Jump to content

Borre i skroget for giver til ekkolodd?


Nadheim

Recommended Posts

Jeg skal montere ekkolodd i en plastbåt. I monteringsanvisningen anbefales det å borre to hull akter i båten (under vannlinjen) og feste braketten med giver. Man bør bruke silikon e,l for å tette rundt står det.

 

Det høres veldig lite fristende ut å borre hull i båten. Jeg kan tenke meg opptil flere ting som kan gå galt. Hva hvis braketten løsner? Hva hvis jeg vil selge båten uten ekkolodd og brakett? Jeg risikerer jo at båten blir lekk, og at jeg en dag finner den på havets bunn.

 

Kan det være en løsning å feste en trebit på akterenden av båten (lime den fast med sterkt lim e.l) og skru fast braketten der?

Link to post
Share on other sites

Hei Nadheim !

 

Du kan montere ekkoloddgiveren innvendig uten å borre hull i skroget. Hvis du limer/

plaster fast et plastikkrør/boks mot skroget i bunnen av båten, fyller det med lettflytende olje

og deretter senker giveres ned i røret/boksen,- vil du se at du fortsatt kan måle ned til ganske

store dyp. Hvis du i hovedsak skal sjekke at du går på sikker dybde vil denne løsningen være mer enn god nok. I en seilbåt jeg hadde for mange år siden målte jeg ned til 50-60 meter.

 

Hvor bra det virker er selvfølgelig avhengig av skrogtykkelse og ekkoloddets effekt og

frekvens. Du bør i alle fall prøve denne løsningen før du borrer hull.

Link to post
Share on other sites

Jeg har på 2 båter montert innvendig giver ved å lime den fast med Sikaflex. Du bør skaffe en spesiell giver som er for innvendig montering. Plasseringen bør først prøves ved å sette giveren i en plastpose fylt med vann. Luftbobler i plasten kan nemlig gi problemer. Hvis du finne et egnet sted, fungerer dette veldig bra. Enkel løsning.

Link to post
Share on other sites

Dersom du vil ha en invendig giver bør du helst kjøpe en som er beregnet for dette. Det vanlige er å feste disse ved å bygge opp med epoxy mellom skrogbunnen og giveren. Der du plaserer giveren må det for all del ikke være divinycell i skrooget (det beste er enkelt laminat). Det er viktig å passe på at det ikke er luftbobler mellom giveren og skrogbunnen, etter som signalene ikke kan gå gjennom luft.

 

Dersom du borer hull i båten må du bruke sikaflex og ikke silikon, silikon varer ikke lenge før den løsner.

 

:smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg vil anbefale monteringen som Pippi skriver om. Ved at giveren står ned i en olje er man sikret en meget god akustisk kobling mellom giveren og skrogsiden. Hva man enn velger så sørg for at det ikke blir noen luftglippe mellom giveren og neste medium enten det er en olje eller et fast stoff. Det skulle ikke forundre meg om olje gir mindre tap i signaler enn plast/epoksy/lim av forskjellig art. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Slik jeg forstår deg skal du montere en hekkgiver. Helt enig at det ikke er lurt å bore to hull i skroget pga dette.

Jeg støper fast en glassfiberkloss til skroget og sparkler i overgangen. Da får man samtidig en skarp kant som slipper vannet kontrollert mot giveren.

Denne bør vinkles slik at den ser litt forover for å unngå problemer med luft.

For å få godt feste bør du slipe vekk gelcoaten der klossen skal festes og prime over det hele etterpå.

Bilde

Link to post
Share on other sites

Ved montering av svingeren til ekkoloddet på hekken, vil en da ikke få interferens med propell og evt. propellvannet.  Jeg ser for meg at propellen også vil reflektere lydbølgene i hytt og hekkan, -noe som muligens vil skape kaos i svingeren.  

 

Hva med evt. luftbobler i propellstrømmen?  

 

Riktignok blir svingeren formodentlig montert lengst bort fra propellen., men allikevel!  

Ved påhengsmotor kan jeg se at det går godt, men er tvilende til at samme type montering er bra når en har innenbordsmotor.  Er dette noe å bekymre seg for, eller tar jeg feil?

 

Mvh

sabrina

Link to post
Share on other sites

Ved montering av svingeren til ekkoloddet på hekken, vil en da ikke få interferens med propell og evt. propellvannet.  Jeg ser for meg at propellen også vil reflektere lydbølgene i hytt og hekkan, -noe som muligens vil skape kaos i svingeren.  

 

Hva med evt. luftbobler i propellstrømmen?  

Ultralyd anvendt i ekkolodd utbrer seg svært lite i luft. Væsker som vann og oljer er OK, likedann faste stoffer. Men et hvert medium har sine spesifikke egenskaper mht hvordan lyden går igjennom (hastighet, tap). Tror ikke (?) lokale vannstrømmer med forskjellig hastighet har noen vesentlig betydning, men luftbobler vil utvilsomt gjøre det.
Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke at et medium leder ultralyd bedre enn det andre. Problemet oppstår i overgangen mellom 2 medier som er veldig forskjellig. Derfor blir lyset mye bedre reflektert fra en glassrute som befinner seg i luft enn fra en som ligger i vann. Og det er refleksionen vi skal unngå (bortsett fra den som oppstår mellom sjøbunn og sjøvann  :yesnod:) Fordi det som reflekteres går ikke videre til målet.

 

Og derfor skal man ha mest mulig like stoffer på lydens vei.... luft/plast-overgang er særdeles dårlig, plast/vann noe bedre, plast/olje enda bedre (lakser-olje spesiellt  :yesnod:)

 

Tror jeg har skrevet dette før et sted her ?

Link to post
Share on other sites

Problemet er ikke at et medium leder ultralyd bedre enn det andre. Problemet oppstår i overgangen mellom 2 medier som er veldig forskjellig. Derfor blir lyset mye bedre reflektert fra en glassrute som befinner seg i luft enn fra en som ligger i vann. Og det er refleksionen vi skal unngå (bortsett fra den som oppstår mellom sjøbunn og sjøvann  :wink:) Fordi det som reflekteres går ikke videre til målet.

 

Og derfor skal man ha mest mulig like stoffer på lydens vei.... luft/plast-overgang er særdeles dårlig, plast/vann noe bedre, plast/olje enda bedre (lakser-olje spesiellt  :yesnod:)

Enig med deg i hva det vesentlige i dette er, - begynner snart selv å bli trett av å understreke betydningen av "akustisk kobling". Men jeg synes det gikk an for engangs skyld å nevne andre spesifikke forhold også.....  :yesnod:

 

Det forbauser meg hvor lite folk ser ut til å bruke søkefunksjonen til forumet, den er faktisk ganske bra! Et søk på "ekkolodd" for eksempel, vil vise at spørsmålene her kan være besvart minst en gang før, for å si det mildt!  :smiley:

 

OK da, vær ikke redd for å spørre engang til!  :smiley: :smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Guest Sparky

Jeg har brukt innvendig giver montert i en kladd med sikaflex forran kjølen.

 

Foreløpig er den testet i mossesundet mellom Kambo og Jeløya til 70meter og i havn ved Kambo til 9 meter.

 

Til neste helg skal jeg teste på større dyp.

 

mvh jan

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...