Jump to content

Koble Y-ventil på utløp fra septik? Tank høyere enn toalett?

oleerik

Recommended Posts

Hei
jeg skal montere septiktank i båten min og lurer på to ting. Jeg skal koble på en vender slik at jeg kan velge mellom å kjøre rett ut eller til septiktank. Så lurte jeg på om jeg kan bruke en T kobling slik at jeg kan kun bruke den eksisterende skroggjennomføringen ?
Det andre jeg lurte på var om inntaket på septikken kan være høyere enn uttaket på toalettet?
Mvh Ole Erik

Det finnes kraner beregnet for dette trur eg. 3veis ventil. Det er som en T sånn ca ja, så det burde gå.

Inntak på septik har vert på toppen på alle tanker eg har vert borti. Noen har tømming med uttak i bunn, og noen har stigrør innvendig og slange på toppen. Det føles kanskje tryggest å ha stigrør med tanke på slangebrudd..

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Guest Avmønstret#

I båten min er tanken sånn ca i hodehøyde når jeg sitter på tronen. Altså pumper vi sakene opp i tanken. Når tanken skal tømmes bare åpner jeg bunnventilen og svupp så er tanken tom. Men det er da grov dimensjon på uttak, slange og bunnventil. Veldig kjekk løsning med null elektrisitet eller noe som kan komplisere.

Jeg antar at inntaket, som går inn i bunnen av tanken, har ett rør innvendig i tanken opp mot toppen av den slik at godsakene ikke kommer i retur i skåla, i hverfall høres det sånn ut når vi pumper inn i tom tank da det skvalper ned i tanken. Mao må inntaket på tanken være høyt oppe slik at du kan fylle tanken ordentlig uten å få problemer med retur.

Veldig kjekk løsning med null elektrisitet eller noe som kan komplisere. Tyngdekrafta svikter ikke selv om batteriet er tomt eller det elektriske har slått krøll på seg.

Hei

jeg skal montere septiktank i båten min og lurer på to ting. Jeg skal koble på en vender slik at jeg kan velge mellom å kjøre rett ut eller til septiktank. Så lurte jeg på om jeg kan bruke en T kobling slik at jeg kan kun bruke den eksisterende skroggjennomføringen ?

Det andre jeg lurte på var om inntaket på septiken kan være høyere enn uttaket på toalettet?

Mvh Ole Erik

Eg har y-kobling på utløpet og vender for valg av rett i sjø eller til tank. Til tank går inn på toppen og tømming ut nederst, men septikpumpa står på toppen av tanken så den er godt over vannlinja. Svanehals på rett i sjø slangen. Funker fint det...

Maxum 4100 scb, Chenette III

to grunner for å ikke la alt måtte gå om tank:

om tømming av tank ikke fungerer er man helt uten brukbart toalett inntil blokkeringen er fjernet (been there done that)

om man må ha et lite toalettbesøk etter at tanken er tømt før ankomst i hjemmehavn kan man la det gå rett i sjøen og unngå at det står noe i tanken til neste gang båten brukes.

Jeg bygde derfor om mitt opplegg slik at jeg kan by-passe tanken (og det er den mest vanlige løsningen med unntak av når jeg ligger i havn).

Slik ser det ut:

bilde

slangen nede til høyre kommer fra toalettet, så er det en vender som enten leder ned mot skroggjennomføring eller inn i toppen av tanken. Til venstre ser en utløpet fra tank med stengeventil, så er det en y-kobling som leder ned mot skroggjennomføringen (det er en stengeventil der som ikke vises på bildet)

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Grei løsning Framtia har om en ønsker dette noe mer kompliserte systemet.. eneste ulempen er lekkasjefare, enhver skjøt av slagen og rør involverer en viss lekkasjefare..

Det er ikke noen prinsipiell forskjell på å la godsakene gå rett i sjøen eller via en tømt tank om man må innom "biblioteket" etter at septiktanken er tømt på vei til hjemmehavn.. Så det argumentet kjøper jeg ikke ..

Argumentet omkring tett septiktank er greit, men med innføring av 2stk bevegelige ventiler og hele to stykker i dette systemet så vil en også her kunne innføre en ekstra blokkeringsfare om en ikke er forsiktig... Så kjøper ikke dette argumentet heller.. Jeg tror ikke det er noen mindre fare for blokkering med disse to ekstra ventilene kontra og la alt passere septiken..

Med riktig dimensjonert slange, som skiftes i ny og ned, uten skarpe bend og velfungerende septiktank med god lufting og bruk av rett type dasspapir så er faren for blokkering minimal.. Vi faktisk si faren for blokkering er mindre uten denne 90° ventilen siden den i seg selv medfører blokkeringsfare inn til tanken

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Hvorfor ikke bare la alt gå til tank? Tanken er jo uansett enkel å tømme, og du får et mye enklere og mer idioRapportér regelbruddtsikkert opplegg....

Det mest geniale med vender er at man kan la all bimmelim gå rett i havet, på den måten flerdobles tiden mellom hver tømming. Svært nyttig mtp. de nye strenge reglene for tømming som er innført i Sverige fra i år.

