Olemloken Startet 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 21.Februar.2014 Hei! Jeg har nylig tatt båtførerprøven og er på leting etter båt. Er på utkikk etter en cabincruiser (25 fot +/-). Budsjettet er på 200-250000. Trenger noe som ikke krever alt for mye veldikehold m.t.p motor. Tenker forøvrig innenbords motor. Båten må ha soveplass for minst 2 personer når det er helst jeg og samboeren som vil bruke den. Bruksområdet vil for det meste være dagsturer, helgeturer og kystferier på et par uker. Prioriterer komfort foran fart. Noen som har noen tips? Tenker jeg for stort til å være relativt ny i båtlivet? På forhånd takk Ole M Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Nordan Family 27 og Skibsplast 655 er vel begge innenfor specen, men veldig forskjellig. Vurdert seil? Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Marex 770, Nidelv 26, Polar 770, Biam, Skarpnes 30, Scand 25 Classic eller Skilsø 750. Gangbare og enkle båter med gode løsninger. 100% eksemplaravhengig, hvor motor er det viktigste at er på stell. Lykke til med valget og båtlivet ! Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 (redigert) Vi startet med denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=45872227&editAd=true Her får du vanvittig mye turbåt for pengene. Vi ble bitt av basillen, og følte vi måtte 10 fot opp for å få mye mer plass for pengene. Jeg har kjøpt ny båt, er det interessant kan vi få til en god avtale og løsning, pluss fin gjennomgang av båt. Redigert 21.Februar.2014 av JørgenL (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Og vi startet med en Saga27 i 1987 og har ingen planer om å bytte den ut! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Olemloken Svart 21.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 Takk for gode svar :) Kommer til å bruke litt tid på å lete og å gjøre litt research før jeg finner ut hva jeg liker, så alle forslag tas imot med åpne armer. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 21.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 21.Februar.2014 (redigert) Har du noen kriterier, så er det lettere å tipse. Du sier fart ikke er viktig. Er snekke i 7-8 knop godt nok, eller tenker du deg noe som går fortere? Vil du ha nyest mulig, eller er ikke alder så viktig så lenge motor er i god stand/nyere dato? Er det noe utstyr som er viktig for deg? Ankervinsj, varmeapparat, separat toalett, plotter? Hvor skal du bruke båten? Er det transportstrekninger før du er i skjærgården? Diesel vs bensin? Osv... Og +/- 25 fot er en grei startstørrelse :-) Kk Redigert 21.Februar.2014 av KongKing (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Elwaro 30? Sitér dette innlegget Link to post
Olemloken Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Som sagt, er nybegynner på sjøen. Vil helst ha så ny som mulig, men jeg er også åpen for eldre modeller. Marsjfart på 15+ knop. Plotter, separat toalett og varmeapparat hadde vært optimalt. Ankervinsj hadde også vært kjekt. Båten kommer til å brukes i Ålesund. Er ennå ikke så veldig godt kjent til sjøs der. Når det gjelder drivstoff så trenger jeg en anbefaling. Sitér dette innlegget Link to post
Nagel Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 (redigert) Hei Ole M, Gratulerer med båtførerbevis og velkommen på sjøen! Jeg tror det kan være vanskelig å kombinere prisforventningene dine med en relativt ny båt av kurant merke. Jeg ville personlig vært mer opptatt av ny motor enn nytt skrog. Hvis skroget er uten skader og godt vedlikeholdt, så er utformingen av dette (=egenskaper i sjøen) viktigere enn alder etter min mening. Skaprnes 30 som det nevnes i et innlegg er en pen, fin og praktisk båt, men her er mye selvbygg, så kvaliteten kan variere. Selv var første litt større båt en Draco 23 SC. Dracos båter er generelt veldig bra i sjøen og veldig lett omsettelige og mulig å få reservedeler, innredning og dekor til. 23 er nok litt liten for ditt bruk, men en Draco 24 Styling kan gjøre susen (ble kalt "verdens største 24-foter"). Finner du et pent brukt eksemplar med ny(ere) motor, kan du ha mye båtglede fremover. Septik er viktig hvis du skal på overnattingsturer. Denne ser f.eks fin ut fra annonsen å dømme: http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46622292 Bensin el Diesel: Fordeler og ulemper, men alt i alt ville jeg holdt en knapp på diesel (har hatt begge deler selv). Et kjent merke (f. eks VP eller Mercruiser) er viktig- da får du lett tilgang på både reservedeler og service. Det viktigste er uansett godt (og preventivt) vedlikehold av både båt og ikke minst motor. Lykke til med båtkjøpet, ta det rolig og pent, og kos deg på sjøen! Nagel. Redigert 22.Februar.2014 av Nagel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Kan hive meg på anbefalingen om draco 2400 har en selv. Og er strålende fornøyd med båten. I min sitter det bensinmotor på 210 hk. Og er fornøyd med det. Lettere vedlikehold en diesel. Penere gange men selvsagt høyere drivstoff forbruk en diesel. Båten er bred. Noe som gjør at den er godt utnyttet. Tror du vil finne et pent eksemplar innenfor ditt budsjett Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
