Eureka Startet 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2014 Jeg må si at jeg er temmelig imponert over aktiviteten på dette forumet vs andre lands forum. I løpet av en dag blir det skrevet et stort antall innlegg, nye tråder kommer stadig opp og folk er aktive og deler kunnskap. Jeg snuser også innom svenske Hamnen.se og maringuiden.se stadig, og sporadisk på PBO sin diskusjonsside. På Hamnen sin side er det lite liv, mens maringuiden er det mere, men kan ikke sammenlignes med BP. Layout og bildelinnlegging er også mye bedre på BP. Hva gjør at vi er så veldig mye mere aktive her i Norge? Er det vi som i utgangspunktet liker å skrive på nettet, er vi ekstra interessert i båtlivet eller er det forumet i seg selv som gjør det enkelt å delta aktivt? Vi har jo noen svenske og danske medlemmer her, hva tenker dere er årsaken? Det er da like mye båtliv der som her. Eller er det jeg som ikke har funnet de største forumene i andre land? Sitér dette innlegget Link to post
Erik Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg tror baatplassen.no har en så stor brukergruppe og så mye aktivitet at det i seg selv fungerer som ett eget gravitasjonsfelt på Internett. Vi er også/derfor høyt ranket på feks Google. Har opplevd å legge ut spørsmål her, for så å google videre på samme tema, og da dukker min egen nye tråd på baatplassen opp på toppen i Googlesøket rett etterpå. Men det forklarer bare hvorfor det ER sånn, ikke hvorfor det BLE sånn. Jeg tror hyggelig tone/god kultur fra oppstart, alt samlet på ett sted (slik at ikke aktiviteten var fordelt over flere underforum med hver sin dårlige aktivitetsrate), og generelt mange flinke og engasjerte ildsjeler som har deltatt oppigjenom (mange er forsvunnet etterhvert, men nye er kommet til) er noe av suksessformelen. Ingar har gjort de rette tingene helt fra start Sitér dette innlegget Sometimes I think of how it used to be... R.I.P. Lemmy ,Phil & Eddie Link to post
Eureka Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Siden det er mye kunnskap hos svenske båtfolk også, går jeg utifra, og at svært mange av båtene våres her på forumet, og ikke minst utstyr stammer fra Sverige, bruker jeg stadig anledningen i andre forum til å linke til PB. På den måten håper jeg på å bidra til å trekke flere over hit med sin kunnskap og erfaring. En ting er sikkert, BP er for meg det Facebook er for andre. Forskjellen er at Facebook kommer til å gå på dunken, det skal ikke BP. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 En suksessfaktor er fornuftig moderering og kontroll. Er man for streng mister man deltagere, og er man for slapp blir det for useriøst. Den balansegangen må man som "eier" være klar til å forsvare, og brukerne må akseptere avgjørelsene. På BP er dette gjennomført bra, og det ser man på både moderator og deltagere. Det er lite krangel angående modereringen, og deltakerne aksepterer at man ikke kan skrive hva som helst. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Popeye70 Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Og for å følge opp meg selv: Båtplassen har nådd en bærekraftig brukermasse, så momentet holdes oppe selv om enkeltpersoner drar på ferie eller kutter ut helt. Forumet har blitt større enn enkeltpersoner, og da blir det mindre sårbart. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Scand29bal Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jag gick med för att jag köpte en norsk båt. Finns mycket info om min båt här dom flesta är trevliga och finns mkt know how. Och det är väldigt aktivt. Tummen upp! Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Siden det er mye kunnskap hos svenske båtfolk også, går jeg utifra, og at svært mange av båtene våres her på forumet, og ikke minst utstyr stammer fra Sverige, bruker jeg stadig anledningen i andre forum til å linke til PB. På den måten håper jeg på å bidra til å trekke flere over hit med sin kunnskap og erfaring. En ting er sikkert, BP er for meg det Facebook er for andre. Forskjellen er at Facebook kommer til å gå på dunken, det skal ikke BP. Håper du har rett! Er et allsidig og flott forum dette, for alle som bruker båt. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 En suksessfaktor er fornuftig moderering og kontroll. Er man for streng mister man deltagere, og er man for slapp blir det for useriøst. Jeg tror nok man også mister medlemmer ved å ikke være streng nok. Man mister de som ikke drar som dramaqueen med egen nei faan slett brukerprofilen min, jeg ordker ikke mer tråd Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Jeg tror nok man også mister medlemmer ved å ikke være streng nok. Man mister de som ikke drar som dramaqueen med egen nei faan slett brukerprofilen min, jeg ordker ikke mer tråd Ja, det har du nok helt rett i. De som vil diskutere seriøst forsvinner hvis nivået faller ned på nivået til nettavisenes diskusjonsforum... Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Enzo Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Man skal ikke lenger enn inn på OT delen av BP før man mister lysten på å være på dette forumet som forøvrig er tipptopp, og leser man lenge nok på OT så er jeg redd man mister livsgnisten generelt Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 (redigert) Ja, det har du nok helt rett i. De som vil diskutere seriøst forsvinner hvis nivået faller ned på nivået til nettavisenes diskusjonsforum...Eller ned på nivået til eks. Båtmagasinets diskusjonsforum. Fjortisforumet til Båtmagasinet med bråk, skittkasting og totalt mangel på modereringen var vel nettopp en av grunnene til opprettingen av Båtplassen.no. BP, Ikke verdens største båtforum kanskje, men klart verdens beste. Redigert 21.Februar.2014 av REM (see edit history) Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Mizar Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 (redigert) Jeg oppdaget BP på søk etter informasjon, i en fase der jeg kunne svært lite om båt og båtliv. Etter hvert har det blitt en vane å lese daglig, og noen vil vel også kjenne igjen ymse innlegg. For undertegnede er BP bedre enn FaceBook og mye enklere. Jeg protesterte kraftig da det ble snakk om å innføre "Likes" knapper og innlogging via andre nettsamfunn. Jeg var da redd for å miste lesing uten innlogging, og innlogging/posting uten bruk av Javascript. Begge hensyn til brukerne er elegant og velbalansert tatt hensyn til. Det er tilstrekkelig takhøyde, og ikke for høy heller etter min smak. Og unge mennesker synes å trives like godt som litt mer voksne, og dette er generelt et trivelig sted å være. Jeg har ikke vært innom OT forum mer enn 1 gang, forresten. Båtplassen må man liksom innom minst en gang hver dag, det sitter i ryggmargen og dagen er ikke helt den samme hvis man bare sjekker email og nyheter og ikke Båtplassen. Så avhengig er jeg blitt! (Og ja, jeg er fremdeles ikke-røyker! Min røyeslutt ble jo annonsert tidlig i desember. Du hørte det HER først!) ;-))) Redigert 21.Februar.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Astor Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 (redigert) Trives godt her på BP. Vanedannende? Ja uten tvil. I tillegg en sosial arena som strekker seg langt utover nettes begrensninger. Vennskap knyttes på BP. Redigert 22.Februar.2014 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Magne A. Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Har egentlig aldrig kommet over noe som er i nærheten av hva BP er, jeg er ikke av de som poster mest men du verden så mye jeg leser (og lærer) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Det som er unikt er mangelen på oppdeling av forumet. Et annet forum som gikk over til oppdeling har jeg kuttet ut. Det at alle tar opp sine tema og svarer i et felles forum uavhengig av båttype, bruksmønster for båt og art av teknikk bidrar til å samle medlemmene. Svært mye erfaring her deles på tvers av grenser som f.eks seil- og motor-båt eller byggemateriale som tre - plast - metall. Tonen mellom medlemmene er svært god, kun unntaksvis oppleves det konflikt og skarpt språk. I tillegg opplever jeg at mange deler av kunnskap ervervet gjennom utdannelse og yrkesliv. Enkelte deler av sine kunnskaper som gjør at de ganske sikkert mister kunder og omsetning i egen bedrift. (Jeg har faktisk lært ting her på BP som jeg har hatt glede av i mitt daglige arbeid.) Alt dette bidrar til å sveise sammen brukerne og hviske ut grenser. I tillegg driftes den båtrelaterte delen av forumet på en sånn måte at dette er et trivelig sted å bruke tid. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
ebonita Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Som gammal(!) båtentusiast med gör-det-själv ambitioner har jag varit gäst på många båtforum, både svenska, danska, engelska och tyska, men inte hittat något annat som kan jämföras med Baatplassen. Här är aktiviteten hög, och det diskuteras båtar, farvatten och förutsättningar som man är van vid och känner till, och även motorbåtsaspekterna kommer i ljuset. Här finns många duktiga skribenter som gärna delar med sig av sina erfarenheter. En del t o m extremt duktiga! En fantastisk kunskapsbank. Speciellt tack dessutom till Ingar och hans kollegor som styr denna skuta med varm och känslig hand förbi alla grynnor som lurar på vägen och som därigenom håller nivån uppe. Jag tackar och skickar en virtuell tårta! Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Det meste er gjort riktig fra eiers side over lang tid. Samtidig er nordmenn ekstremt komfortable med bruk av ulike sosiale media, vi er vel i verdenstoppen såvidt jeg vet, sammen med god internnettdekning og en del andre faktorer (mye fritid å bruke på båt og nettforum) så alt ligger til rette for å få til en suksess. Jeg tror også at den, for mange, ekstreme sesongvariasjonen i bruk gir et forum som dette økt vitalitet. Båten ligger på land/ubrukt mesteparten av året og folk får god tid til å gruble, vurdere, drøfte alt som har med båt å gjøre. Angående kommentarene om OT så tror jeg mange ikke tenker på at OT kanskje er den viktigste faktoren til at det åpne båtforumet er så høflig og dempet. De som trenger å krangle og "være slemme med hverandre" har OT som sandkasse hvor de kan oppføre seg som de vil mer eller mindre utenfor "offentligheten" på det åpne båtforumet. For det er ingen tvil om at båtforumet på BP fungerer svært godt fordi deltakerne oppfører seg svært godt. Bare å se på andre forum så ser en dette. BP er veldig bra og et av de beste, ingen tvil om det, men sailnet.com er jaggu ikke dårlig det heller. Mye trafikk og veldig mye informasjon men båttypene og modellene er jo veldig ofte andre enn hva en normalt finner i Norden så relevansen er ikke alltid like god. Og for de som har planer om å bo i båt eller den lange seilturen så er cruisersforum.com også et svært bra forum med veldig mye trafikk og informasjon, men dog litt preget av slapp moderasjon så det er en del tråder som blir ødelagt av det. Sitér dette innlegget Link to post
CB. Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 (redigert) Tiltredes. Ingar har gjort en meget flott jobb og tatt de riktige beslutningene etter "hoppet" fra BM i 2002. Det eneste jeg savner er en oppdeling da det blir vanskelig å søke etter spesielle ting. Nå er det naturligvis ikke mulig å gå gjennom alle trådene og katalogisere ÅF men en gang bør en begynne. Det at folk begynner å bli flinke til å poste med vettuge emner er til stor hjelp. Redigert 22.Februar.2014 av CB. (see edit history) Sitér dette innlegget Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport Link to post
sap_2000 Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Jeg synes oppdeling av forumer er en uting, og jeg tror en av nøklene til at BP er blitt så stort og bra er at det er ett stk forum (båtforumet) med mye trafikk hvor alt båtstoff er samlet. Alt for mange forumer jeg har vært innom er oppdelt i alt for mange kategorier med mindre aktivitet og man gidder da ikke å klikke seg inn på 20-50 underforumer for å få med seg alt. Her på båtforumet får man servert alt på ett brett enten det er teknisk, elektrisk, seil, motor, plast, stål, havner, vær, prosjekter etc. Gå å ta en kikk på yachtforums.com som er et godt eksempel på et forum som er kategorisert ihjel (mange underforumer). Never change a winning team, If it ain't broken, don't fix it etc etc :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mizar Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 (redigert) Jeg vil også argumentere mot inndeling i underforum. Det er som nevnt en styrke med alt på ett brett. Det er et bra regime på emnetitler, som gjør at forumet er svært enkelt å søke i. Dessuten kan trådstartere klassifisere sin egen tråd innenfor mange kategorier. Og man kan sette opp varslinger på visse emner hvis man vil. Ellers vil jeg ikke tro at det har så mye med det å være norsk å gjøre, at Båtplassen er blitt så bra. Jeg tror nasjonaliteten er mer tilfeldig, og nøkkelen til suksess har vært - og er - den felles interessen for båt, uansett språk og riksvåpenets utseende. Dessuten er det like hyggelig å lese innlegg fra en svenske eller danske. Men jeg savner Island og Færøyene her... Redigert 23.Februar.2014 av Propell1 (see edit history) Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
glalaks Svart 23.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2014 Tiltredes. Ingar har gjort en meget flott jobb og tatt de riktige beslutningene etter "hoppet" fra BM i 2002. Det eneste jeg savner er en oppdeling da det blir vanskelig å søke etter spesielle ting. Nå er det naturligvis ikke mulig å gå gjennom alle trådene og katalogisere ÅF men en gang bør en begynne. Det at folk begynner å bli flinke til å poste med vettuge emner er til stor hjelp. Jeg starta på side 1 på båtforumet vinteren for to år siden.. Kom igjennom hele forumet, men leste ikke gjennom alle trådene riktignok.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.