Jump to content

Noen flere spørsmål rundt Solcelle panel :

Erik

Recommended Posts

Da er 2x200watt montert hos meg. Ble parallellkobling, men har ikke funnet funnet noe fornuftig produkt for å gjøre sammenkoblingen skikkelig. Derfor er det ennå litt provisorisk koblet. Uansett så lader dette 5-6 ah i dagens lette skydekke i bergen.

Sun Flyer: Hvilket merke er de panelene? Om det er 2x200watts panel så er de ut til å være ganske så kompakte i størrelse.

Tror jeg ville seriekoblet panelet for minst spenningstap og minst effekt på delskygger ref videoen + benyttet en MPPT laderegulator.

Redigert av snekkerbod (see edit history)
  • 3 uker senere...

Tror jeg ville seriekoblet panelet for minst spenningstap og minst effekt på delskygger ref videoen + benyttet en MPPT laderegulator.

skal ha litt mer en Sun Flyer, 3 x 190 watt skal opp over davitene bak på vår cat. og tenker serie, Panelene har 6mm kabler, Og lurer på om jeg vinner mye på og dra disse in i en kobblingsboks under panelet og gå videre ned til MPPT ca 7 meter avstand med en 25mm kabler fra + og - ? eller kan jeg bare bruke 6mm hele veien ned til MPPT som sitter rett ved batteribanken. Blir det mye tap ?

Mine paneler er Victron, 190-24 de gir 44volt og 6 amp hver, MPPT er Victron 150Volt-70amp.

Hvor mye taper jeg på 7 meter med 6mm kontra bruke de mer uhamslige 25mm kabler. ?

Redigert av Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

• 1 måned senere...

Artig at denne tråden dukket opp igjen.

Har nå litt erfaring med mitt solcelle panel, og erfaringen så langt er at Solcelle er GULL ombord !!

Mitt er egentlig tenkt flyttbart og vinklebart, men i praksis har det hengt permanent på en plass siden det ankom, som er loddrett på rekka.

• Solcellene gjør at båten alltid er fullladet når vi drar ut. Kommer jeg inn med batteriene på 80% er de full ladet allerede etter 1 døgn (200Ah bank).
  • De greier også fint å produsere mer enn det kjøleskapet trekker pr døgn, så vi kan nå starte kjøleskap og laste båten Torsdag, og dra på tur med kald pils og allikevel toppende batterier på fredag.
  • I tillegg produserer de jo litt også når vi er på tur, slik at døgnutaket blir godt redusert. Mine 200Ah batterier har ikke vært under 65% etter ligge en hel helg, og dette er basert på vårturer, der varmeapparat har gått 10-14 timer (20-30 Ah) i døgnet.

Mine 2 tilårskomne 100Ah AGM batterier har fått en ny vår, og socellen kostet ikke mer enn nye batterier ville gjort uansett.

Ang. holdbarhet er det tidlig å si hvordan sol vil påvirke det over tid, men det er utsatt for noen kulinger allerede, og har ikke revnet i festene, så jeg tror dette blir bra.

Jeg angrer bare på en ting, og det er at jeg ikke skaffet meg solcelle for mange år siden, for solcelle ombord er kanonbra :thumbsup: .

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

• 2 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 5 uker senere...

Jeg har nymonterte solceller på hardtoppen min, men jeg lurer på en liten sak ang solceller generelt. Fungere de igjennom et vindu ?

Om jeg kjøper et slikt batteri som har solcellepanel, til mobil/nettbrett. Lader det igjennom frontruta i båten, eller blir det bare tull ? Må den ha direkte sol ?

bilde

Så den her: http://www.lydogbilde.no/nyheter/solen-lader-opp

Redigert av Worry II (see edit history)

Du vil nok miste litt effekt, men ikke så mye. Jeg vil tro at vanlige, klare vinduer ikke vil blokere for mer en 5-10% av energien.

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

Jeg har nymonterte solceller på hardtoppen min, men jeg lurer på en liten sak ang solceller generelt. Fungere de igjennom et vindu ?

Om jeg kjøper et slikt batteri som har solcellepanel, til mobil/nettbrett. Lader det igjennom frontruta i båten, eller blir det bare tull ? Må den ha direkte sol ?

Jeg har kjøpt noen små paneler fra DX, de var ikke akkurat noe å skryte over - gav såpass lite effekt at telefonen ikke tok ladning i det hele tatt. Fra norsk leverandør har man i det minste forbrukerkjøpsloven å lene seg på.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Alternativt er jo å montere USB uttak ved køya, og la dem koble seg til der ved sengetid.

Ja, tenkte på det, men det er mye jobb, pluss at jeg synes det er greit at disse dingsene får strøm fra annet sted enn forbruksbanken. Er så gjerrig på den :giggle:

Så denne Sandbergen har 5000mAh batteri. Dette kan jo lades hjemme, eller når man har landstrøm også. Så solcellebiten er jo egentlig bare en bonus.. 399,- er en ok pris, synes jeg.

Redigert av Worry II (see edit history)

Om jeg ikke leser spesifikasjonene på det panelet helt feil er effekten rett over 1W. Da tror jeg det er like greit å la det være.

