Jump to content

Noen flere spørsmål rundt Solcelle panel :

Erik

Recommended Posts

Om man kobler batteriene fra bør man ihverfall sjekke at ikke strømmen går ut på båtens 12 Volt system. De fleste regulatorer hindrer at spenningen øker over 14,4 volt, men ikke alle. Normalt har solcellepaneler fra 16 til 23 volt spenning ut. Om det kommer over 16 volt ut på båtens strømnett, pga av dårlig eller feil på regulator, kan elektronikk ta skade. Selv har jeg en egen sikring mellom batteri og regulator som jeg fjerner om vinteren.

Jeg har lys presenning som gir nok lys til at solcellepanelene (2 × 68W) med Victron MPPT 75/15 regulator gir en fin vedlikeholdslading gjennom vinteren uten at jeg trenger å efterlade med landstrømladeren. Jeg slår av hovedbryter slik at alle forbrukere er frakoblet. Jeg har sikring mellom regulator og batteri i tilfelle regulatoren skulle svikte. Med seriekoblede paneler, kunne de bli aldeles for høy spenning, opp mot 40V inn på batteri.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

• 11 måneder senere...

Henger meg på denne tråden.

Har planer om å kjøpe et feksibelt 100w panel for å forlenge liggetid i uthavn. Har bare kjøleskap og varmer på kvelden som bruker strøm. Panelet skal stues vekk under gange og tas frem nå vi fortøyer siden vi bare har 23 fot båt og begrenset med plass til fast montering. Så langt alt vel.

Men så har jeg fundert på å solceller på taket hjemme og tenker at jeg kan bruke båtpanelet for å teste hvordan det fungerer hjemme. Tenker på hvor mye det vil gi i forhold til takvinkel og nord/syd retning på taket. Tenker å montere det med samme regulator og et batteri som jeg skal ha i båten. Men jeg trenger noe å bruke den lile strømmen jeg produserer. Og hva kan være passende? Hadde jo vært artig om det var noe som var litt nyttig.

Noen som har forslag?

Hilsen

Lurvetass

Henger meg på denne tråden.

Har planer om å kjøpe et feksibelt 100w panel for å forlenge liggetid i uthavn. Har bare kjøleskap og varmer på kvelden som bruker strøm. Panelet skal stues vekk under gange og tas frem nå vi fortøyer siden vi bare har 23 fot båt og begrenset med plass til fast montering. Så langt alt vel.

Ta en titt på det sammenleggbare panelet SeaSea selger. 3650,- for 100W. Blir som en laptopveske når det er brettet sammen.

Jeg kjøpte et i år, men kjøper kanskje enda et til neste år.

Panelet gir best virkning når det står 90 grader på sola, men som kjent så skifter solas relative posisjon seg hele tiden.  Om du bor på ca 60 grader nord så er vel solhøyden 30 grader, når sola står y syd, nå ved jevndøgn. Et panel som settesi 60 grader på horisontal aksen og samtidig står 90 grader på nord syd aksen, vil få solinfall på >60 grader i ca 4 timer i døgnet i sommer halvåret vil det gi bedre effekt og lengre tid med brukbart lysinnfallom det tiltes ned til 30-45 grader.

Aileen ll

Ikke bestemt hvor jeg skal handle DiaX så skal sjekke pakka du anbefaler.

Planen er å teste strømproduksjon hjemme i vinter. Takvinkel og kompassretning er nok ikke optimal aileenll, men kan jo være billig måte å teste potensialet.

Men har behov for forslag til en strømforbruker som bruker passe med strøm og samtidig er litt nyttig som kan være koblet på systemet. 

Hilsen

Lurvetass

• 8 måneder senere...

Da er jeg kommet et skritt lenger med solpanelprosjektet.

Fikk et fleksibelt 100W panel og MPPT regulator. Har testkoblet i båten og med full sol ladet den med 5,5 amp. og 14,9 volt.

Har ikke plass til fast montering av panelet så tenker å kun bruke det i uthavn. Tanken er å henge det på rekka eller legge det på framdekk etter hva som passer best.

Har kjøpt 5m kabler så jeg når alle sider på båten.

Hilsen

Lurvetass

Hva slags panel har du kjøpt og hva kostet det ?

Har sett flere som henviser til firma de har kjøpt ifra,men virker noe høy pris for mange av de.

FINN-kode: 73022566, brukbar pris for mono krystall panel.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=73022566

Redigert av Chris284 (see edit history)

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Handlet på sparelys og fikk tipset om det nettstedet her på forumet.

Panelet chris284 linker til over er vel med aluramme. De har tilbud på 140w panel med ramme til 1690.

Det jeg fikk er fleksibelt med maljehull i hjørnene.

Ha tredd snorer i de og kan henge eller plassere panelet flere steder på båten når vi er i uthavn alt etter solens posisjon. 

Panelet er lett å flytte og feste og stue vekk i båten når det ikke er i bruk.

Hilsen

Lurvetass

Skjønner ikke helt det med å stue vekk, er det ikke et poeng å komme til en båt med topplada batterier?

Jeg er en av de som stuer vekk solcellepanelet mitt mellom hver bruk. En av hovedgrunnene for dette er at jeg ikke har plass til å fastmontere et panel på ca 110 X 55 cm (100W semifleksibelt) flatt, og jeg vil ikke ha det permanent på rekka. I retrospekt kunne jeg sikkert kjøpt et halvparten så stort (både i fysisk størrelse og kapasitet) og hatt det fastmontert på lukegarasjen, men slik båten min ligger på plassen sin ville det ikke gitt store ladingen pga skygge fra sprayhood og mast/bom.

Det jeg muligens ender opp med er å kjøpe et nytt panel på 40-50W og fastmontere det. Det ville gitt bittelitt inn på forbruksbanken, og så kan jeg bruke det løse 100W-panelet for å booste ladingen når jeg ligger i uthavn.

Hvis jeg ender med et nytt panel så må jeg sjekke opp muligheten til å bruke dagens regulator (EP Solar Tracer-2210RN eller Tracer-2215RN, husker ikke i farta) med to paneler. Det burde gå greit, men jeg er usikker på dette med parallell vs seriell tilkobling osv...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Skjønner ikke helt det med å stue vekk, er det ikke et poeng å komme til en båt med topplada batterier?

Med motorbåt så har jeg grei lading på batteriene når vi drar på tur. Båten er bare 23 dc og ingen plass til fastmontering. Problemet vårt er at forbruksbatteriet tappes når vi ligger i uthavn. Ett panel som kan henges opp mot sola fyller på med strøm og forlenger tiden vi kan være på ett sted.

Hilsen

Lurvetass

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...