Sydvesten; jeg baserer min synsing på erfaring med at nylagt kabel + papir har en tendens til å sette seg fast slik mitt røropplegg var før. Av den grunn har jeg praktisert å ha mye vann i tanken og la alt godgjøre seg før jeg tømmer. Med den nye ordningen har det vært problemfritt med ett unntak. Til gjengjeld kunne jeg da pumpe inn i tanken gjennom utslangen, og derved fjerne blokkeringen. Så jeg er veldig godt fornøyd med denne løsningen.

Framtia på AIS

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Håller med Sydvesten!

Om det är någonstans det finns benägenhet till stopp i ett toalettsystem så är det i omkopplingsventiler.

Onödiga ledningar, skarvar och ventiler ökar också risken för lukt.

Alltså finns det anledning att göra systemet enkelt med kortast möjliga ledningar och så fritt från onödiga omkopplingar som möjligt.

Tank och däckstömning måste man ju ändå ha, och har man en tystgående tömningspump till septitanken så är det ju ingen konst att få den tom anytime där det är lämpligt som Lazyjack vill.

Blir varken mer eller mindre lagrat innehåll i toalett-tanken av den anledningen.

Däckstömningen i kombination med de tömningsstationer som kommer att bli vanliga ger ju dessutom en extra möjlighet att få liv i tanken om det skulle bli stopp där.

Jag rev ut direkt-tömningsledningarna i min båt för två år sedan eftersom jag aldrig använde dem, på köpet kunde jag plasta igen två stora hål i botten på båten.

Win-win!

:yesnod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Det er bra ! Det viktigste er jo at eieren er fornøyd med sitt system og at det fungerer slik eieren ønsker .. Så kan vi andre "drodle" litt rundt løsningen som er seg hør og bør på et debattforum ..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Sydvesten; jeg baserer min synsing på erfaring med at nylagt kabel + papir har en tendens til å sette seg fast slik mitt røropplegg var før. Av den grunn har jeg praktisert å ha mye vann i tanken og la alt godgjøre seg før jeg tømmer. Med den nye ordningen har det vært problemfritt med ett unntak. Til gjengjeld kunne jeg da pumpe inn i tanken gjennom utslangen, og derved fjerne blokkeringen. Så jeg er veldig godt fornøyd med denne løsningen.

Har samme systemet med 2 treveisventiler hadde et tilløp til forstoppelse, men det var før jeg fant ut at

Lambi 100% nyfiber løser seg opp i vann, så skygg unna returpapir som blir lim.

Har fungert i 25 år, slanger som skiftes i ny og ne er ikke grodd, men det får en skvett edikt krediteres.

Og mulig det at tanken tømmes med luft.

Å vurdere å lage desktømming er sikkert lurt.

Noen muligheter

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Hulda praktiserer falltank. Men toalettet er elektrisk og utstyrt med pumpekvern. Det som går gjennom kvernen kommer ut som suppe i andre enden. Offshore er sjøventilen åpen. Da går avfallet turen opp til tanken og rett ut igjen. I tettbygde strøk (innenfor ulovlige grenser) stenges sjøventilen og innholdet forblir i tanken. Ingen forstoppelser siden installasjon av systemet. Forventer ikke at det blir noen heller.

Guest Avmønstret#

Med unntak for slanger og ventiler (og sikkert slitedeler i håndpumpa til tronen) ser falltanksystemet i båten min ut til å være originalt, dvs 30 år gammelt, så jeg må nesten anta det har fungert greit.

Dvs, jeg måtte stake opp luftinga da jeg overtok båten, den var tett av inntørkede godsaker. Antar at det skjer når bunnventilen er lukket, tanken full og man allikevel prøver å pumpe opp en ladning ekstra. En plass må det jo gå :-)

Kan verifiera resultatet av Pinkvins vetenskapliga länk.

När jag för två år sedan tog bort direktutsläppshålen från toaletterna i botten av min båt så befanns de där monterade trevägsventilerna med tillhörande kopplingar synnerligen angripna av urinsten.

bilde

Sedan jag rivit ut allt detta så behandlade jag några av kopplingarna med koncentrerad forforsyra för att se om detta var en användbar metod för att rensa återstående delar av systemet.

Efter en vecka i fosforsyrabad så såg kopplingarna ut så här:

bilde

bilde

De kvarsittande beläggningen kunde avlägsnas endast med svårighet.

Slutsatsen jag drog var att man alltså inte kan räkna med att en syrabehandling löser redan uppkomna problem med urinsten i ledningarna.

:nonod: :nonod: :nonod:

Redigert av ebonita (see edit history)

Mange gode forslag her :-)

Det jeg er redd for er ved bruk av y ventil på skroggjennomføringen er at når septiktanken skal tømmes så har den også muligheten til å ta veien opp til kverna til toalettet. .. Men det stopper kanskje der ???

Og tar letteste veien ut gjennom skroggjennomføringen? ?

Jeg har fritt-fall prinsipp på min septik.

Det er en T-kobling omtrent i høyde med bunnen av dassen og jeg har en kran over og under denne T-en.

Fra Høyre kommer shiten fra dass. Så går det enten opp i septiktanken (om kranen nede er stengt) eller rett ut om kranen nede er åpen.

Når jeg skal tømme piss rett i sjøen mens jeg har møkk i septikken, må jeg stenge den øvre kranen og åpne den nedre. Når vi er mer enn 300 meter fra land og ingen bader i nærheten, så åpner vi den øvre kranen og møkka sklir ut av tanken. Dette er originalt fra Sweden Yachts og fungerer perfekt.

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...