Jump to content

Noen flere spørsmål rundt Solcelle panel :

Erik

Recommended Posts

I mangel på både fungerende Dynamo (det løser seg nok snart), og landstrøm (ser ut for at kontakten på brygga er brent :worry: ) så vurderer jeg å sette fortgang i å skaffe meg Solcelle, men selv etter å ha lest utallige tråder her på forum er det fortsatt noen ting jeg er usikker på.

Jeg får snart ny dynamo med ekstern regulator, så Solcelle er primært for å toppe batteriene mellom turene så vi kan starte med friske batterier, samt kanskje handle og sette på kjøleskapet på Torsdag så vi kan reise rett avsted Fredag, men det er jo greit å supplere autopiloten også når man seiler lange dager.

Det jeg har sett meg ut som ønsket metode er dette (hentet fra en annen tråd) :

Jeg har et 68W fleksibelt solcellepanel på hver side, montert på rekkewirene som et letrekk.

Dritdårlig plassering rent teoretisk, gir maks 2-3A under gode forhold.
Allikevel er dette første året jeg ikke har manglet strøm ombord, og vi ligger stort sett kun i uthavner.

1.

Hvordan konkret kan man feste solcellene permanent på rekka, slik at de alltid kan sitte på (altså solid nok til å tåle vær og selias i bølger etc) ? De panelene jeg har sett forstår jeg rett og slett ikke hvordan man fester. Er det hull/øyer i panelene for å feste, slik at man nærmest kan stripse det fast ?

Det er vel også en fordel å vinkle panelene mot solen, altså at man vipper ut nedkanten når man fortøyer etter helga, for å få bedre vinkel mot sola ? Hvordan kan man løse det ? Finnes det noe å kjøpe som er designet for slikt ?

2

Kan mann begynne med ett panel, og utvide med flere på samme regulator senere, eller krever det spesial regulator som tar mange ?

Ene siden av båten er nemlig sørvendt på hjemmebrygga, så jeg vil heller ha en stor mot sør enn to mindre på hver side til å begynne med, men etter hvert er det greit å få det likt på begge sider kanskje.

3

Med ekstern regulator på Dynamo, og permanent solcelle, så vil jo solcelle også lade litt mens motor går. Kan disse to forstyrre logikken til hverandre ?

4

Kobler man solcelle -> regulator -> Batteri uavhengig av øvrige ladekilder som landstrøm og Dynamo, eller må dette inn i samme kjeden ?

5

Vil ett Battmeter (som jeg også skal kjøpe) takle slik "offline" lading, eller mister den kontrollen på ladingen hvis det kommer strøm inn 'bakveien' når systemet er av?

6 Er det noe annet man bør tenke på ved kjøp av Solcelle ?

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Guest Avmønstret#

Jeg koblet som pkt 4 i snekka vi hadde.

Kjøpte 50w panel og en regulator hos seasea.no, overraskende billig forresten... kom vel på rundt 1500,- med regulator og noe kabel.

Panelet har en solid aluramme som jeg borret et par hull i, og etter inspirasjon fra en tråd er på BP kjøpte jeg et par syrefaste hengsler (Biltema) og festet panelet på styrhustaket en plass det ikke var i veien. Vha hengslene kunne jeg vippe opp panelet om det ga mer sol. I praksis vippet jeg det aldri opp fordi batteriene var toppladet hver gang jeg skulle på tur etter jeg fikk panelet uansett. Og det til tross for at det hadde skygge fra riggen både titt og ofte.

----------------

Panel og regulator er billig. Alt spesialtilpassete greier for feste og vridning osv koster, i mine øyne, alt for mye. Mitt tips er å skru det fast og glem det. Om jeg skulle krysse Atlanteren eller noe så hadde jeg nok ordnet med rett vinkling osv.

Du har nok fått med deg det meste! Relevante spørsmål du stiller

2 Såfremst du ikke overstiger maks effekt på regulator, kan du paralellkoble paneler etterhvert. Det kan være en fordel å ha en diode I tillegg på hvert panel slik at ikke en feil på ett panel drar ned de andre, men strength talt ikke nødvendig.

