Kjetil1 Startet 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 16.Februar.2014 Jeg har to stk kjøleskap ombord, ett nede i byssa og ett oppe i wetbaren. Det oppe kunne med fordel bli byttet ut og jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe et billig lite på Elkjøp el.l av benkmodell som går på 220v. Tror det vil passe inn i hullet der kjøleskapet står i dag. Det oppe blir hovedsaklig benyttet til vannflasker, brus og øller, mens det nede er til matvarer. Så da tenker jeg at det oppe kan kjøles i hjemmehavn på landstrøm og event på landstrøm i gjestehavn. Men er det hele egentlig en dum ide, eller har det noe for seg? Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
Regina III Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Jeg synes ideen er god. Ombord hos oss er både kjøleskap og fryseskap 220v. De er idag så energiøkonomiske at selv med inverter mellom så bruker de mindre batterienergi enn tilsvarende størrelse i 12v versjon. Sitér dette innlegget Link to post
Bøljan Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 ReginaIII : Dette er vel en litt drøy påstand, såfremt du ikke har en inverter med 100% virkningsgrad Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Noen tall på det Regina III ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Regina III Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 ReginaIII : Dette er vel en litt drøy påstand, såfremt du ikke har en inverter med 100% virkningsgrad Nei, det er ikke en så drøy påstand som du hevder. I EU er det stadig strengere krav til energieffektivitet. Bare ta en tur i hvitvarebutikk og se på energimerking! I sammenlikning er nok både marked og konkurranse for produkter for 12v mikroskopisk. Jeg har ikke tallene for hånden, men kan love deg at forskjellen er langt større enn inverter virkningsgrad! Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 (redigert) I tillegg til kjøleskapet ombord har jeg en 50 liter kjøle/fryseboks som går på både 220 og 12V. Den tåler å stå ute på dekk om nødvendig. Den kjøles ned med landstrøm når det er praktisk mulig og trenger lite strøm for å holde seg kald under veis. Den brukes som kjøleboks eller alternativt som som fryseboks når jeg fisker. Den er også hendig å ta med seg hjem i bilen. Det er en Isotherm boks av god kvalitet. Jeg ville ikke anbefale de biligste typene en får kjøpt. Redigert 16.Februar.2014 av NilsPils (see edit history) Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Worry II Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Nå er vel ikke et billig 220volt skap fra hvitevareavdelinga like godt egnet i 10 m/s motvind ? Disse tåler vel ikke denne påkjenningen ? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Disse ser vel ikke dumme ud? 10 watt i døgnet i elforbrug står der hvis jeg forstår det rigtigt. A+++ http://www.combicool.dk/mini-køleskab-c-2.html Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 16.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 16.Februar.2014 Skapene er fra Siemens, 141 l. kjøleskap og 93 l. fryseskap med 3 **** skuffer. Passer perfekt under benken. De ble montert i 2007 og virker forsatt perfekt. (Men så har vi nok aldri 10 m/s motvind i byssa.) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 0,09 kw ved 230V , hva tilsvarer det i 12V ? + evt tap fra inverter. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
NilsPils Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 0,09 kw ved 230V , hva tilsvarer det i 12V ? + evt tap fra inverter. 0.09kw = 90W tilsvarer 7.5 A ved 12V. Så kommer tillegg pga. inverter. Tipper rundt 10A eller 120W. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Som vel er veldig mye ifht vanlig 12V kjøl? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Jepp, veldig mye.. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
