Barbaria Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Er det ikke fare for at panelet går i vannet når man seiler i litt sjø når det henger på rekkewiren? Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Guest Avmønstret# Svart 19.Februar.2014 Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Det må jo tåle vann, er jo utendørs alt dette... ? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Februar.2014 Jeg har enda til gode i dyppe le relingslist rundt Cocpit under seilas, i praksis kaster båten roret lenge før det skjer på vår båt. Men det er klart, en og annen "hoppebølge" kommer det jo, men det er som regel fra lo side, men det kan nok røske godt i ett slikt panel det også. Ang flexi : Jeg tenker at 2 Kg gnager og jobber mindre enn 8 -12 Kg, men jeg er usikker på hva 'bakplata' er laget av, og om den vil gi etter i hullene, og om man evt kan lime på fester bak, eller om det er for dårlig heft. Er bakplata noe ala Polythylen så vil den ha dårlige egenskaper mot både gnag og liming, men jeg vet ikke om den er det. Bakplata er nok så stiv at det kan vinkles ut ved stilleligge vil jeg tro..?? Lav vekt og fleksing gjør den enklere å pakke helt vekk under dekk ved hardværs seilas da, hvis det blir nødvendig... Men kan noen si noe om virkningsgrad (og evt levetid) på en slik, i forhold til de mer tradisjonelle ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørkski Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31197/p1060357.jpg Redigert 20.Februar.2014 av Bjørkski (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31197/snapshot_001.jpg Jeg vet ikke helt om jeg fikk til å laste opp bildene.. Redigert 20.Februar.2014 av Bjørkski (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Hvordan er det med salt som legger seg på panelene om de er festet som letrekk? Følger med i denne tråden.. Kommer til å plassere et flexibelt panel oppå sprayhood. Synes det blir bra siden jeg må bøte to hull midt oppå toppen. To fluer i en smekk. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 (redigert) Dobbel post Redigert 20.Februar.2014 av Bjørkski (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 20.Februar.2014 Del på Facebook Svart 20.Februar.2014 Hvordan er det med salt som legger seg på panelene om de er festet som letrekk? Ikke noe stort problem. Til daglig blir båt, og panelene, spylt med ferskvann etter endt seilas. Jeg vurdere forøvrig å kjøpe to 20-30W for fast montering på hyttesidene i tillegg til de to løse paneler. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Supert, takker for bilder. Dog er bildene på litt avstand, så jeg får ikke veldig godt inntrykk av selve festemetoden.. Har du noen som viser det ? Ser disse panelene er på forskjellige steder, altså mobile. Bruker dere da hurtigkobling, eller er det løst på andre måter ? Det bak ryggen på på personen i rød dress på dette bildet, det er vanlig letrekk, ikke solcelle, er det vel ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Det er sikkert solcelle der også. Slik jeg har oppfattet det så har disse flexible panelene maljer i hjørnene. Og da er det vel bare kreativiteten som styrer hvordan man fester dem. Tre innpå et tynt tau og fest til bakerste rekkestøtte og puchpit. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Ja, det høres jo tilforlatig ut hvis bare maljene holder. Med hurtigkoblinger ett par strategiske steder i tilleg så blir jo dette veldig flyttbart etter forholdene også. Hvordan er det med tyveri av slike paneler ? Er det ett problem ? Jeg mener, ett panel festet med tau/strikk/strips og ledning via hurtigkobling er jo ekstremt lettstjålet... Men er dette ett reelt problem i praksis ? Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Æssa, de koster jo ikke så mye og det er vel regulatoren som koster. Og det må man jo kjøpe, sammen med kabler, om man skal stjele et slikt. Skulle jeg stjelt noe fra en seilbåt så hadde jeg nappa med meg noen nye dynemafall :) Skriv båtens navn og kallenavn med store bokstaver i en lakk på baksiden/innsiden, så blir de mindre attraktive. Det er som med pc'r. For 12 år siden kostet en ok laptop 20000 kr. Nå koster det 3000. Det stjeles lite av der nå. Det er av mer anvendelig verdi å stjele en påhengsmotor eller jolle. Tyver tenker ikke på miljøet og solenergi :) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Hvis det er omreisende tyver så kan det jo være at de vil ha billig drift av en reisetv eller noe ombord i Hiacen sin Men jeg har egentlig ikke hørt om tyveri av slikt utstyr nei, det er mest motorer det går i, så jeg tar nok sjansen. Ps : Har fått stjålet en motor der jeg ligger allerede..... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Lars O Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Jøss Erik - dette er den første tyveri tilståelsen jeg har sett på Båtplassen Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Bjørkski Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Hei, Der er solcellepanelet bak min ryg. Panellet er ca 2mm tykt med "innebygd" maljer i alle hjørner. Jeg har trett en 5 mm gummistrikk med en plastkrok mellom øvre og nedre hjørne på hver side. På den måte kan jeg velg hva som skal være opp, og flytte det fra side til side samtidig som tilkoplingspunktet altid peker agterover. Jeg har montert to stk vanntette kontakter på hver side av cokpiten. Hvert panel har ca. 1m ledning, akurat nok til at de to paneler kan henge etter hverandre på rekkewiren. Jeg skal se om jeg har noen close-up bilder. NB! Når bildet ble tatt blåste det 12-13 ms og båtfarten lå på 10-13 kn med max på 15+. Ingen problemer med panelene -:) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 De må da være temmelig effektive som letrekk også :) ikke blir de gjennomvåte heller. om man først må ha seg nye letrekk, hvorfor ikke kjøpe solcellepanel. Hmm ganske smart. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 (redigert) https://baatplassen.no/bildearkiv/31/31197/p1060559.jpg Nærbilde av solcellepanelet. Panelet henger kun i to plastkroke som vist på bildet. Ja, de sklier lidt frem og tilbake, men de veier ikke mer enn ledningerne holder det på plass. Så langt har det gått bra.. Min båt er lav, og våt, så efekten som letrekk er så som så :-) Redigert 21.Februar.2014 av Bjørkski (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Supert. Blir ca samme type panel og patent jeg ender på slik det ser ut nå Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Ikke helt syrefaste maljer ser jeg... Sitér dette innlegget Link to post
Bjørkski Svart 21.Februar.2014 Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Ikke helt syrefaste maljer ser jeg... Nei, men det kan jeg leve med. Ledningene må også skiftes før eller senere da de bli sprøe av sollyset. Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Februar.2014 Biltema har plastikk maljer. Jeg tenkte å bruke det... Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Sone II Svart 22.Februar.2014 Del på Facebook Svart 22.Februar.2014 Jeg har funnet en veldig lett (under 2 Kg), tynn og semi fleksibel panel, men den har ikke ramme da. Tror dere denne vil holde fast i rekkewiren med de rette festemidler ? http://www.cleversolar.co.uk/shop/solar-panels/flexible-solar-panels/flexible-monocrystalline-solar-1094991.html Når den er oppgitt til 100w er det da grunn til å tro at den yter greit sammenlignet med tilsvarende 100w panel i ramme på opp mot 10 Kg som jeg har sett på ? Ligner veldig mye på denne, http://www.alternativenergi.no/#index.php?rewrite=sacred_solar_100w_fleksibelt_109x54cm_h%C3%B8yeffektiv_solcelle som jeg har kjøpt på postoppkrav i Norge. Veldig lett vekt og håndterbar størrelse. Planen er å flytte det rundt på skuta etter behov. Har også kjøpt denne: http://www.clasohlson.com/no/Kontakt-for-solpanel,-2-polet/Pr365195000. Men utstyret er ikke testet, annet enn at panelet står i vinduskarmen i kjellerstuen med plastbeskyttelsen over panelene, og da leverer det ca 1 Ah i løpet av en grå regnværsdag. (Har vært mange regnværsdager i det siste egentlig). Skal bli interessant å få testet det i båten etterhvert, sesongen er rett rundt hjørnet nå. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2014 Del på Facebook Svart 22.Februar.2014 Er ikke semifleksible solceller høyt priset i Norge egentlig? Syns prisene på ebay var mer komfortable: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1311.R4.TR8.TRC2.A0.H3.Xsolar+panel+flexible&_nkw=semi+flexible+solar+panel&_sacat=0&_from=R40 Sitér dette innlegget Link to post
Sone II Svart 22.Februar.2014 Del på Facebook Svart 22.Februar.2014 (redigert) Er ikke semifleksible solceller høyt priset i Norge egentlig? Syns prisene på ebay var mer komfortable: http://www.ebay.com/sch/i.html?_trksid=p2050601.m570.l1311.R4.TR8.TRC2.A0.H3.Xsolar+panel+flexible&_nkw=semi+flexible+solar+panel&_sacat=0&_from=R40 Nja, ser at tilsvarende (identisk) koster 1800, men så kommer mva og valutapåslag på kredittkortet i tillegg (og da er man oppe i minst 2 300 kroner). Aner ikke om det er noe annen toll eller avgifter på dette. Ved import har man straks noen ulemper ved evt. reklamasjon, så da mener jeg den lille prisforskjellen er verdt det. Men for all del, altså: Ei krone her og ei krone der osv... Redigert 22.Februar.2014 av Sone II (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.