Jump to content

Vurderer Scand Atlantic

Boddvar

Recommended Posts

finnmarken skrev for 22 timer siden:

Nei, ikke så overdrevent, for minst to må flytte seg. Putene ved siden av "døra" må også bort og legges et sted også. 

Det er min erfaring også. Var 4 pers på tur og ble "gal" av at den jævla døra ned til akterkabinen måtte opp og igjen i et mærrarenn. 

Om man har ekstra pute på topp som gjør at solsengen over akterkabin er intakt hele tiden så hjelper det kanskje på.

kk

Vi monterte Garmin autopilot selv. Koblet opp mot Garmin plotter.  Største jobben er egentlig å trekke kabler og få dette pent.  Deretter ble pumpe montert akter ved siden av styrepumpe og koblet inn her.  Deretter lufting av hele hydraulikk kretsen.  Når båten ble sjøsatt, så var den et oppsett man skulle gjøre mens man kjørte.  Og vips, så var autopilot i drift.  Har brukt den masse i sommer.  Veldig behagelig med fjernkontroll slik at man kan sitte bak på solseng og styre skuta.

Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007

• 4 år senere...

Løfter denne gamle tråden litt!

vi vurderer en Atlantic som vår neste båt. Denne oppgraderingen av ror/propell, hvor mye har den å si? For øyeblikket ligger der en 99 og en 00 ute som kan være aktuell, hhv 340 og 290 hk. Antar at begge disse da vil ha den gamle løsningen. Noen som kan utdype hvor mye dette vil bety, og ikke minst, i forhold til 07 da de endret bunnen akter, blir de gamle som «ploger» å regne i forhold?

Jeg har lest at det skal gi noe mindre støy når propell er flyttet lenger bak. Jeg tviler på at dette er av stor betydning.

Så er dette uansett en halvplaner, også de nyeste utgavene, selv disse sikkert er noe bedre. 

Jeg hadde en slik med propell og ror lenger bak. Hadde 420 hk Yanmar. Hadde god marsjfart med 22 - 24 knop, men toppfart var ikke mye høyere. 

Veldig bra båter, men forbruket blir høyt sammenlignet med en helplaner. Veldig romslig båt, men ikke veldig service vennlig da det er langt ned til motoren. Det er også generelt vanskelig å komme til hvis man skal gjøre ting .

finnmarken skrev 2 minutter siden:

Jeg har lest at det skal gi noe mindre støy når propell er flyttet lenger bak. Jeg tviler på at dette er av stor betydning.

Så er dette uansett en halvplaner, også de nyeste utgavene, selv disse sikkert er noe bedre. 

Jeg hadde en slik med propell og ror lenger bak. Hadde 420 hk Yanmar. Hadde god marsjfart med 22 - 24 knop, men toppfart var ikke mye høyere. 

Veldig bra båter, men forbruket blir høyt sammenlignet med en helplaner. Veldig romslig båt, men ikke veldig service vennlig da det er langt ned til motoren. Det er også generelt vanskelig å komme til hvis man skal gjøre ting .

Takk for dine innspill @Finnmarkingen?

vi har falt for den store plassen og praktiske innredningen (har en liten på 11 mnd og en til på vei) så vi følte vel vi ikke fant noe mer familievennlig enn dette - men om du mener noe annet må du gjerne komme med innspill :)

Vi har overtatt båten til trådstarter, 2010 3500HT med Yanmar 6LY3-stp. 
I 20kn bruker den ca 3l/nm. Har tidligere vært på ferie sammen med helplanende flybrigebåt i samme størrelse og med vårt kjøremønster brukte vi minst diesel. 

Nå i år går turen Tønsberg - Gøteborg. Vi er nå utenfor Marstrand og har 3/4 gjenværende tankvolum etter rolig gange med unntak av noen minutters 20kn+ kjøring rett før Uthavn/gjestehavn. Og yes, autopiloten brukes hele tiden.

9CA32D2D-643E-47E9-8617-58CE2FBD5DB7.jpeg

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...