Jump to content

Fordamper - plassering i kjøleboks

EspenE

Recommended Posts

Jeg lager kjøleboks i båten, men klarer ikke å bli klok på beste plassering og monteringsløsning av fordamperen. Håper noen her har kunnskap om dette. Fordamperen er denne:

Bilde

Spørsmål:

Skal den monteres med rør ut i topp eller bunn?

Monteres med brakett?

"Geografisk" plassering i boksen?

I manualen som følger med er det svært dårlig med beskrivelser.

Mvh

EspenE

Redigert av EspenE (see edit history)

Kald luft "faller" ned. Du bør derfor plassere fordamperen høyest mulig i boksen. Jeg vet ikke hvordan boksen din er laget, men har du plass oppunder toppen (dvs. luken tar ikke hele toppen) er dette en god plassering.

Hvis du ser på bildet du har vedlagt er der et lite hakk oppe i fordamperen (helt fremme). Dette kan du bruke til å skru fast fordamperen (med skive) liggende oppunder topplaten. Jeg har også sett, men husker ikke hvor, at det er mulig å kjøpe en liten luke med beslag som passer til disse hulene / hakkene i fordamperen. Da vil fordamperen bli liggende horisontalt med åpning ut mot boksen, med en luke som du kan åpne og lukke, og vips har du en liten fryseboks.

Lykke til.

Takk SunFizz.

Jeg omgjør en gammel isboks i dørken. Denne er stor og dyp med to-delt luke/dørkplate uten plass utenfor luken. Har grunnet boksen vesentlig med isolasjonsplater, så boksen er nå dyp nok til 1.1/2L brusflasker og litt til. Jeg trenger å redusere volumet ytterligere (er nå på ca 150L), og kommer til å lage til et grunnere parti på omtrent halve bunnflaten. Tenkte å plassere fordamper på dette partiet for å ha en mulighet til fryseboks som du nevner.

Da isolasjonsplater er plundrete å skru fast noe i, kjøpte jeg litt plexiglass som jeg tenkte å "knekke" til en brakett som limes til platene. Jeg har imidlertid ikke lyst til at fordamperen skal "sveve" i kjøleboksen, og håpet denne braketten kunne bli lavest mulig.

Er det ok at fordamper monteres med røret opp?

Hei.

Var dessverre forhindret fra å svare deg i går.

Vær klar over at kulden "fordeles" i kjøleboksen ved hjelp av luft-sirkulasjon. De færreste har installert egen vifte i boksen og det vil si at det som skaper luftsirkulasjonen er kald luft rundt fordamperen. Denne "faller" som tidligere nevnt ned, blir varmet opp av de varer den skal kjøle, stiger så opp igjen og blir på nytt kjølt ned av fordamperen.

Derfor er det viktig pkt. 1 å plassere fordamperen høyest mulig, pkt. 2 hvordan innrede boksen / plassere varer slik at luften kan "strømme" fritt. Faste inndelinger kan i denne sammenheng være et problem hvis man ikke ønsker å "konstruere" ulike kuldesoner. Du kan således oppleve at varer noen steder i boksen godt kalde, mens andre er p-lunkne. Da er det formodentlig noe som forhindrer luftstrømmen.

For egen del har jeg boksen montert i pentrybenk ut mot skutesiden (godt isolert), fordamperen - maken til din - oppunder benken ut mot skutesiden, horisontalt dvs. med åpning inntil boksen.

Da "faller" kald luft ned fra for damperen, glir langs skutesiden mot bunnen av boksen, kjøler de varer den treffer, blir med dette varmet opp og stiger dermed opp mot toppen i andre enden av boksen. Jeg har vært nøye med at der ikke er noen innredning som forhindrer denne "strømmen".

mvh.

SunFizz

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...