3 Ne panelregulatoren vil ikke forstyrre dynamoens regulator eller omvendt

4 Ja

5 Nå kjenner jeg ikke Battmeter, men om denne er koblet riktig kan jeg ikke tenke meg at dette ikke skulle gå bra

Guest Avmønstret#

Nå aner jeg ikke hvilken batteribank du har eller hvilket forbruk, men for å bare toppe en vanlig batteribank mellom bruk høres det ut som du tar litt hardt i med 200w. Ikke for det, er jo alltid kjekt med litt ekstra men det koster jo penger og plass må du ha også.

Jeg tenkte å begynne med ett på 100w på den sørvendte siden.

Men hvis det i praksis viser seg å ikke være i veien, og ellers fungerer greit som levegg i cocpit, så kan det være jeg utvider med ett likt på andre siden senere, for å få det likt/symetrisk.

Greit da med en regulator som er stor nok og slippe å bytte.

Jeg tipper banken i dag er Ca 200Ah (er ikke merket), men vurderer å oppgradere til ca 400ah i løpet av sesongen.

Guest Avmønstret#

Ok. Se litt på prisene for regulator, det er ikke sikkert det lønner seg å kjøpe "stort nok" med en gang. De små regulatorene er billige.... Anlegget blir jo dessuten mindre sårbart om du har flere regulatorer og separate anlegg enn å kjøre alt inn på en elektronisk dings som kan svikte.

Ad 1)

Jeg har to stk. 40W hengene på rekkewiren med 5mm gummistrik og plaskroker. På den måte kan panelene "svinge" fritt. Jeg har montert koplingspunkter for begge panelene på begge sider av båten helt akter. På den måte kan jeg ha begge på samme side eller på wiren på hekken.

Jeg testet dette under 1000-mile DH race siste år med godt resultat, dog må man være obs på å koble panelene på rett side av backstay osv..

Jeg har googlet litt på dette med å ha 2 regulatorer som styrer hvert sitt panel inn på samme batteribank, og det lille jeg finner tyder på at det skulle kunne gå bra.

Men jeg ville jo selv egentlig trodd at de to strømkildene ville lurt hverandre til å tro at batteristatus er annerledes (fullere) en det virkelig er, og dermed redusert ladingen før tiden. Men jeg tar tydeligvis feil?

Er det noen som vet/har testet dette i praksis ?

Å utvide med ny regulator tilpasset bare det panel den skal styre etter hvert som man utvider med nye Panel er jo veldig praktisk da...

Guest Avmønstret#

Nå må du ta det jeg tror med en kilo salt for strøm er ikke noe jeg kan. Noen kan sikkert korrigere om jeg er helt på jordet.

Såvidt jeg ar fått med meg så er disse regulatorene dumme og virker bare "en vei". Dvs de følger ikke med på tilstand til batteriet osv (men man får sikkert kjøpt noen som gjør det også, alt finnes jo bare man finner det og vil betale for det).

Det "eneste" de gjør er å sørge for at panelet ikke sender en zillion volt inn i batteriet og koker det.

Det er også nå noen såkalte "smarte" regulatorer som gjør at en kan få noe mer strøm ut av panelene. Prøvde å forstå litt av det og leste diverse tråder på andre forum og ut fra hva jeg skjønte så fikk en mer strøm av å legge de ekstra pengene i mer panel fremfor dyr regulator. Ergo så kunne ikke prisen forsvares hvis man har plass eller planer om mer solceller. Men har man ikke mer plass så er jo en mer effektiv regulator kjekt, men det var ikke noen svær forskjell så...

Dog er slike "smarte" regulatorer veldig billig på ebay og tilsvarende ifht hva de koster i Norge, så om man kjøper den veien så blir det vel nesten hips om haps. Regulatorer er forresten veldig billig på ebay osv ifht Norge uansett.

Hvor mange Amphere som kommer fra sola, via panel og regulator tror jeg ikke har noe å si for batteriene, det er vel kun volten som kan kverke de vel?

----------

Men selvsagt er det ulempe å måtte trekke dobbelt opp med kabler osv. Men en kan jo passe på å legge dobbelt når en installerer første panelet så slipper en akkurat den jobben en gang til. Selve kablene er jo ikke avsindig dyre eller noe så.

