Jump to content

Edit History

Mizar

Mizar

Lingefan skrev 25 minutes ago:

Folk tror de sitter på gull og priser deretter. Og når andre lignende båter ligger høyt priset tenker neste mann at det er der markedet ligger og gjør samme feilen selv. Da blir båtene oftest liggende usolgt.

(snip)

En 10 år gammel båt kan se ut som og virke som helt ny eller den kan være nesten halvdød og se sliten ut og by på masse fremtidige kostnader.

 

Godt sagt. Det skjer også en bevegelse fra år til år (jeg følger mest med på seilbåter) når det gjelder størrelse/pris. Der det var en sensasjon å få en brukbar, men smal 26-28 foter uten ståhøyde i kabinen for 50k, for 3-5 år siden, har størrelsen for billigbåter gått opp til 28-33 fot. Nå får man 30+ fot seilbåt til 20 k har jeg sett, og det er først henimot 36-38 fot at prisene ser ut til å holde høyt nivå nå. Det kan vel også henge litt sammen med at dette er nærmere det folk flest kjøper seg i dagens marked. Men det er mange til salgs i denne størrelsen også.

 

Ellers er det nok færre "selvfiksere" enn før. Folk vil ha en ferdig pakke som funker uten for  mye bry, og det er langt mellom attraktive prosjekt også - man kan snu seg rundt og finne noe annet som ikke er så mye arbeid. Å "bygge båt" har vel få tid til i dag, og de fleste har råd til å kjøpe seg fri fra slikt - så lenge det varer da.

 

Det er nok kjøpers markednesten  over hele linja igjen, slik at hvis man skal selge og har en kjøper, kan det hende at man bør "sørge for" å selge til den kjøperen. Det kan bli lenge til neste mulighet hvis man ikke vil gå ned i pris.

 

For øvrig synes jeg den kortere liggetiden på Finn gjør at det er vanskeligere å få et helhetlig bilde av markedet nå enn før.

Mizar

Mizar

Lingefan skrev 12 minutes ago:

Folk tror de sitter på gull og priser deretter. Og når andre lignende båter ligger høyt priset tenker neste mann at det er der markedet ligger og gjør samme feilen selv. Da blir båtene oftest liggende usolgt.

(snip)

En 10 år gammel båt kan se ut som og virke som helt ny eller den kan være nesten halvdød og se sliten ut og by på masse fremtidige kostnader.

 

Godt sagt. Det skjer også en bevegelse fra år til år (jeg følger mest med på seilbåter) når det gjelder størrelse/pris. Der det var en sensasjon å få en 26 foter uten ståhøyde i kabinen for 50k for 3-5 år siden, har størrelsen for billigbåter gått opp. Nå får man 30+ fot seilbåt til 20 k har jeg sett, og det er først henimot 36-38 fot at prisene ser ut til å holde høyt nivå nå. Det kan vel også henge litt sammen med at dette er nærmere det folk flest kjøper seg i dagens marked. Ellers er det nok færre "selvfiksere" enn før. Folk vil ha en ferdig pakke som funker uten for  mye bry og det er langt mellom de attraktive prosjektene også - man kan snu seg rundt og finne noe annet som ikke er et mangeårig prosjekt. Å "bygge båt" har vel få tid til i dag, og de fleste har råd til å kjøpe seg fri fra slikt - så lenge det varer da.

 

Det er vel kjøpers marked over hele linja igjen, slik at hvis man skal selge og har en kjøper, kan det hende at man bør "sørge for" å selge til den kjøperen. Det kan bli lenge til neste mulighet hvis man kke vil gå ned i pris når tiden går

 

For øvrig synes jeg den kortere liggetiden på Finn gjør at det er vanskeligere å få et helhetlig bilde av markedet nå enn før.



×
×
  • Create New...