Erik Svart 24.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 24.Februar.2014 Da er solcelle bestilt. 100w semifleksibelt på ca 2 Kg. Regulator ble en 20a Mastervolt solar Chargemaster Kobler dette da via CO dekskontakt. Regner med å bruke 6mm kabler. Det bør holde ? Tipper det blir 1 meter før dekkskontakt, og max 2-3 meter under dekk til regulator (som blir stående ved batteriene) Det står på regulatoren at det bør være en 30A sikring mellom batteri og regulator. Hva slags sikringsholder/sikring bør jeg bruke da ? Håper å ha alle deler i hende til helgen og teste det da, men langtidsværmeldingen lover grått vær så langt den rekker. Er det noen målbar effekt av ett slikt anlegg i gråvær i det hele tatt ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Februar.2014 (redigert) Panelet er ankommet, og var meget hendig i størrelse og vekt. Spent på om det også lager noe strøm.. Men det er utstyrt med hver sin Mc4 plugg på ledningen. Er det bare å klippe de av og lodde på denne fra clas ohlson ? Eller bør jeg beholde Mc4 pluggene ? Får man kjøpt løse Mc4 for å bruke videre, eller som dekkskontakt ? Mc4 kontakten : Redigert 25.Februar.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Februar.2014 Har lest meg opp på Mc4, og det er visst nokså standard på solcelle, og tanken bak er at det da er veldig enkelt å både serie og parallell koble med andre paneler senere. Jeg velger derfor å lage overgang, samt noen forlengelse kabler med hun og han i hver sin ende som jeg kan bruke hvis jeg vil flytte panelet lenger unna der jeg setter kontakten. Da bør jeg ha en fleksibel og mobil løsning tror jeg. Bare synd at jeg måtte bestille på nett, fant ingen som førte disse pluggene lokalt.... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Erik Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 (redigert) Skulle til å lodde på ClasOhlson kontakten nå, men finner at den er alt for spinkel. Det som er på solcellene fra før (og slutter i en mc4) er nok 6mm ca. Det er og det jeg har tenkt å bruke videre, men den dimmensjonen kan jeg bare glemme på co kontakten. Greier å presse inn 2 1,5mm i den enden som skal loddes, men ledningene ut i andre enden er max1mm tror jeg. Da blir jo dette en flaskehals og spenningsdreper, selv om resten av kjeden er 6mm. Eller er noen cm med lavere dimensjon greit? Ønsker meg egentlig mc4 dekskontakter , men det ser ikke ut for å finnes. Spørs om jeg må jukse det til med ett par ledningstumper stikkende ut gjennom skroget med mc4 i enden og bare glemme den co kontakten...? Redigert 27.Februar.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Euklid Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Et ikke helt uvesentlig poeng her er formodentlig at Mc4 er dimensjonert for å skulle koble sammen en hel del paneler, mens det i ditt tilfelle er snakk om ett panel. Uten at jeg skal mene noe voldsomt bestemt om akkurat hvilken dimensjon kabel du burde ta sikte på burde det være gode muligheter for å gå ned i dimensjon uten å tape voldsomt mye; dette går jo også litt på hvor langt kabelstrekk det er snakk om. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Jeg har 2,5mm^2 og ca 3 m fra kontakten til regulator, sikkert ikke optimalt men virker så langt. 2,5mm^2 er også max jeg får montert i kontakten. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Panelet var veldig hendig i både vekt og størrelse, og jeg regner med å skaffe minst ett til hvis det første svarer til forventningene. Ser derfor for meg å beholde mc4 kontaktene, og holde meg på 6mm helt frem, selv om det neppe blir særlig mer enn 3 meters strekk. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Barbaria Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Hvilket panel kjøpte du? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Erik Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Det heter Sacredsolar 100w. Det er tynt og lett. Prøve-festet det på rekka i går, og det ble veldig bra som rekketrekk. Gjenstår å se hvor mye strøm det faktisk genererer (venter på mc4 pluggene så det er ikke koblet til enda), og ikke minst hvor værbestandig det er. Jeg stanset ut hull til å feste det, og da ser jeg at hovedbestanden i plata er gjennomsiktig myk plast, med kun en film av hvitt plast bakerst. Hvor solid dette blir over tid blir jo spennende å se. Men satte inn små messing maljer, så håper det er nok for at ihvertfall hullene ikke skal gnages opp. Hvis panelet viser seg å vare og levere strøm ser jeg ingen problemer med å plassere minst 2 slike på hver side av båten som le/rekke-trekk. Vi har faktisk snakket om å skaffe oss rekketrekk uansett, så dette er 2 fluer i en smekk. De vil ikke være i veien der på rekke så vidt jeg kan se foreløpig. Ved langligge kan man da flytte alle over på solsiden, og da potensielt ha 400w solcellepanel rettet mot sola. Men de er for dyre til å kjøpe mange hvis de bare varer en sesong eller to. Blir spennende å se. Bilder fra prøvefestingen i finværet i går : Redigert 2.Mars.