KistinaU Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Olemloken, da er vi i samme båt, nesten. jeg har ikke hatt båt siden midt på 80 tallet. Nå var det på tide. Valget ble en Jeanneau SO 42 som ble kjøpt hos Heitman. Jeg tok et seil kurs i 2012 for å friske opp kunskaper. Den skal hentes i April en gang og da lurer jeg på om jeg klarer å seile den til Tananger med en mnnskap på 5 som er relativ fersk. Alle tips mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
lbsjanerik Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Jeg startet med en Scand Nordic 27 som er en stor 27 foter med god plass for en familie. Marsjfart på en 14 / 15 mil og rimelig i forbruk. Det som var viktig for meg var at jeg skulle ha en båt som jeg hadde "råd til" å få en skade på. Det er fort gjort når man er fersk i båtfaget. Sitér dette innlegget Link to post
KongKing Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Overnevnte Draco er perfekt for dere ifht størrelse på første båt + tilfredsstiller deres krav til soveplass. En Scand Nordic er noe større, og du vil slite med å finne et så godt eksemplar som ønskelig innenfor ditt budsjett. Siden dere bare er 2 ville jeg gått for en mindre Draco (eller liknende) enn en med akterkabin og sittegruppe foran. Erfaringsmessig brukes sjelden kabinen inne til annet enn å sove. Med barn er det litt anderledes, da en kabin med sittegruppe brukes av de små i større grad. Voksne bruker sittegruppe ute under kalesje, og har du varmeapparat er det ikke noe problem, selv når været er litt guffent. Kk Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Det ligger 2 Fjord 725 SE på finn nå, hvis man får fatt i et pent eksemplar har man en ganske unik klassiker når det gjelder plass og praktiske løsninger. Maskinrommet er også kjempestort så vedlikehold kan gjøres uten større akrobatikk. Sitér dette innlegget Link to post
Bearded Beast Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Siden både møding og utgiftskurven er mye brattere enn størrelseskurven så anbefales det på det sterkeste så nytt som mulig og så liten som mulig. Om du vil ha halvplaner eller helplaner må du nesten tenke på sjøl. Om du skal ha billigst mulig og nyest mulig så blir det amerikansk med bensin. Men om du faktisk er fornøyd med 15 knop så finnes det ymse halvgamle norske halvplanere som er heilt ok til å cruise inn og ut Storfjorden med. Det er også en fordel med slik type båt da du bli mindre væravhengig. Det hjelper lite med en 26 fot Bögliner som topper 33 knop når det blåser opp inn Storfjorden og du skal hjem fra Valldalen for å si det slik men jaggu meg mykje båt for pengene i finvær Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Ville droppa å sett etter nyest mulig. Eg kjenner strøkne oppgraderte og problemfrie både wiking 28, Summer Family27ac, og Nimbus 3000 som gikk innenfor budskjettet ditt siste år. Alder er ingen hindring vist du finner en båt som har vert eid av en som har vert glad i båt. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 (redigert) Ser du skal ha båten i Ålesund. Har du ordnet deg med båtplass? Det kan jo også bli en faktor mtp bredde på båt og båtplass. Videre, tenker du å handle båt her i distriktet, nord for Stad og sør for Hystadvika, eller tenker du å kjøpe hvor som helst og deretter frakte den hit? Har du vurdert seilbåt? Her rundt Ålesund har du jo Borgundfjorden og Ellingsøyfjorden som umiddelbart turområde for dagsturer. Utvider du turområdet er det innover fjordene og da blir det fort noen nm transportetapper. Geiranger er 51 nm og Øye er ca 18nm. Og her blir det fort mye sjø innover. Jeg mener det lå en del ok nyere båter til salgs her lokalt i fjor, som ikke ble solgt. Sommeren 2013 var ikke med på å trekke prisene opp. De båtene kommer garantert ut til salgs igjen innen 1 måned eller to. Jeg har ikke tittet så mye på motorbåt på finn her i distriktet i det siste, men jeg skal bla litt nå. Redigert 22.Februar.2014 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Ligger jo en Karnic på 23 fot til 250tusen til salgs her i byen. En walkaround med stort akterdekk, det du trenger av utstyr og heldekkende kalesje. VP D3 motor. Husk at her i distriktet har vi båtene på sjøen hele året og det der er en båt du godt kan bruke til torskefiske nå i mars. Kjøp noe som lar seg selge når du vil ha større båt. -ps, jeg holder litt på med motorbåt også, ikke bare seilbåt :) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 tenkte på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=46363188 kjenner ikke merke eller modellen som sådan, men ser utstyrslista og hva du får for pengene. spørsmålet blir jo hvor god soveplass det er der. heldekkende kalesje gir en romslig båt. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.