Jump to content

Vurderer Scand Atlantic

Boddvar

Recommended Posts

Vurderer å kjøpe ny båt, en Scand Atlantic fra 2000 tallet. Har kikket på flere båter, og liker båtene godt.

Noen som har informasjon om de forskjellige skrogtypene og når disse kom? Ser at disse kom med mange motoralternativer. Hva bør minste motor være? Andre erfaringer med båten? Hardt opp kontra kalesje?? Har båtene spesielle svakheter?

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Bør ikke denne båten ha nokså kraftig singelinstallert motor på 300 HK eller mer? Synes dette er en flott båt og slutter meg til tipset om hardtop.

Har selv lillesøstra Scand Baltic som er 3 fot kortere. Har hardtopp på min og ville ikke vært foruten. Min hardtopp er forøvrig pottetett.

Båten er en 2004-modell med Yanmar 290.

Se mer om båten min på http://www.naledi.no

Redigert av Dykker (see edit history)

Hei !

Jeg har en slik båt med hardtop og en Yanmar 340hk. Dette er den tidligere båten til den meget godt kjente Roaldbj her på båtplassen.Denne båten er meget godt utstyrt og i meget god stand. Denne motoren er kjempefin til denne båten og er også det mest vanlige. Jeg ville ikke hatt en mindre motor var jeg deg, ellers får du problemer ved at den ikke kommer over "planingsterskelen". Vurderer faktisk å selge min, så dersom du er interessert kan du jo ta kontakt på mail : glek@statoil.com ( eller på tlf. 95211357 etter 6.mars ).

Hva med forskjellige årsmodeller? Var og kikket på en 2005 modell. Eier på denne sa at jeg måtte ikke kjøpe eldre enn 2005, da dette var første modell hvor de hadde gjort om på propell plassering (lengre bak). Var deretter og kikket på en 2001 modell som så helt lik ut, og eier her informerte om at denne endringen skjedde i 2001...

Enig i motor valg. Minste motor bør nok være 340hk. Hva er forbruk i 20 knop med en slik motor?

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

Båten til glek må jo være meget interessant å se på. Roaldbj hadde vel legendestatus på dette forum når jeg logget inn i 2007, og hvis glek har fulgt opp, så ville jeg ansett dette som meget interessant. Hvorfor skal du selge da, glek?

mvh Bergen Dørk

Hei Bergen dørk !

Jeg vurderer å selge. Grunnen er at fruen er på utadgående når det gjelder båtlivet så det blir mange aleneturer. Da ønsker jeg å investere i en mindre og mer fiskevennlig båt som jeg kommer til å bruke hele året. Men jeg selger den ikke for enhver pris. Ja, jeg har fulgt opp etter Roaldbj og er veldig "glad " i båten, men jeg ser ikke lenger behov for ei hytte på sjøen.

Bør ikke denne båten ha nokså kraftig singelinstallert motor på 300 HK eller mer? Synes dette er en flott båt og slutter meg til tipset om hardtop.

Det ved jeg ikke.Der er vel et temperaments spørgsmål. Jeg har 165 hk i min 1984 model og er ganske fornøjet. Den kommer ikke op og plane og den cruiser ikke mere end 7 mil, men jeg har tid nok. På lange stræk ville det da være dejligt med ekstra power, men ikke et must.

Mvh Jan

:flag_da:

Skrogformen ble endret i 2007, før dette var det mulig å innstallere to motorer. Jeg tror at akslingen ble forlenget ca i 2000?2002?

Etter 2007 ble det flatere bunn akter, noe som gjør at den ikke graver seg så mye ned.

Har selv en Yanmar 369 Hk i min 2007 modell og er meget førnøyd. Marsjer da på 18 - 20 knop, meget behagelig over større strekk.

Når det gjelder Hardtop eller ikke, så vil ikke jeg ha hardtop for alt i verden.. Sitte under tak og kjøre båt når solen skinner og det er godt og varmt...Nei takk!