Vi har et 7W panel ombord, tenkt som en alternativ kilde til lading av satelittelefoner etc om alt annet kollapser. Dette klarer greit å lade småelektronikk (telefoner ++) i løpet av to-tre timer eller så. Noe særlig mindre panel tror jeg skaper mer frustrasjon enn glede.

Vi lader iphone og padde bekymringsløst på forbruken etter at vi fikk oss solcelle. Før prøvde vi å lade mest når motoren gikk, men nå har jeg sluttet å bry meg.

Landstrøm ledning har vi ikke hatt tilkoblet siden tidlig i vår....

Startet med 100w solcelle med tanke om å utvide etter hvert, men det virker som om 100w faktisk er nok med vårt forbruk.

Blir spenende å se når dagene etterhvert blir korte og varmeapparatet skal få kjørt seg igjen....

Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie

Med noenlunde kalde netter (dvs ned mot 20 grader, så kjøleboksen ikke går berserk) går vi på solrike dager på svai med overskudd med ett slikt 100W-panel, så sant vi gidder å vinkle det omtrent mot sola. Etter noen måneder på tur har vi ennå ikke brukt DuoGen i vindmodus (men den er genial underveis).

Strømtilgang i egen båt er ikke noe problem, men jeg var nylig med på en lang seiltur og utstyrte meg selv med to slike, vel vitende om at skipperen var av milliampere-petimetertypen: http://www.clasohlson.com/no/Powerbank-med-solcelle,-4000-mAh/Pr386140000

Erfaring:

- holder fint til to fulle oppladinger av iPhone 5

- lades rimelig kjapt opp via USB (noe jeg sørget for å gjøre da vi gikk for motor)

- lades opp (pr. tidlig i september) på halvannen dag i fullt dagslys/sollys (fra utladningsnivå som man opplever etter to fulle ladinger av iP5)

- (bør være unødvendig å nevne, men...) vesentlig fordel om panelet utsettes for så direkte sollys som mulig

Med to slike enheter på lur, gikk det helt greit å få ladet telefonen underveis. Man kan alltids ønske seg bedre solcellepanel (polykrystallinsk), men man får det man betaler for - og disse enhetene svarte til de forventningene jeg hadde. Kommer til å benytte dem i egen båt også, da det vil spare meg for bryderiet med å montere opp USB-uttak på litt vanskelig tilgjengelige steder.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

Strømtilgang i egen båt er ikke noe problem, men jeg var nylig med på en lang seiltur og utstyrte meg selv med to slike, vel vitende om at skipperen var av milliampere-petimetertypen: http://www.clasohlson.com/no/Powerbank-med-solcelle,-4000-mAh/Pr386140000

Erfaring:

- holder fint til to fulle oppladinger av iPhone 5

- lades rimelig kjapt opp via USB (noe jeg sørget for å gjøre da vi gikk for motor)

- lades opp (pr. tidlig i september) på halvannen dag i fullt dagslys/sollys (fra utladningsnivå som man opplever etter to fulle ladinger av iP5)

- (bør være unødvendig å nevne, men...) vesentlig fordel om panelet utsettes for så direkte sollys som mulig

Med to slike enheter på lur, gikk det helt greit å få ladet telefonen underveis. Man kan alltids ønske seg bedre solcellepanel (polykrystallinsk), men man får det man betaler for - og disse enhetene svarte til de forventningene jeg hadde. Kommer til å benytte dem i egen båt også, da det vil spare meg for bryderiet med å montere opp USB-uttak på litt vanskelig tilgjengelige steder.

Any ship can be a minesweeper. Once.

Husk lytteplikten på kanal 16 og å holde god avstand til båt som viser "signalflagg A" !

• 4 uker senere...

Som fersk solcelle-bruker, lurer jeg på hva dere gjør om vinteren. Jeg har batteribanken ombord og presenning over båten, så klart.. må jeg koble av regulatoren, eller kan denne bare stå på ? Jeg kobler normalt av banken, men kan jeg like gjerne la alt være koblet på ? Forutsatt ingen strømtyver..

Som fersk solcelle-bruker, lurer jeg på hva dere gjør om vinteren. Jeg har batteribanken ombord og presenning over båten, så klart.. må jeg koble av regulatoren, eller kan denne bare stå på ? Jeg kobler normalt av banken, men kan jeg like gjerne la alt være koblet på ? Forutsatt ingen strømtyver..

Som også ferk solcelle-bruker lurer jeg på det samme Stig, jeg kobler aldri av batteriene. Vedlikeholdslader dem noen ganger iløpet av vinteren. Kanskje lurt å koble panel fra regulatoren.

Var det ikke sånn at panelet ikke skulle være koblet til regulator føre det var koblet til batteriet først?

09 Sealine F37 - VP D4 260

Jeg har solcellepanel på ca 30W og delvis gjennomskinnelig/"hvit" opplagspresenning. Jeg har nå i 3-4 vintre latt forbruksbanken (220Ah åpne bly/syre) overvintre ombord - tilkoblet solcellepanelet. Før båten går i opplag sørger jeg for at batteriene er fulladede og har korrekt væskenivå. Min erfaring med dette er at det funker helt utmerket. Ved kontroller gjennom vinteren ligger lade-/batterispenningen i området 13,4 - 13,7 volt, avhengig av lysforholdene. Jeg har ikke landstrøm tilkoblet og alt av strømforbrukere ombord er selvsagt koblet bort.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...