ebonita Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 (redigert) Som jag skrev i annan tråd så har jag sedan 2006 ett Electrolux 130 liters kylskåp med 18 liters **** frysfack installerat ombord. Det drivs med 230V från en Mastervolt Mass Combi 2000/100/12 inverter/laddare med automatisk omkoppling till inverterdrift när landström inte finns eller räcker till. Detta har fungerat alldeles utmärkt - 'set-and-forget' - sedan installation och det drar inte speciellt många Ah per dygn. Jag har legat m-å-n-g-a nätter utan landström och det är inga problem. Är inte säker om jag kommer ihåg rätt, men jag har för mig att jag har läst av att invertern drar c:a 6A på 12V sidan när kylkompressorn går. Men sen - som Regina skriver - så är skåpet ju välisolerat och kompressorn har en låg intermittensfaktor så snittförbrukningen blir bara några Ampere. Fullt jämförbart med strömförbrukningen hos ett 85 liters Isoterm-skåp som jag hade tidigare. Kylskåpet kostade 2999:- på Elgiganten när jag köpte det. Om man jämför med hutlösa båtkylskåpspriser så fick jag pss en ganska bra återbäring på Invertern! Att tänka på vid inverterdrift av kyl- och frys-skåp är att kompressorerna har ganska hög start-ström som invertern måste kunna övervinna. Därför krävs det en rimligt stor 'överkapacitet' på invertern så att den inte blir 'hängande' med en alltför stor startström på kylkompressorn. :thumbsup: Redigert 17.Februar.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 (redigert) Jepp, veldig mye.. Er dette virkelig så vældig meget mere? Jeg spørger fordi jeg er i tvivl: De 90 watt er jo forbruget på 24 timer, så hvis dette køleskab bruger 10A i døgnet, så er det ved ikke så meget hvis man bare har en nogenlunde fornuftig batteribank? Redigert 17.Februar.2014 av MajorAndy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 17.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 (redigert) Dette er det jeg tror jeg kan smyge inn i skapet det det andre står. http://www.elkjop.no/product/hvitevarer/kjoleskap/MTT50W12E/matsui-kjoleskap-mtt50w12e-51-cm Redigert 17.Februar.2014 av Kjetil1 (see edit history) Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
hanto1 Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Kjetil1, Skapet trekker 1,07 AH + tap fra inverter( herunder virkningsgrad ca.0.85 & konstant forbruk i hvilemodus. ca 0,5-?? AH) Totalt ca 1,3 AH ? Dette blir mye mere enn Isotherm som indikerer gjennomsnittlig forbruk på ca 0,7AH Om Isotherm lyver på forbruket vet jeg ikke, men tilsynelatende bruker det vesentlig mindre strøm. Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 I spesifikasjonen hos Elkjøp står det da vitterlig 112 kWh / år. Det blir 0.307 kWh pr. døgn, under halvparten av Isotherm ? Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 0,307KW blir 307W som gir et timeforbruk på 12,79W. Omregnet til AH: 1,066 Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 I 2009 logget jeg dette . Har en Steca PR 1515 15A regulator og et Isotherm 85 ltr ASU skap. På 30 dager i ferien var forbruket til kjøleskapet 876Ah ut av batterieteller 29,2 Ah på 24 timer. i snitt 1,2166A" Har også funnet ut at når fryseboksen er tom sparer en strøm med å slå over til manuell kjøring, men da får en ikke isbiter i drinken. Fin måte å avrime fryseboksen på. Og et kjempekjøleskap kan anbefales med ASU. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Guest Avmønstret# Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Ble ikke helt klok er. Er det noen som kan sammenligne pris på 220 vs 12V kjøleskap pluss stor nok inverter for å drifte 220V kjøleskapet? Om det koster mer samlet og drar mer strøm så er det vel en grunnleggende dårlig plan, eller? Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Som jag skrev ovan så förbrukar mitt 130L skåp jämförbart med ett tidigare 85 l båtkylskåp, Men denna lösning blir givetvis bara intressant om man tycker sig ha glädje av att ha ständig 230V i kontakterna ombord även till andra ändamål. Det finns många andra apparater alltifrån diverse batteriladdare upp till kaffekokare och dammsugare som är lättare att hitta och/eller billigare och bättre om man kan välja bland de normala hushållsmaskinerna. Sitér dette innlegget Link to post
Mix Svart 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 17.Februar.2014 Har man behov for inverter gående i båten døgnet rundt og gjerne har dieselaggregat montert for lading ved behov er 220V kjøleskapsløsning helt ok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.