Oystein Ny Startet 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 20.Februar.2014 Har sett på denne i dag: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41692125 Dette er nok gamle bilder så den er mer sliten nå, men den har potensiale til å bli bra igjen med sandpapir og lakk ++ Eier vet ikke hvor mye motorene har gått da det mangler timeteller men han sier de ikke bruker olje og ryker ikke. Han sier også at kjølesystemet på sånne motorer er alltid en utfordring med alltid litt lekasjer, manifoldene er nylig byttet (2010). På den ene motoren ser man tydelig lekasje etter kjøleveske og man ser at det mangler en del i tanken, den andre var fortsatt full. Dette er vel enkelt å fikse? skru shiten fra hverandre og nye pakninger, eller? Ellers så var det ikke oljesøl noe sted, bare kjøleveske. Med motorer fra 1986 så vet man aldri men har noen erfaringer rundt disse? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 (redigert) Pen klassisk båt men feil motorisering etter min mening, skal jo være diesel... men forandring fryder Men motorene er iallefall relativt enkle og rimelige å skru på, om alternativet hadde vært like gamle dieselmotorer. Men krever jo at drivstoffanlegg og utlufting er i orden. 150 liter bensintank må da være feil ? Eller er det to tanker ? Motorene sluker jo såpass mye på mila at rekkevidden ikke blir den helt store, iallefall ikke med bare 150 liter Og som selger skriver, så bør kjøper være nevenyttig (og/eller ha romslig konto for båthold). Redigert 20.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Janoho Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Det er jo en flott klassisk båt og prisen er grei nok. Motorene tror jeg ville hivd ut hvis det blir større utskifninger av deler. Men funker de greit nå er det jo bare å beholde. Båten er sikkert å anse som et prosjekt, men prisen tatt i betraktning tror jeg det er et greit kjøp. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 Det begynner å bli vanskelig å skaffe deler til kjølesystemet til 140 motorene. Tror nok det er en liten skrøne at motorene er fra 86. Gikk ut i 79 mener jeg og ble overtatt av 145 motoren. Ikke store betydningen da. Gamle uansett. Motorene er enkle. Og du finner dem på skroten i volvo 240. Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
Teerex Svart 20.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Februar.2014 (redigert) Stemmer faktisk at AQ140A ble produsert fra 1975-1979. 35 år for en marine bensinmotor er en anseelig alder. Ganske basic "Volvo 240" greier men med doble forgassere og relativt høyt effektuttak for den tiden. Kan være at motorene ble "overhalt" i 1986 eller at drevene er fra 1986. Redigert 21.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lasseød Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Sendte deg akkurat en IM :) Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Tanken min også er å bruke de så lenge de går og så bytte de ut hvis de havarerer. Jeg har skrudd en del og er tekniker (brune og hvitevarer). Har lite erfaring med planende båter, har hatt snekker og seilbåter i 30år. Åssen oppfører en slik båt seg ved bruk av bare 1 motor hvis den andre streiker? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Med 1 motor så blir det snekkefart. Får nok ikke den relativt store båten opp i plan med en momentsvak motor. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
index Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Ser ut til å være et kurant kjøp. Mye båt for pengene, og kurante motorer som er lette å skru på. Husk å forebygge bensinlekkasjer, og påse at avtrekksvifter fungerer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Fru Jacobsen Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Har selv hatt to sånne på tidlig åttitallet, en med 2x aqad 32 og en med 350 V8. Den med Volvo dieslene fikk akkurat båten opp i plan og jeg tror ikke 2 x 140 klarer å få den opp i 24 knop men det er jo mulig. Uansett mener jeg båten med de to motorene er grovt overprisa og jeg blir forundret hvis denne blir solgt for den prisen Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" D1 Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Det blinker røde lamper i hodet mitt... Flott båt, men maskineriet er jo skrot ! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 (redigert) Båten hadde vel ikke vært så mye mindre verd uten motorer heller Ombygging til 1 motor er jo en mulighet, f.eks. en V8 bensin. Men det blir jo uansett et prosjekt i en annen prisklasse. Vanskelig å få noe varig båtpakke på denne størrelsen i denne prisklassen. Den hadde gjort seg med et par slike http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-687.html Eller i det minste et par slike http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-186.html Den største der funker nok bra som singel motor også. Det gjør faktisk denne også http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-187.html Mye kraft i en slik "liten" dieselmotor Redigert 21.