Flott båt! Men også mange forskjellige typer. Jeg mener også det var i 2002 aksel/ror ble flyttet. Min 98 har en kamd43 på 230hk. Marsjer på ca 16 knop. Spørs jo helt hva du er ute etter, men den har nok godt av en nærmere 400hk for å marsje godt over 20 knop.

Du får dem med forskjellige løsninger på uteplassen, buet sofa og vanlig løsning med 2 stoler og soffarekke bak.

Foran kan du få med og uten kabin foran. Med og uten toalett foran. Praktisk med toalett foran, men blir vel ganske trangt? Kan være praktisk med toalett foran, men da får du dobbelt opp med toalett problemer om du er uheldig ;-) blir litt masete med bare toalett bak, da kanskje folk må reise seg for å slippe til akterkabinen.

Jeg sverger til uten HT. Elsker å kunne åpne helt. Men klart lunere med HT. Og du får bedre lys når du kan ha spotter i HT.

Etter 98 ble det også nye rekker og løsning på baugspydet. Rekkene er festet på utsiden og gir bedre plass på dolbord.

Baugpropell er et must, aktertruster er kjekt å ha, men ikke nødvendig syns jeg.

Ellers en fantastisk båt! Stor og trygg i sjøen, litt våt i mye motsjø og vind.

Du får mye mer båt en ved baltic, og den føles mye større. Alt er litt større, overalt.

Dette er selvfølgelig mine tanker ;-)

Jeg har kjørt disse med alt fra 200 til nesten 400 hk. Min lille erfaring tilsier så stor motor som mulig. Men jeg liker å kunne gi på litt over lengre strekk uten å tyne motoren. Så hvordan båten skal brukes er viktig. Jeg tror nok at ved senere salg er stor motor å foretrekke. Lykke til. Flott båt.

Man behøver ikke å være lei av den gamle, for å ha lyst på noe nytt. :cheers:

• 10 måneder senere...

Dersom noen har en Scand Atlantic fra 2000 tallet og oppover som skal selges, så ta kontakt!

Gamle båten er solgt :smiley:

. Eier på denne sa at jeg måtte ikke kjøpe eldre enn 2005, da dette var første modell hvor de hadde gjort om på propell plassering (lengre bak). Var deretter og kikket på en 2001 modell som så helt lik ut, og eier her informerte om at denne endringen skjedde i 2001...

Det stemmer at endringen med hekkmontert ror og forlenget aksling kom i 2001/2002. Jeg vurderte en 2000 modell (Millennium Edition), men den hadde gammel løsning. 340 HK Yanmar er en bra motor, men kjent for å sote en del. (Mange med Viksund som har klaget på det.)

For vår egen del endte vi opp med en 29 Baltic. Ut fra totalvurdering. Litt hendigere i forhold til håndtering og vår båtplass, og kanskje noe mer lettsolgt enn Atlantic.

P.S. Jeg vet forresten om en 2003 modell Atlantic til salgs i Kr.Sand. Den er meget pen. Han prøvde å selge den i fjor for over 800 K, men tror han er på glid. Send en IM hvis interesse.

• 2 år senere...

Jeg vurderer også Atlantic, men jeg lurer på om noen kan tipse meg litt om opplag og båtplass. Jeg har ingen erfaringer med båtplass/opplag fra før, da jeg har min nåværende båt på henger hjemme.

Hvor stor båtplass trenger man til en Atlantic, ser den er oppgitt til å være 3,5m, men går den inn i en 350 bås? Jeg kommer til å leie en plass på Oslo vest, Solvik/Lakseberget e.l. om det blir til at jeg kjøper en

Så er det opplag, hvor mye må man regne med å betale for vinteropplag rundt i området, eventuelt om noen har noen anbefalinger?