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Popeye70 Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Jeg er rimelig fersk på solceller, og får stille de dumme spørsmålene på vegne av meg og eventuelle andre noviser. ;-) Hvordan kobler dere solcellepanelene deres til batteribanken? Er det rett fram slik: Panel -> regulator -> batteribank med MC4 eller andre kontakter mellom panel og regulator, og uten å gå via hovedbrytere eller andre brytere/duppedingser? Ingen sikringer involvert? Bør man velge en smart regulator som f.eks. kan vise info om batteribanken og hvor mye panelet mater inn, eller er det like greit å velge simpleste type som gjør jobben uten display/info/feedback? Beklager hvis dette blir amatørmessig, men på dette området er jeg en amatør... ;-) Redigert 2.Mars.2014 av Popeye70 (see edit history) Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Erik Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Jeg er Novise selv, men nå er jeg ihvertfall i gang Hvordan kobler dere solcellepanelene deres til batteribanken? Er det rett fram slik: Panel -> regulator -> batteribank med MC4 eller andre kontakter mellom panel og regulator, og uten å gå via hovedbrytere eller andre brytere/duppedingser? Ingen sikringer involvert? Ja, slik du foreslår, bortsett fra at det SKAL være sikkring mellom regulator+ og batteriet. Min 20A regulator vil ha 30A sikkring. Jeg kjøpte en flatsikring holder på Biltema med 30A sikring til. 40A regulator vil ha 50A sikring står det i min manual. Bør man velge en smart regulator som f.eks. kan vise info om batteribanken og hvor mye panelet mater inn, eller er det like greit å velge simpleste type som gjør jobben uten display/info/feedback? Beklager hvis dette blir amatørmessig, men på dette området er jeg en amatør... ;-) Min regulator har ett lite display, usikker på hva det vil vise, men denne vil uansett bli montert på ett utilgjengelig sted i nærheten av batteriene. Men jeg har bestilt ett BMV700S batteri overvåking i tillegg. Jeg er usikker på hvordan koble dette, og om det vil ha kontroll på ladingen mellom turene (enten det er landstrøm eller solcelle eller begge. Er forresten begge samtidig ett problem ?) Er det noen som kan si noe mer om det ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Barbaria Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 (redigert) Det heter Sacredsolar 100w. Det er tynt og lett. Prøve-festet det på rekka i går, og det ble veldig bra som rekketrekk. Gjenstår å se hvor mye strøm det faktisk genererer (venter på mc4 pluggene så det er ikke koblet til enda), og ikke minst hvor værbestandig det er. Jeg stanset ut hull til å feste det, og da ser jeg at hovedbestanden i plata er gjennomsiktig myk plast, med kun en film av hvitt plast bakerst. Hvor solid dette blir over tid blir jo spennende å se. Men satte inn små messing maljer, så håper det er nok for at ihvertfall hullene ikke skal gnages opp. Hvis panelet viser seg å vare og levere strøm ser jeg ingen problemer med å plassere minst 2 slike på hver side av båten som le/rekke-trekk. Vi har faktisk snakket om å skaffe oss rekketrekk uansett, så dette er 2 fluer i en smekk. De vil ikke være i veien der på rekke så vidt jeg kan se foreløpig. Ved langligge kan man da flytte alle over på solsiden, og da potensielt ha 400w solcellepanel rettet mot sola. Men de er for dyre til å kjøpe mange hvis de bare varer en sesong eller to. Blir spennende å se. Bilder fra prøvefestingen i finværet i går : Det så vel helt ok ut. Men, er koblingsboksen under panelet, eller har du flyttet den under? Når de henger slik kunne det vel også vært et vanlig panel, eller blir det for tungt? Redigert 2.Mars.2014 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
