, hvis de da ikke er tørrkjørt eller lignende. Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 14.Februar.2014 Del på Facebook Svart 14.Februar.2014 (redigert) Jeg byttet nylig impeller på min verado og etter 300 t så var den like fin, men uansett tillstand på impelleren så kan det være greit å få demontert undervannshuset slik at ved montering av delene så påfører du grease på alle skruer slik at demontering senere går lett. Kjøp en service manual hos Ravns Garage, der står alt du trenger å vite. Service kit (impeller) på din 150 Verado får du også hos Ravns, den inneholder alt du trenger til denne jobben, (3-400 kr) Redigert 14.Februar.2014 av Verado (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Geir Øistein Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Takker så meget! De er vel neppe utslitt, men de kan jo bli sprø av "alderdom". Ser også på dette med smøring slik at ting ikke setter seg fast. Luftfilter er vel bare å blåse i etter 90t ? Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Luftfilteret holder nok en stund til, vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 (redigert) Luftfilter er vel egentlig ikke definert som en vedlikeholdsdel, iallefall ikke på min 225hk som jeg hadde. Skiftes vel bare ved mistanke om feil relatert til luftinntak. Jeg mener du gjør helt riktig å bytte impeller nå. Ingen vits å tyne noe mer, kjipt hvis du får problemer utpå sjøen når du minst venter det. Blir bare dumt og unødvendig plunder. Du skal visstnok være veeeeeeldig påpasselig med å tre pumpehus og pakning riktig, les nøye på hvordan dette skal gjøres. Litt feil og du får lekkasje visstnok. Redigert 18.Februar.2014 av nopain99 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 18.Februar.2014 Del på Facebook Svart 18.Februar.2014 Det er derfor en service manual er god å ha, det kan se enkelt ut å skifte impelleren men det er fort gjort å montere saker og ting feil i hop. Sitér dette innlegget Link to post
trulsant Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Pakningen på pumpehuset er ikke så veldig vanskelig å få på, men fort gjort at den dyttes ut av huset når du trer huset på akslingen. Men det er lett å observere om det er rett eller ikke. TA Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Vær obs på tetnings ringen som skal tres inn på drivakslingen, denne skal trykkes ned slik at den kviler med et visst trykk på toppen av pumpehuset, det er svært viktig at dette gjøres riktig. Den skal ikke trykkes flat, det følger som regel med et verktøy i impeller settet som skal benyttes til dette.da får du korrekt mål, i mitt tilfelle så skulle avstanden i fra pumpehus til toppen av tetningsringen være ca 9mm. Og fjern allt fett og grease på drivakselen før du trer pakningen på, etter den er på plass så skal ikke denne flytte på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 4 år og 90 t, da tipper jeg impeller ser ut som ny. Men kan jo være greit å inspisere uansett. Skal skifte på min til våren, etter 6 år og 90 t (men bortmot stillstand i 3 sesonger) men forventer ikke å se noe dramatisk der heller. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Kiekhaefer Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 4 år og 90 t, da tipper jeg impeller ser ut som ny. Men kan jo være greit å inspisere uansett. Skal skifte på min til våren, etter 6 år og 90 t (men bortmot stillstand i 3 sesonger) men forventer ikke å se noe dramatisk der heller. Impelleren ser sikkert strålende ut, men det er fornuftig å få løst litt på div bolter og skruer, de har en tendens å (gro igjen) i aluminium. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Iallefall hvis man ikke kan tilte opp undervannshuset over vann ved landligge. Og ligger ute mesteparten/hele sesongen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Geir Øistein Svart 20.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Tusen takk dere! Gode råd er gull verdt! Jeg bor slik til at det er håpløst langt til nærmeste Mercury verksted. Har også bestilt service manual til motoren. Jeg liker best å være mest mulig sikker på at ting fungerer optimalt. Liker ikke tanken på å bli liggende å drive bare fordi jeg hoppet over en service. Det står faktisk ikke når luftfilter bør skiftes, derimot står det at drivremmer skal skiftes etter 300t/3år. Den ser nå veldig bra ut pr dags dato i vertfall. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Mai.2014 Del på Facebook Svart 9.Mai.2014 (redigert) Ja da ble det et egentlig unødvendig skifte av impeller etter 6 år. Men så vet man iallefall at det er i orden. Impelleren både så og kjentes ut som ny. Gammel impeller på første bildet. Redigert 9.