Det er en fordel at regulatoren står så nært batteriene som mulig. Den kompanserer normalt ikke for spenningsfall mellom disse.

Ser den, men jeg er mer bekymret for det som skjer hvis man har 2 panel med hver sin regulator, og begge mater batteriet samtidig, med feks 13,8v . Da vil jo et tomt batteri kanskje gi ett inntrykk av å ha høyere hvile spenning enn det faktisk har, hvis de to regulatorene "senser hverandre".

Men hvis regulatorene er dumme som Pinkvin nevner, hva da hvis båten fortøyes med fulle batterier, og blir liggende ubrukt i ukesvis i knall vær med sol (ikke at det er sannsynlig her på Vestlandet da menn). Kan det ende med overlading da, hvis de er dumme ?

Eksempel på en aktuell regulator ; http://www.sparelys.no/index.php?page=shop.product_details&flypage=flypage_ny.tpl&product_id=258&category_id=14&option=com_virtuemart&Itemid=39&vmcchk=1&Itemid=39

Solcelleregulatorer regulerer stort sett bare på spenning som en vanlig generator. Det vil si at de pøser på opp til 13,8 Volt. En regulator klarer ikke å lure de andre. Om du har ett batteri på 100 Ah, som er halveis utladet og kobler til en solcelle på 100W og regulator. Da vil denne ikke klare å løfte spenningen til 13,8 volt på mange timer. Om du da kobler til et panel til vil dette også bare pøse på med maks ladestrøm til begge når 13,8 Volt. Etter dette vil regulatorene stoppe videre lading.

Jeg ville valgt en litt mer avansert regulator. Selv har jeg en utmerket Naps MaxPower regulator, men den kommer jeg til å skifte ut med en BlueSolar MPPT 75/50 fra Victron som er av nyere konstruksjon som jeg tror mer på. Jeg har 2 × 68W paneler, og denne regulatoren kan håndtere 200W med max 15A inn på batteriene. Og i stedet for å gruble på om to regulatorer vil påvirke hverandre, er det jo mye greiere å la en regulator som er "kraftig" nok ta seg av jobben for de panelene en måtte ha. Selv har jeg i tillegg til de to panelene på 68W hver tre små paneler på 10W hver (som nå etter 20 år omtrent er døde og skal pensjoneres). Det hadde blitt litt av et styr (og kostbart) om jeg skulle hatt en regulator for hvert panel, tilsammen 5 regulatorer i systemet!

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Erik

Jeg har panelene montert på rekkewiren også under seilas. Jeg kan nevne at vi under 1000-mile hadde mellom 15-20 ms de første 20 timer, riktig nok med os. Panelene er forøvrig de tynne uten ramme, og ja de får lidt julling, men har klart seg forbløfende bra. Det er ledningene til panelene som har lidt mest, da de ser lidt "sprøe" ut pga sol. Jeg skal se om jeg kan få lagt ut et par bilder.

Usikker på hva jeg skal gjøre, en stor regulator med en gang, eller 1 liten nå og en til senere.

Prismessig blir det hips om happ (ca).

Plassmessing er det heller ikke mye å snakke om.

Og Pinkvin har jo ett poeng med robustheten 2 uavhengige system gir.

Jeg har vel lest noe om potensielle problemer med paralellkoblede systemer og, hvis det ene panelet er i skygge. Det slipper man med to regulatorer skulle jeg tro?

Har en større regulator noen fortrinn rent lade messig , eller på annet vis (ser jo den med 5 panel, men 2 er nok maks hos meg) ?

Bjørnski : Ja, bilder hadde vært veldig kjekt. Ser det ikke helt for meg...

Guest Avmønstret#

Med to regulatorer kan du også legge en strøm til startbatteri når båten ligger i havn. Det kan du jo forsåvidt også ordne med en eller annen el-dings som vender på strømmen når en bank/batteri er fullt, men jeg tror det er en dyr affære(?, er det noe man kan bruke slike Biltema releer til?), og det er jo ikke forenkling.