Hvis noen har eller vet om en 3-cabiner av litt nyere dato som er til salgs så kan de jo godt sende en IM også ;-)

Båten er 3,45 bred.  Du trenger minimum 4m båtplass.  Oppslagsverk priser i Oslo har jeg ingen aning om.  

gnrk skrev 1 time siden:

Jeg vurderer også Atlantic, men jeg lurer på om noen kan tipse meg litt om opplag og båtplass. Jeg har ingen erfaringer med båtplass/opplag fra før, da jeg har min nåværende båt på henger hjemme.

Hvor stor båtplass trenger man til en Atlantic, ser den er oppgitt til å være 3,5m, men går den inn i en 350 bås?

Atlantic kan absolutt anbefales. Veldig romslig båt. Du bør helst ha en med stor motor som gir deg marsjfart på minst 20 knop. Jeg har 407 HK Yanmar med toppfart på 27 knop. Da kan jeg faktisk marsje på 22-24 knop, selvsagt avhengig av bølger og strøm. Denne båten går forsåvidt fint fra 16 -17 knop og oppover, men da lager den jo ganske stor hekksjø. 

Ellers bør du se etter en med to bad, slik at du også får et toalett foran. Dersom du bare har toalett i AC, så må alle reise seg og flytte på puter, for å komme seg på do. Med bad foran får du imidlertid en mye mindre salong foran, men hvem vil sitte der nede da? 

HT eller kalesje? Vel, HT på nyere utgaver er veldig bra. De har to store luker, sånn at kjøring i varmen er til å leve med. Med HT holder den seg også tørr også når det spruter over. 

Ja, den går inn i 3,5 m bås. 3,45 er bredden fra fenderlist til fenderlist. Men du bør jo helst ha litt på hver side av båten, så en båtplass på opp mot 4 m bør du jo helst ha. 

Gode innspill finnmarken. Jeg var i utgangspunktet skeptisk til HT tidligere, på grunn av varme under kjøring og ønsket om å sitte i sola som de andre. Men etter et par års erfaring med sommernorge ser jeg at vi normalt flytter oss når det er litt grått, og ligger stille når det er sol. Unntakene skal jeg klare å leve med.

Jeg ser også poenget med to toaletter, argumentet mot er vel muligheten til å huse flere gjester som har mer enn 140cm på strømpelesten. Så er det vel litt overdrevent at alle må flytte seg, det holder vel med den ene som sitter på "døra" ;-)

Et annet spørsmål jeg har er ang. autopilot. Jeg ser for meg at det er noe jeg vil ha glede av (lengre strekk i lavere hastighet for kosens skyld, har det ikke travelt alltid...). Hvordan er det å eventuelt ettermontere dette, og hva skal jeg da velge (Raymarine/Garmin/noe annet)?

gnrk skrev for 6 timer siden:

Jeg ser også poenget med to toaletter, argumentet mot er vel muligheten til å huse flere gjester som har mer enn 140cm på strømpelesten. Så er det vel litt overdrevent at alle må flytte seg, det holder vel med den ene som sitter på "døra" ;-)

Et annet spørsmål jeg har er ang. autopilot. Jeg ser for meg at det er noe jeg vil ha glede av (lengre strekk i lavere hastighet for kosens skyld, har det ikke travelt alltid...). Hvordan er det å eventuelt ettermontere dette, og hva skal jeg da velge (Raymarine/Garmin/noe annet)?

Nei, ikke så overdrevent, for minst to må flytte seg. Putene ved siden av "døra" må også bort og legges et sted også. 

Jeg hadde også lyst på autopilot, men det var bare til jeg fikk pristilbudet på kr 34 000,-. Dette var vel Raymarine, men ferdig montert da. 

Jeg monterte autopilot i vår Atlantic i våres.  Kan absolutt anbefales.  Vi har også HT.  Kjørte fra Stavern til Tjøme igår.  Satt da på HT med fjernkontroll til autopilot.  

Vi valgte en Atlantic med bare et bad.  Vi ville ha stor plass nede i dinetten.

HT eller ikke..???  Vi ville i utgangspunktet ha kalesje, men angrer ikke på HT.  Veldig greit med lys i HT på mørke kvelder.  Blir også mye lunere i dårlig vær.  

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...