Jump to content

Tips om Viking 28 med 2 stk Volvo AQ 140a


Oystein Ny

Recommended Posts

Har sett på denne i dag:

http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=41692125

Dette er nok gamle bilder så den er mer sliten nå, men den har potensiale til å bli bra igjen med sandpapir og lakk ++

Eier vet ikke hvor mye motorene har gått da det mangler timeteller men han sier de ikke bruker olje og ryker ikke.

Han sier også at kjølesystemet på sånne motorer er alltid en utfordring med alltid litt lekasjer, manifoldene er nylig byttet (2010).

På den ene motoren ser man tydelig lekasje etter kjøleveske og man ser at det mangler en del i tanken, den andre var fortsatt full. Dette er vel enkelt å fikse? skru shiten fra hverandre og nye pakninger, eller?

Ellers så var det ikke oljesøl noe sted, bare kjøleveske.

Med motorer fra 1986 så vet man aldri men har noen erfaringer rundt disse?

 

Link to post

Pen klassisk båt men feil motorisering etter min mening, skal jo være diesel... men forandring fryder :smiley:

Men motorene er iallefall relativt enkle og rimelige å skru på, om alternativet hadde vært like gamle dieselmotorer.

Men krever jo at drivstoffanlegg og utlufting er i orden.

150 liter bensintank må da være feil ? Eller er det to tanker ? Motorene sluker jo såpass mye på mila at rekkevidden ikke blir den helt store, iallefall ikke med bare 150 liter :giggle:

Og som selger skriver, så bør kjøper være nevenyttig (og/eller ha romslig konto for båthold).

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Stemmer faktisk at AQ140A ble produsert fra 1975-1979. 35 år for en marine bensinmotor er en anseelig alder.

Ganske basic "Volvo 240" greier men med doble forgassere og relativt høyt effektuttak for den tiden.

Kan være at motorene ble "overhalt" i 1986 eller at drevene er fra 1986.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Med 1 motor så blir det snekkefart. Får nok ikke den relativt store båten opp i plan med en momentsvak motor.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har selv hatt to sånne på tidlig åttitallet, en med 2x aqad 32 og en med 350 V8.

Den med Volvo dieslene fikk akkurat båten opp i plan og jeg tror ikke 2 x 140 klarer å få den opp i 24 knop men det er jo mulig.

Uansett mener jeg båten med de to motorene er grovt overprisa og jeg blir forundret hvis denne blir solgt for den prisen


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

 

D1

Link to post

Båten hadde vel ikke vært så mye mindre verd uten motorer heller :smiley:

 

Ombygging til 1 motor er jo en mulighet, f.eks. en V8 bensin.

Men det blir jo uansett et prosjekt i en annen prisklasse. Vanskelig å få noe varig båtpakke på denne størrelsen i denne prisklassen.

 

Den hadde gjort seg med et par slike http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-687.html :smiley:

 

Eller i det minste et par slike http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-186.html

Den største der funker nok bra som singel motor også.

 

Det gjør faktisk denne også http://www.kdtrading.no/tradingshop/marine-motor-p-187.html

Mye kraft i en slik "liten" dieselmotor

 

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Synes dette var alt annet enn dumpingpris. Altfor høy pris! De motorene der er noen bråkebøtter uten like og heller humørsyke. Ville ærlig talt aldri hatt en båt med volvo 4 syl i dag. Dette med en total mangel på reservedeler til kjølesystemet er også et stort minus. Kjølesystemet er også underdimensjonert og dårlig patent. Rådet fra meg er altså gratis og sier finn heller en annen med enten diesel eller V6/8

Link to post

Den var andre boller ja, men mistenkelig lite gangtid på motor. 250 timer på 15 år, blir bare 16 timer pr sesong ?

Har vel hatt lengre tids landligge da uten at det trenger å være så negativt kanskje.

Eller kanskje det er timetall etter at motor ble modifisert fra KAD42 til KAD43...

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Gratulerer, men hvilken båt er din ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

Nå står den båten på finn med:

Annonsen er slettet.

Vi har tittet på annonsen og fjernet den. Vi jobber hardt for å unngå svindel og fanteri. Ta kontakt med sikkerhet@finn.no hvis du har spørsmål.

For ca 1 uke siden ble prisen satt ned til 75 000.-, fra først 120 000.- og 95 000.-

Svindel og fanteri?

Jeg har kjøpt en annen Viking 28 så den var ikke aktuell allikevel :-)

Link to post
  • 8 måneder senere...

Jeg kjøpte denne båten: Var ikke noe lureri eller "scam". Tidligere eier ville bli kvitt båten og solgte den for 50000,-. Jeg pakket den ut i april og stoffet båten før sjøsetting. Dro avgårde etter litt startproblemer og fikk havari på en motor i drøbaksundet. Den ene registereimen røk. Hadde i forkant skiftet strammeren fordi den var rustet fast, men reima var tydeligvis skadet og røk. Etter å ha fått båten på plass og skifet rem og reparert diverse var sommeren i anmarsj. Vi hadde 2,5 uke i strålende sommer vær og masse kos omnord. :-) . Må nevne nå at jeg er mekaniker av yrke og andre ville nok ha fått ferien ødelagt før den hadde begynt om vedkommende hadde hatt 10 tommeltotter. Denne båten krever sin mann og vedlikehold. Absolutt alt sitter fast og må varmes og kjæles med før det kan skrues av. Elektro hadde tidligere eier ikke innsikt i, og omfattende jobb med dette pågår nok utover våren 2015. Det skal sies at noe måtte kobles i sesongen 2014. Lanterner og lensepumpe går jeg ikke uten. ! Vi brukte som sagt båten i 2,5 uke og flere helger. et forbruk på 10000,- i drivstoff og snittfart på 15 knop er jeg fornøyd med. Tur fra Oslo til skjebergkilen (båtplasssen) samt flere turer til strørmstad og koster+++++og hjem igjen er i mine øyne akseptabelt. Nå er båten som de fleste på land og omfattende motorarbeid påbegynt.

Link to post

Vil du ha slike bensinbomber i båten eller frister det ikke å bygge om til 1 stk moderne dieselmotor ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Anser de ikke for å være bomber. Det forutsettes at alt er "ship shape". Nye bensinslanger og forgasserre som er iorden,Osv. Forøvrig går det nok mange med falsk trygghet derute fordi det er diesel ombord. Problemet er bare at en lekkasje i dieselen og varm turbo gir god eksplosjonsfare uten faresignalene som bensinlukt gir. Men det blir nok et hakkk opp og dieselmotor + baugtrust om litt skal du se.

 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...