Jump to content

Edit History

Lingefan

Lingefan

Mouche skrev On 19.9.2014 at 14.03:

 

Enten du liker det, eller ei, så er det markedet som har rett uansett hva du som selger måtte mene, eller ønske.

 

I utgangspunktet for det store bildet er dette riktig, men husk at også selger er 50% av markedet. For en handel består av to parter, en selger og en kjøper. For å zoome litt inn mer detaljert: Hvis ikke selger velger å selge så blir det ikke deal for potensiell kjøper heller. Så det er selgere og kjøpere i kombinasjon som danner markedspriser. Kjøperne har mest makt i kjøpers marked og selger har mest makt i selgers marked. Tilbud og etterspørsel/behov. En kjøper er oftest lettest å påvirke rett før en sommerferie. Da er ofte tilbudet lavest og etterspørselen størst. 

Så har vi motsatt: de som kjøper for å gjøre et godt kjøp er ofte tilstede om høsten. De forventer å få med opplagskostnader i prisen etc. Problemet er at ofte er ikke de beste utgavene for salg om høsten. Jeg ville heller betalt 10-20% mer for et strøkent riktig eksemplar enn å få en båt billig der det står "har aldri hatt noe tull med båten", lagret ute, flere eiere osv. Skal man ha båt er det dyrt uansett, så invester i riktig båt fremfor å kjøpe "andres avfall", ferdig brukt og klar for rep. Dersom man skal ha "andres repobjekt" så bør man regne inn betydelig prisavslag. Det er ofte her grunnen er til at ting blir liggende. Mange skjønner ikke/vil ikke skjønne (?) viktigheten av kvalitetsvedlikehold og påkostet opplag. Dette gjelder særlig dyrere og større båter, jo mer teknisk, jo viktigere.

 

Det ser ut til å være kjøpers båtmarked nå med såpass stort volum i de fleste markeder, men klart selgers marked på de beste og mer ettertraktede objektene.

Lingefan

Lingefan

Mouche skrev On 19.9.2014 at 14.03:

 

Enten du liker det, eller ei, så er det markedet som har rett uansett hva du som selger måtte mene, eller ønske.

 

I utgangspunktet for det store bildet er dette riktig, men husk at også selger er 50% av markedet. For en handel består av to parter, en selger og en kjøper. For å zoome litt inn mer detaljert: Hvis ikke selger velger å selge så blir det ikke deal for potensiell kjøper heller. Så det er selgere og kjøpere i kombinasjon som danner markedspriser. Kjøperne har mest makt i kjøpers marked og selger har mest makt i selgers marked. Tilbud og etterspørsel/behov. En kjøper er oftest lettest å påvirke rett før en sommerferie. Da er ofte tilbudet lavest og etterspørselen størst. 

Så har vi motsatt: de som kjøper for å gjøre et godt kjøp er ofte tilstede om høsten. De forventer å få med opplagskostnader i prisen etc. Problemet er at ofte er ikke de beste utgavene for salg om høsten. Jeg ville heller betalt 10-20% mer for et strøkent riktig eksemplar enn å få en båt billig der det står "har aldri hatt noe tull med båten", lagret ute, flere eiere osv. Skal man ha båt er det dyrt uansett, så invester i riktig båt fremfor å kjøpe "andres avfall", ferdig brukt og klar for rep. Dersom man skal ha "andres repobjekt" så bør man regne inn betydelig prisavslag. Det er ofte her grunnen er til at ting blir liggende. Mange skjønner ikke/vil ikke skjønne (?) viktigheten av kvalitetsvedlikehold og påkostet opplag. Dette gjelder særlig syrere og større båter, jo mer teknisk, jo viktigere.

 

Det ser ut til å være kjøpers båtmarked nå med såpass stort volum i de fleste markeder, men klart selgers marked på de beste og mer ettertraktede objektene.

Lingefan

Lingefan

Mouche skrev On 19.9.2014 at 14.03:

 

Enten du liker det, eller ei, så er det markedet som har rett uansett hva du som selger måtte mene, eller ønske.

 

I utgangspunktet for det store bildet er dette riktig, men husk at også selger er 50% av markedet. For å zoome litt inn mer detaljert: Hvis ikke selger velger å selge så blir det ikke deal for potensiell kjøper heller. Så det er selgere og kjøpere i kombinasjon som danner markedspriser. Kjøperne har mest makt i kjøpers marked og selger har mest makt i selgers marked. Tilbud og etterspørsel/behov. En kjøper er oftest lettest å påvirke rett før en sommerferie. Da er ofte tilbudet lavest og etterspørselen størst. 

