frekar Startet 17.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 17.Februar.2014 Heisann. Har kjøpt meg en Enes 25 (prosjekttråd kommer etterhvert) Tidligere eier har byttet motor / gir og det følger 2 stk propeller med båten. MEN jeg har ikke kunnskap for å velge noen av disse om de i det hele tatt kan brukes. Så her skulle jeg hatt litt hjelp. Båten er som sagt en Enes 25 med havplaner skrog. Motoren er en Nissan RD28T (2,8l turbodiesel) med et yanmar KM4A gir. Dette har ut fra infoen jeg finner en utveksling på 2,63:1 De to propellene jeg har fått med er: 1- 3 blad og har innpreget 18-21 2- 3 blad og vanskelig å lese av men tror det står 21- 18 eller 21- 19 Propell 2 er også vesentlig større fysisk enn propell 1. Noen som kan gi meg en pekepinn på om noen av disse kan brukes eller om jeg må få tak i ny propell og i såfall hva er det jeg trenger / skal ha?? Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 18.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Februar.2014 ingen som har noen formening? Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Ikke mer formening enn at en Enes 25 med 72hk og en 18-18 propell gikk 15 knop med 3:1 utveksling. Du oppgir ikke hk i din motor, ei heller maks rpm, så blir det litt gjetting. Det kan fungere med din 21" og gi deg rundt 20 knop ved 4000 rpm, men det er jo i så fall høy rpm. Denne motoren brukes så vidt jeg vet i mange ulike varianter så hva den bør gå av rpm er usikkert. Sitér dette innlegget Link to post
Moas-ark Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Du kan jo prøve denne her http://vicprop.com/displacement_size.php Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
frekar Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Litt usikker på om jeg husker hk rett, men rundt 120hk mener jeg det var. Maks turtall omlag 4000 vil jeg tro. er i allefall det på patrolen jeg kjører rundt i til daglig som har samme motor. men tror ikke den blir særlig glad for det turtallet over tid nei Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 19.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Jeg ville startet med disse propellene for å finne noen data å gå ut fra. Eller om du finner andre som har noe tilsvarende av motorstyrke og båt. Så kan man se om diameter og bladareal er ok på de propellene du har. Deretter rett pitch Litt enkel förklaring - det første tallet på propellene er diameter i tommer den andre er stigning eller pitch i tommer. Så din 18-21 er 18 tommer i diameter og går 21 tommer fremover i en rotasjon (om den gikk i gele og ikke hadde en båt å skyve på - enkelt sagt) Om en større propell som de 21" du har er mer effektivt må du nesten prøve. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 19.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Februar.2014 Har sjekket litt og er oppgitt til 135hk på 4400omdreininger og maks moment på 2000 omdr... Ser i grunn for meg at den vil bli begrenset en plass mellom 3500 og 4000 omdr, da jeg ut fra erfaringer med motoren i bilen min vet at det er lite effekt og hente på toppen her... Så da bli neste spørsmål: hvilken av disse to ville dere anbefalt meg å prøve først ?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Hvis du har plass (bør ha 5cm klaring over og under) ville jeg ha testet med propell 2 først. Tror jeg... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Janoho Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Du kan ta kontakt med din bestmarin butikk så hjelper de deg å beregne propell. Jeg har gjort det 2 ganger her i kristiansand og de har vært hjelpsomme uten at jeg har kjøpt noen propell av de. http://www.bestmarin.no/forhandlerkart Sitér dette innlegget Link to post
Christoffer79 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 http://www.rbbi.com/folders/prop/propcalc.htm Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Jeg ville starte med 18-21. Men om det er meget stor forskjell i utforming av denne kontra de to 21"kan jeg selvsagt ta skammelig feil. Om du legger ut bilder... så kan vi komme med ytterligere forvirrede forslag! ;-) Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Ut fra utregnings-tabellen thomsped linket til ser det ut for at rette størrelsen vil være 21-18 (den viser 21,9 - 18,2)... om jeg regner 120hk og setter maks turtall til å være 3500 omdr. Vet av erfaring at turtall over dette er bare å plage motoren unødvendig. Men det er jo med forbehold av at jeg har lagt inn rette verdier ellers også da, noe jeg ikke er helt 100% sikker på da jeg bare har tatt visuelle mål ut fra infoen jeg har på båten. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Er det forresten noe fornuft i og vurdere 4- blads propell? Fordeler / ulemper?? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Ut fra utregnings-tabellen thomsped linket til ser det ut for at rette størrelsen vil være 21-18 (den viser 21,9 - 18,2)... om jeg regner 120hk og setter maks turtall til å være 3500 omdr. Du må jo regne med motorens max turtall da, ikke ditt opplevde max turtall. Du tar neppe ut 120hk allerede ved 3500 rpm, så da stemmer ikke regnestykket... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Jeg har selv en enes 25 med yanmar 72hk og har en max hastighet på 15kn. Da er det montert trimplan. Hvor stor hastighet er det du ser for deg med såpass stor motor ? Før jeg fikk trimplan i fjor så var båten nesten umulig å styre med fullt pådrag, nå etter montering av nevnte kan jeg nyte turen uten å tviholde på rattet. Sitér dette innlegget Link to post
frekar Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Har i grunn ikke noen spesielle forventninger om hastighet. Men det fulgte som jeg innledet tråden med 2 propeller med båten og jeg forsøker finne ut hvilken propell som vil kunne være det beste valget for min båt med den motor og gir som står i. Evt om jeg kanskje burde se etter annen propell som kan passe bedre enn det jeg har pr. i dag. Har du noen bilder av båten din M/S AIOLOS? noe mer info om gir/propell? Hva er årsaken til problemene du opplevde med styringen? kanskje dumt spørsmål, men jeg har ikke erfaring med båter og skal man lære må man spørre... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.