Jump to content

Volvo Penta, bytte dynamo -hvor stor dynamo bør jeg velge?


Tampeservice

Recommended Posts

Hvilken VP er dette?

 

Trenger ikke være noe feil med selve dynamoen.

 

Første sjekk: Har reimene rett stramming og ikke for mye silitasje.

 

Deretter: Om dynamoen trenger mye turtall for å starte lading kan dette skyldes at dynamoen ikke får feltspenning som den må ha for å starte ladingen. Dvs. at det må spenning inn på dynamoens D+. Om det er en eldre motor får dynamoen spenning på D+ via ladelampen. En første sjekk rundt dette vil være å se til at ladelampen lyser etter at motoren er startet og før dynamoen begynner å lade.

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Det gjelder en -93 KAMD 42, reimen er stram og fin og helt ny.

Ved start i dag etter vinterdvale var turteller og lading helt død. Mistenker at ladelampen ikke lyste siden landstrøm og batteriladeren sto på. Kanskje jeg tenker feil?

Etter fem minutter kom plutselig lading og turteller etter at jeg ruset motoren. Etter dette fungerte den normalt med jevn spenning og riktig og stabilt turtallsmåling også på tomgang.

 

Regner med at denne dynamoen er fra 1993 som motoren og at børstene er slitne. Eller er det andre bugs?

Link to post

Helt enig med Brigg. Ikke noe ukjent problem det der. Kan i noen tilfeller løses med og sette en litt større pære i ladelampen(litt større watt). Da kommer det mer strøm frem til D+ og ladingen starter straks. Eller du kan bare passe på og ruse den litt hver gang du starter. Er ladingen først kommet i gang stopper den ikke selv om motor slippes ned på tomgang igjen. Så selv om du bytter dynamo kan du fremdeles ha problemet hvis ikke noe gjøres med ladelampen.

En del volvoer har jo alarm i tillegg, så om det er bare og bytte til større pære på en slik er jeg usikker på.

Link to post

Hmm, er det virkelig så lite som skal til og kun sette i en litt kraftigere pære i ladelampen? Trodde dynamoen startet ladingen så lenge den var koblet til batteriet. Elektrisitet er jeg rimelig grønn på og dere har sikkert helt rett i dette.

Kan det stemme at ladelampen ikke lyste når dette pågikk siden batteriladeren stod på?

Link to post

Det har vært en lekkasje fra sladrehullet og simmringene til impellerhuset i fjor som nå er utbedret men det kan ha satt sine spor i dynamoen. Det skal også nevnes at jeg tok en motorvask rett før siste oppstart med vinterkonservering og glykol. Det kan ha vært fuktighet igjen selv om motorrommet har holdt 15 grader hele vinteren.

Link to post

Har du amperemeter i båten? I såfall vil du se at ladestrømmen er myyye lavere enn de oppgitte 70 eller 120 ampere som er maks strøm. Grunnen til dette er at regulatoren er en helt enkel spenningsregulator som kun regulerer spenningen på kontaktene på selve dynamoen. Det er spenningsfall i kabler og kontakter fra dynamo til batteri. Det finnes mange typer dynamoer men hvis du har en hvor det er en kontakt bakpå som er merket "S" er dette "sense"-tilkoblingen til regulatoren. Denne kan kobles om til å istedet måle på batteriet, da får du mye bedre lading. Har du skilledioder til batteribankene er dette nødvendig. Jeg har gått et steg videre og montert eksterne regulatorer som øker ladespenningen på samme måte som en smartlader. Da kan jeg toppe en stor batterbank på selv korte turer selv med to 65A dynamoer på tomgang.

Redigert av DieselDahl (see edit history)
Link to post

Nå er jeg langt fra noen spesialist jeg heller, men ladelyset skal vel lyse når tenning settes på, og slukke når motoren har startet, uavhengig om en batterilader er tilkoblet eller ei. Det at ladelyset ikke lyste når tenning ble slått på forsterker bare teorien om at ladingen ikke kom i gang. Da kom det heller ikke strøm frem til D+ på dynamo. Så det er nok en dårlig kontakt eller noe som gjør at lampen ikke lyser om den fremdeles ikke gjør det, eller pæra har rett og slett røket.

Om det hjelper og bytte til større pære på din er jeg som sagt usikker på fordi det på din motor er alarm i tillegg, og derfor ikke vil uttale meg om det.

Men teorien til JRK stemmer sikkert den også, så bare få liv i ladelampen før du starter motoren så finner du nok ut mer.

Link to post

Sjekk dette før du skiftar dynamo:

Start motoren etter at landstraumskabel ( batterilader ) er kopla frå. Viss du har lading / turtellersignal som normalt så har du eliminert dynamofeil.

 

Dette har eg opplevd med nøyaktig same motor... Har ikkje forska på saka, med det har samanheng med alarmpanel og magnetiseringskretsen av dynamo.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...