Så har vi motsatt: de som kjøper for å gjøre et godt kjøp er ofte tilstede om høsten. De forventer å få med opplagskostnader i prisen etc. Problemet er at ofte er ikke de beste utgavene for salg om høsten. Jeg ville heller betalt 10-20% mer for et strøkent riktig eksemplar enn å få en båt billig der det står "har aldri hatt noe tull med båten", lagret ute, flere eiere osv. Skal man ha båt er det dyrt uansett, så invester i riktig båt fremfor å kjøpe "andres avfall", ferdig brukt og klar for rep. Dersom man skal ha "andres repobjekt" så bør man regne inn betydelig prisavslag. Det er ofte her grunnen er til at ting blir liggende. Mange skjønner ikke/vil ikke skjønne (?) viktigheten av kvalitetsvedlikehold og påkostet opplag. Dette gjelder særlig syrere og større båter, jo ker teknisk, jo viktigere.

 

Det ser ut til å være kjøpers båtmarked nå med såpass stort volum i de fleste markeder, men klart selgers marked på de beste og mer ettertraktede objektene.

Lingefan

Lingefan

Mouche skrev On 19.9.2014 at 14.03:

 

Enten du liker det, eller ei, så er det markedet som har rett uansett hva du som selger måtte mene, eller ønske.

 

I utgangspunktet for det store bildet er dette riktig, men husk at også selger er 50% av markedet. For å zoome litt inn mer detaljert: Hvis ikke selger velger å selge så blir det ikke deal for potensiell kjøper heller. Så det er selgere og kjøpere i kombinasjon som danner markedspriser. Kjøperne har mest makt i kjøpers marked og selger har mest makt i selgers marked. Tilbud og etterspørsel/behov. En kjøper er oftest lettest å påvirke rett før en sommerferie. Da er ofte tilbudet lavest og etterspørselen størst. 

Så har vi motsatt: de som kjøper for å gjøre et godt kjøp er ofte tilstede om høsten. De forventer å få med opplagskostnader i prisen etc. Problemet er at ofte er ikke de beste utgavene for salg om høsten. Jeg ville heller betalt 10-20% mer for et strøkent riktig eksemplar enn å få en båt billig der det står "har aldri hatt noe tull med båten", lagret ute, flere eiere osv. Skal man ha båt er det dyrt uansett, så invester i riktig båt fremfor å kjøpe "andres avfall", ferdig brukt og klar for rep. Dersom man skal ha "andres repobjekt" så bør man regne inn betydelig prisavslag. Det er ofte her grunnen er til at ting blir liggende. Mange skjønner ikke/vil ikke skjønne (?) viktigheten av kvalitetsvedlikehold og påkostet opplag. Dette gjelder særlig syrere og større båter, jo ker teknisk, jo viktigere.

 

Det ser ut til å være kjøpers marked nå med såpass stort volum, men klart selgers marked på de beste og mer ettertraktede objektene.

Lingefan

Lingefan

Mouche skrev On 19.9.2014 at 14.03:

 

Enten du liker det, eller ei, så er det markedet som har rett uansett hva du som selger måtte mene, eller ønske.

 

I utgangspunktet er dette riktig, men husk at også selger er 50% av markedet. Hvis ikke selger velger å selge så blir det ikke deal for potensiell kjøper heller. Så det er selgere og kjøpere i kombinasjon som danner markedspriser. Kjøperne har mest makt i kjøpers marked og selger har mest makt i selgers marked. Tilbud og etterspørsel/behov. En kjøper er oftest lettest å påvirke rett før en sommerferie. Da er ofte tilbudet lavest og etterspørselen størst. 

Så har vi motsatt: de som kjøper for å gjøre et godt kjøp er ofte tilstede om høsten. De forventer å få med opplagskostnader i prisen etc. Problemet er at ofte er ikke de beste utgavene for salg om høsten. Jeg ville heller betalt 10-20% mer for et strøkent riktig eksemplar enn å få en båt billig der det står "har aldri hatt noe tull med båten", lagret ute, flere eiere osv. Skal man ha båt er det dyrt uansett, så invester i riktig båt fremfor å kjøpe "andres avfall", ferdig brukt og klar for rep. Dersom man skal ha "andres repobjekt" så bør man regne inn betydelig prisavslag. Det er ofte her grunnen er til at ting blir liggende. Mange skjønner ikke/vil ikke skjønne (?) viktigheten av kvalitetsvedlikehold og påkostet opplag. Dette gjelder særlig syrere og større båter, jo ker teknisk, jo viktigere.



×
×
  • Create New...