snekkerbod Svart 2.Mars.2014 Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Forresten en bra video som viser effekten av redusert strømproduksjon om det er skygge på én eller flere av cellene på panelet: http://www.solsystemer.no/produkter-og-tjenester/solpaneler/monteringstips Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Mars.2014 Jeg har aldri holdt ett vanlig panel så jeg vet ikke sikkert, men dette er ihvertfall bare 2 kg og tynt, og derfor lett å håndtere og stue vekk om nødvendig. Jeg har ikke flyttet koblingsboksen nei, den var der originalt. Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Barbaria Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Ok, men det var et pussig sted å ha boksen på et slikt panel. Jeg trodde at et av bruksområdene til flexpanel var at de kunne limes fast på flatt underlag, og det lar seg jo ikke gjøre med denne modellen om jeg forstår deg rett? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Erik Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 (redigert) Ja, enig, det har jeg ikke tenkt på, men dette panelet kan ikke ligge flatt på ett tak o.l. da nei. Men det er jo veldig greit til mitt bruk, kunne bare ønsket at kablene kom ut av boksen i motsatt retning. Det er heller ikke fleksibelt, kun semifleksibelt, altså at det kan bues endel, men ikke rulles eller brettes... Redigert 3.Mars.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sun Flyer Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Da er 2x200watt montert hos meg. Ble parallellkobling, men har ikke funnet funnet noe fornuftig produkt for å gjøre sammenkoblingen skikkelig. Derfor er det ennå litt provisorisk koblet. Uansett så lader dette 5-6 ah i dagens lette skydekke i bergen. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Erik Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 (redigert) Lekkert ! Men ville du ikke hatt fordel av å montert de motsatt vei, i forhold til skygger fra egen /nabo skute, ref linken til Snekkerbod lenger oppe ? Redigert 3.Mars.2014 av Erik (see edit history) Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
M/B Nordheim Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Forresten en bra video som viser effekten av redusert strømproduksjon om det er skygge på én eller flere av cellene på panelet: http://www.solsystemer.no/produkter-og-tjenester/solpaneler/monteringstips Ein veldig god og oppklarande video, "takk snekkerbod". Selvfølgeleg er det slik Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Barbaria Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Da er 2x200watt montert hos meg. Ble parallellkobling, men har ikke funnet funnet noe fornuftig produkt for å gjøre sammenkoblingen skikkelig. Derfor er det ennå litt provisorisk koblet. Uansett så lader dette 5-6 ah i dagens lette skydekke i bergen. Det var en fin montering, hva har du benyttet av deler til å feste det slik? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sun Flyer Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Lekkert ! Men ville du ikke hatt fordel av å montert de motsatt vei, i forhold til skygger fra egen /nabo skute, ref linken til Snekkerbod lenger oppe ? Tja, Tror ulempen vil bli oppveiet av de situasjonene når solen kommer forfra og hele det bakerste panelet får sol mens det fremste er i skyggen. Da ville panelene ikke ladet i det hele tatt om de var andre veien. V Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sun Flyer Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Det var en fin montering, hva har du benyttet av deler til å feste det slik? Aluprofiler med vinkel. Vi som har katamaran er kanskje litt heldige når det gjelder muligheter for enkel montering av solceller.. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Sone II Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Ja, enig, det har jeg ikke tenkt på, men dette panelet kan ikke ligge flatt på ett tak o.l. da nei. Men det er jo veldig greit til mitt bruk, kunne bare ønsket at kablene kom ut av boksen i motsatt retning. Panelet ditt er nesten identisk med mitt, men jeg har koplingsboksen på rett side: Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 3.Mars.2014 Del på Facebook Svart 3.Mars.2014 Aluprofiler med vinkel. Vi som har katamaran er kanskje litt heldige når det gjelder muligheter for enkel montering av solceller.. Mulig det, det var ihvertfall vanskelig å se hvordan du har festet dette og hvor ledningene går. Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Sun Flyer Svart 4.Mars.2014 Del på Facebook Svart 4.Mars.2014 Hvis du er interessert kan jeg godt legge ut et nærbilde under/bak. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.