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Bearded Beast Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Synes dette var alt annet enn dumpingpris. Altfor høy pris! De motorene der er noen bråkebøtter uten like og heller humørsyke. Ville ærlig talt aldri hatt en båt med volvo 4 syl i dag. Dette med en total mangel på reservedeler til kjølesystemet er også et stort minus. Kjølesystemet er også underdimensjonert og dårlig patent. Rådet fra meg er altså gratis og sier finn heller en annen med enten diesel eller V6/8 Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Det blir ikke den. Ser ut til at det blir en annen med V8 :-) lik båt bare mye bedre tatt vare på. Sitér dette innlegget Link to post
båtløskar Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 dette er jo en helt annen prisklasse men samme type båt http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=20540356&searchclickthrough=true Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 (redigert) Den var andre boller ja, men mistenkelig lite gangtid på motor. 250 timer på 15 år, blir bare 16 timer pr sesong ? Har vel hatt lengre tids landligge da uten at det trenger å være så negativt kanskje. Eller kanskje det er timetall etter at motor ble modifisert fra KAD42 til KAD43... Redigert 22.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Oystein Ny Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Da ble det ny båt, denne: https://baatplassen.no/i/topic/100863-nyinnkjoept-viking-28-for-sommeren-bilder/#entry1444435 Nå må sommeren komme :-) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Gratulerer, men hvilken båt er din ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Oystein Ny Svart 2.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Nina Sitér dette innlegget Link to post
Oystein Ny Svart 10.April.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2014 Nå står den båten på finn med: Annonsen er slettet.Vi har tittet på annonsen og fjernet den. Vi jobber hardt for å unngå svindel og fanteri. Ta kontakt med sikkerhet@finn.no hvis du har spørsmål. For ca 1 uke siden ble prisen satt ned til 75 000.-, fra først 120 000.- og 95 000.- Svindel og fanteri? Jeg har kjøpt en annen Viking 28 så den var ikke aktuell allikevel :-) Sitér dette innlegget Link to post
Lyst på båt Svart 20.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2014 Jeg kjøpte denne båten: Var ikke noe lureri eller "scam". Tidligere eier ville bli kvitt båten og solgte den for 50000,-. Jeg pakket den ut i april og stoffet båten før sjøsetting. Dro avgårde etter litt startproblemer og fikk havari på en motor i drøbaksundet. Den ene registereimen røk. Hadde i forkant skiftet strammeren fordi den var rustet fast, men reima var tydeligvis skadet og røk. Etter å ha fått båten på plass og skifet rem og reparert diverse var sommeren i anmarsj. Vi hadde 2,5 uke i strålende sommer vær og masse kos omnord. :-) . Må nevne nå at jeg er mekaniker av yrke og andre ville nok ha fått ferien ødelagt før den hadde begynt om vedkommende hadde hatt 10 tommeltotter. Denne båten krever sin mann og vedlikehold. Absolutt alt sitter fast og må varmes og kjæles med før det kan skrues av. Elektro hadde tidligere eier ikke innsikt i, og omfattende jobb med dette pågår nok utover våren 2015. Det skal sies at noe måtte kobles i sesongen 2014. Lanterner og lensepumpe går jeg ikke uten. ! Vi brukte som sagt båten i 2,5 uke og flere helger. et forbruk på 10000,- i drivstoff og snittfart på 15 knop er jeg fornøyd med. Tur fra Oslo til skjebergkilen (båtplasssen) samt flere turer til strørmstad og koster+++++og hjem igjen er i mine øyne akseptabelt. Nå er båten som de fleste på land og omfattende motorarbeid påbegynt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 20.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 20.Desember.2014 Vil du ha slike bensinbomber i båten eller frister det ikke å bygge om til 1 stk moderne dieselmotor ? Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lyst på båt Svart 21.Desember.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Desember.2014 Anser de ikke for å være bomber. Det forutsettes at alt er "ship shape". Nye bensinslanger og forgasserre som er iorden,Osv. Forøvrig går det nok mange med falsk trygghet derute fordi det er diesel ombord. Problemet er bare at en lekkasje i dieselen og varm turbo gir god eksplosjonsfare uten faresignalene som bensinlukt gir. Men det blir nok et hakkk opp og dieselmotor + baugtrust om litt skal du se. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.