Jump to content

Lading via VSR, må minus på forbruk og start være sammenkoblet?

O.C

Recommended Posts

Lurer på om jeg har koblet litt feil i båten da jeg ikke får ladet forbruksbatteriet mitt når startbatteri er fullt, har et voltsensitivt rele i mellom disse.

Må det være forbindelse mellom minus-poiene på f.bruk- og startbatteri for at motor skal kunne lade f.bruksbatteriet? Det mangler i dag, lurer på om det er derfor kretsen ikke blir fullført.

Har lagd en enkel skisse her, stripete linje illustrerer eventuell forbindelse mellom minuspolene som nevnt over.

bilde

Det du har skissert som jord må være felles minus for at du skal få det til å virke. På sett og vis er derfor den stiplede linjen unødvendig, og fullstendig gal om du ikke har en krets. Tenk at du må ha en krets der begge batteriene er med for å få det til å fungere. Altså minus batteri må tilbake til dynamo minus. Enten via dynamohuset (en-polet) eller til dedikert dynamo minus (to-polet). Om det ikke er for sent for meg også.

Batteriene må kobles sammen på minussiden også. Tenk om du skulle gi starthjelp til en bil med flatt batteri fra din egen bil. Du har startkabler, men kobler bare på den røde mellom de to batterienes + poler. Det hjelper naturligvis ikke. Begge startkablene både den røde (+) og den sorte (-) må kobles mellom kjøretøyene om den med tomt batteri skal kunne starte.

Slik blir det her også. Skal både start og forbruksbatteri lades fra motoren må minuspolene være koblet sammen.

Batteriene må kobles sammen på minussiden også. Tenk om du skulle gi starthjelp til en bil med flatt batteri fra din egen bil. Du har startkabler, men kobler bare på den røde mellom de to batterienes + poler. Det hjelper naturligvis ikke. Begge startkablene både den røde (+) og den sorte (-) må kobles mellom kjøretøyene om den med tomt batteri skal kunne starte.

Slik blir det her også. Skal både start og forbruksbatteri lades fra motoren må minuspolene være koblet sammen.

Jepp, Ja, Yes. Batteriet må ha kontakt med strømkilden med både sin + pol og sin - pol for å få strøm i fra strømkilden.

Tusen takk, var det jeg ville høre. God kveld

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...