Tampeservice Startet 16.Februar.2014 Del på Facebook Startet 16.Februar.2014 Tror dynamoen i båten synger på siste verset siden den ikke ga lading eller turtallsignal før jeg ruste motoren etter 5 minutter. Det er vel noe dårlig kontakt. Da er det vel bare å bytte, men nå som muligheten er der er spørsmålet hvor stor dynamo bør jeg velge? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Hvilken VP er dette? Trenger ikke være noe feil med selve dynamoen. Første sjekk: Har reimene rett stramming og ikke for mye silitasje. Deretter: Om dynamoen trenger mye turtall for å starte lading kan dette skyldes at dynamoen ikke får feltspenning som den må ha for å starte ladingen. Dvs. at det må spenning inn på dynamoens D+. Om det er en eldre motor får dynamoen spenning på D+ via ladelampen. En første sjekk rundt dette vil være å se til at ladelampen lyser etter at motoren er startet og før dynamoen begynner å lade. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Tampeservice Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Det gjelder en -93 KAMD 42, reimen er stram og fin og helt ny. Ved start i dag etter vinterdvale var turteller og lading helt død. Mistenker at ladelampen ikke lyste siden landstrøm og batteriladeren sto på. Kanskje jeg tenker feil? Etter fem minutter kom plutselig lading og turteller etter at jeg ruset motoren. Etter dette fungerte den normalt med jevn spenning og riktig og stabilt turtallsmåling også på tomgang. Regner med at denne dynamoen er fra 1993 som motoren og at børstene er slitne. Eller er det andre bugs? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Helt enig med Brigg. Ikke noe ukjent problem det der. Kan i noen tilfeller løses med og sette en litt større pære i ladelampen(litt større watt). Da kommer det mer strøm frem til D+ og ladingen starter straks. Eller du kan bare passe på og ruse den litt hver gang du starter. Er ladingen først kommet i gang stopper den ikke selv om motor slippes ned på tomgang igjen. Så selv om du bytter dynamo kan du fremdeles ha problemet hvis ikke noe gjøres med ladelampen. En del volvoer har jo alarm i tillegg, så om det er bare og bytte til større pære på en slik er jeg usikker på. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Hmm, er det virkelig så lite som skal til og kun sette i en litt kraftigere pære i ladelampen? Trodde dynamoen startet ladingen så lenge den var koblet til batteriet. Elektrisitet er jeg rimelig grønn på og dere har sikkert helt rett i dette. Kan det stemme at ladelampen ikke lyste når dette pågikk siden batteriladeren stod på? Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 På noen VP motorer hender det at det lekker vann fra varmeveksleren om denne fylles for mye. Dette blir sugd inn I dynamoen og kommutator korroderer. Om du lar motoren gå en times tid slites denne korrosjonen vekk og den beginner å lade igjen. En annen ting kan jo være at selve børstene er slitne og bør byttes. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Tror ikke det er plass til mer en 70A dynamo på denne. Selv bygde jeg en egen brakett slik at jeg fikk senket dynamoen og da fikk jeg inn en 120 A. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Det har vært en lekkasje fra sladrehullet og simmringene til impellerhuset i fjor som nå er utbedret men det kan ha satt sine spor i dynamoen. Det skal også nevnes at jeg tok en motorvask rett før siste oppstart med vinterkonservering og glykol. Det kan ha vært fuktighet igjen selv om motorrommet har holdt 15 grader hele vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 (redigert) Har du amperemeter i båten? I såfall vil du se at ladestrømmen er myyye lavere enn de oppgitte 70 eller 120 ampere som er maks strøm. Grunnen til dette er at regulatoren er en helt enkel spenningsregulator som kun regulerer spenningen på kontaktene på selve dynamoen. Det er spenningsfall i kabler og kontakter fra dynamo til batteri. Det finnes mange typer dynamoer men hvis du har en hvor det er en kontakt bakpå som er merket "S" er dette "sense"-tilkoblingen til regulatoren. Denne kan kobles om til å istedet måle på batteriet, da får du mye bedre lading. Har du skilledioder til batteribankene er dette nødvendig. Jeg har gått et steg videre og montert eksterne regulatorer som øker ladespenningen på samme måte som en smartlader. Da kan jeg toppe en stor batterbank på selv korte turer selv med to 65A dynamoer på tomgang. Redigert 16.Februar.2014 av DieselDahl (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Nå er jeg langt fra noen spesialist jeg heller, men ladelyset skal vel lyse når tenning settes på, og slukke når motoren har startet, uavhengig om en batterilader er tilkoblet eller ei. Det at ladelyset ikke lyste når tenning ble slått på forsterker bare teorien om at ladingen ikke kom i gang. Da kom det heller ikke strøm frem til D+ på dynamo. Så det er nok en dårlig kontakt eller noe som gjør at lampen ikke lyser om den fremdeles ikke gjør det, eller pæra har rett og slett røket. Om det hjelper og bytte til større pære på din er jeg som sagt usikker på fordi det på din motor er alarm i tillegg, og derfor ikke vil uttale meg om det. Men teorien til JRK stemmer sikkert den også, så bare få liv i ladelampen før du starter motoren så finner du nok ut mer. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Har opplevd dårlig kontakt i selve ladelampen etter vinteropplag. Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 16.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Alle tre lampene lyser når tenning slås på (olje, temp og batt) så pæren virker men slukker når motoren starter. Sitter og er litt usikker nå med så mange gode tips fra dere. Får gjøre bedre research rundt dette i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Sjekk dette før du skiftar dynamo: Start motoren etter at landstraumskabel ( batterilader ) er kopla frå. Viss du har lading / turtellersignal som normalt så har du eliminert dynamofeil. Dette har eg opplevd med nøyaktig same motor... Har ikkje forska på saka, med det har samanheng med alarmpanel og magnetiseringskretsen av dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
Sail S Svart 16.Februar.2014 Del på Facebook Svart 16.Februar.2014 Har en helt ny dynamo jeg tror passer liggende så hvis du trenger en send meg en PM så sender jeg deg bilde. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 23.Februar.2014 Del på Facebook Svart 23.Februar.2014 Har du testa oppstart utan tilkopla landstraum? Sitér dette innlegget Link to post
Tampeservice Svart 23.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Februar.2014 Hadde en oppstart i går uten landstrøm og alt virket helt fint. Tror derfor det bare var dårlig kontakt i børstene på forrige oppstart. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.