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Geir Øistein Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Knallfint at du legger ut bilder teerex! Jeg tenkte jeg skulle skifte på sensommeren, så er jeg sikker på at alt er ok. Noen snakker om skifte av disse tetningene under pumpehuset mot girkassa. Dette må nå vel være bare tull så tidlig? Jeg har verkstedhåndboken for motoren, men synes at den er litt vanskelig å forstå i og med at den viser full service på alt. Den viser bl.a. 2 bolter under den runde anoden på undersiden av kavitasjonsplaten som skal demonteres. Var det noe du gjorde? Hele giret kommer da vel ned med de 4 boltene på sidene? Forsto heller ikke 100% hva som skal smøres og ikke. Akslingen skulle selvfølgelig ikke smøres pga pakningen på pumpehuset, men utover det? All slik dokumentasjon er gull verdt. Skulle vært en enkel brukerveiledning for denne typen "enkle" servicer. Verkstedhåndboken er nok veldig grei for dem som er god i engelsk, men den blir litt omfattende. Er det noen som vet når giret skal ha/bør ha full service? Sitér dette innlegget Link to post
Spiffster Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Jeg byttet impeller på min 2005 modell 225 Optimax som har gått 150 timer for 2 uker siden. Da var impelleren i overraskende god stand (så og kjentes ny ut), men jeg er allikevel glad for å ha byttet den for da vet jeg tilstanden og trenger ikke bekymre meg for at feks biter av impelleren løsner og skaper mye ekstraarbeide. Jeg byttet pakningen under den blanke platen, pumpehuspakningen og tetningsringen over pumpehuset. Det vil jeg anbefale siden dette er rimelige deler. Pakningene er umulig å montere feil pga bolthullene er asymetriske og passer kun rett vei. Greaset alle bolter, kontaktflatene mellom girhus og motor(etter tips fra båtmekaniker, unngår fremtidig irr), og splines på driv- og girakslinger. I tillegg brukte jeg et fint vannslipepapir (800 papir) og pusset bort gummirester på platen. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 14.Mai.2014 Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 (redigert) Knallfint at du legger ut bilder teerex! Jeg tenkte jeg skulle skifte på sensommeren, så er jeg sikker på at alt er ok. Noen snakker om skifte av disse tetningene under pumpehuset mot girkassa. Dette må nå vel være bare tull så tidlig? Jeg har verkstedhåndboken for motoren, men synes at den er litt vanskelig å forstå i og med at den viser full service på alt. Den viser bl.a. 2 bolter under den runde anoden på undersiden av kavitasjonsplaten som skal demonteres. Var det noe du gjorde? Hele giret kommer da vel ned med de 4 boltene på sidene? Forsto heller ikke 100% hva som skal smøres og ikke. Akslingen skulle selvfølgelig ikke smøres pga pakningen på pumpehuset, men utover det? All slik dokumentasjon er gull verdt. Skulle vært en enkel brukerveiledning for denne typen "enkle" servicer. Verkstedhåndboken er nok veldig grei for dem som er god i engelsk, men den blir litt omfattende. Er det noen som vet når giret skal ha/bør ha full service? Hei, nå er det en Honda jeg skiftet på så det er ikke nødvendigvis 100% identisk pumpe og pakninger/tetninger selv om Honda egentlig bruker Mercury girhus. Honda hadde forresten lagt ut på nett en egen instruksjon for kun bytte av impeller og pakninger, og evt. pumpehus. Kjekt men allikevel greit å ha hovedmanualen som referanse for detaljer. Det er 5 bolter på Honda, en er skjult under et deksel foran anoden. Honda har et service kit som består av impeller, key, o-ring og pakning til pumpehus, samt et rebuild kit med komplett pumpehus og noen flere pakninger (i tilfelle skade/slitasje på selve pumpehuset). Skjønte ikke helt hva du tenker på vedr. at akslingen ikke skal smøres ? Men Honda har forøvrig ingen tetningsring over pumpen. Redigert 14.Mai.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Geir Øistein Svart 14.Mai.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mai.2014 Hei igjen! Står i boken at drivakslingen ikke må smøres pga tetningringen skal sitte ordentlig fast. Heller ikke toppen av akslingen måtte smøres uten at jeg skjønte helt hvorfor. Har kanskje noe å gjøre med at for mye fett kan gjøre at ting ikke kommer skikkelig på plass. Ser jo egentlig greit ut å bytte, men siden jeg tok service i fjor høst med nye oljer og div gidder jeg ikke bytte før til høsten igjen. Skulle nå egentlig bare ha byttet til en 200 hk, men her bør man vel vente til dette avgiftstyret er helt avklart. Det vel som vanlig forhandlerne som stikker av med avgifts lettelsen. Så foresten video snutt på youtube der en mekanikker skifter impeller på en 200 hk. Han skiftet alle O-ringer også, samt at han la pakningsmasse fremfor vannpumpe huset før montering http://www.youtube.com/watch?v=OuilMAOMpgQ Hvorfor han gjør dette skjønner jeg ikke helt... Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 15.Mai.2014 Del på Facebook Svart 15.Mai.2014 Ja den tetteringen roterer jo med akslingen så den skal ikke smøres. Toppen av akslingen bør ikke ha en stor klatt fett oppå seg, siden fett ikke kan komprimeres og derfor vil hindre akslingen i å komme helt opp. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.