Ser ihvertfall at noen regulatorer er for duobank, der du kan justere prioritet mellom banker, eller fordele likt.

I praksis hos oss er startbatteriet som regel ladet nok, for når motoren startes(det er jo kun da det tappes) startes også lading av Startbatteri, og det er vel som regel oppladet igjen innen motoren stopper. Forbruksbanken derimot kan være godt tappet etter ei helg på skjæra, og er det fin seilvind hjem også, så er det kjipt å måtte starte motor for å lade (som vi ofte har praktisert).

Guest Avmønstret#

Hadde 2x120A gamle og egentlig nær kaputte syrebatterier pluss startbatteri i snekka sist sommer. Med 50w panel og billigste regulator (som er stor nok fra seasea) var forbruksbatteriene alltid toppa og fine når vi skulle bruke båten om den hadde vært ubrukt i noen dager.

Men ved langvarig bruk av båten uten å gå med motor/lade var batteriene så dårlige og panelet så lite at kjøleskapet som regel ga seg natt 3, selv med sol hele dagen. Men det var et gammel kjøleskap og mer eller mindre kontinuerlig bruk av ipad på kveldstid av tenåringsdatter som oppdaget en ny tenåringsvampyrserie på Netflix. Mobilen lå også på laderen og spredte 3g via wifi om kvelden. Men utover det brukte vi ikke noe særlig med strøm.

Med 100w panel til sammen og nye batterier tror jeg du vil ha godt med strøm.

--------------

Jeg har ikke byttet ut batteriene enda. Men har hatt dårlig samvittighet mange ganger der vi kommer hjem med tappede batterier, og så ligger skuta uladet en uke, og så ut på seiltur igjen med større forbruk enn lading.

Med slikt lademønster er det ikke kjekt å investere i nye batterier som skal vannskjøttes heller.

Med solccelle som lader mellom turene håper jeg at denne vannskjøtselen kan oppheve, og dermed blir det sikkert nye batterier også etterhvert nå.

På tur kjører vi i praksis motor ofte nok til å ha varmtvann , og med oppgradert motorlading også snart, tror jeg den siden av saken og skal bli bra :thumbsup:

Det som gjenstår nå er egentlig å finne ut av innfestingen av panelet, men det er vel bare å kjøpe seg panel og finne ut av det etterhvert, for det er vel samme utfordring/metode uansett panel man velger ?

Bortsett fra Vekt (som bør være lavest mulig der det skal henge), så er det vel nokså likt fra panel til panel på hvordan de kan/skal festes?

Guest Avmønstret#

Vel, panelene fra seasea som jeg kjøpte var "bare" et panel med en stiv aluramme i L-vinkel og to ledninger som stakk ut. Resten var egentlig opp til en selv å ordne.

Jeg ville tatt et biledsøk på google med "mounting solar panels" + boat eller noe i den dur så finner du sikkert inspirasjon til en løsning.

Jeg har funnet en veldig lett (under 2 Kg), tynn og semi fleksibel panel, men den har ikke ramme da.

Tror dere denne vil holde fast i rekkewiren med de rette festemidler ?

http://www.cleversolar.co.uk/shop/solar-panels/flexible-solar-panels/flexible-monocrystalline-solar-1094991.html

Når den er oppgitt til 100w er det da grunn til å tro at den yter greit sammenlignet med tilsvarende 100w panel i ramme på opp mot 10 Kg som jeg har sett på ?

Guest Avmønstret#

Kjekt med fleksibelt med tanke på vekt osv, men ramme er jo en fordel om du feks skal vinkle panelet og du får dobbelt så mye panel for pengene, om penger betyr noe da ;-)

Ser at det er hull i hjørnene på panelet, men er det nok i flere timer i feks stiv kuling når du har et fleksibelt panel som beveger seg? Ser for meg at mulighet for bevegelse gir mulighet for at ting gnages og løsner, men jeg vet ikke? Er jo mange som bruker slike paneler men jeg skjønner ikke helt hvorfor det trenger å være fleksibelt om det bare skal henge på rekka uansett, de er jo grådig dyre ifht de med plate og ramme.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...