O.C Startet 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 22.Februar.2014 Lurer på om jeg har koblet litt feil i båten da jeg ikke får ladet forbruksbatteriet mitt når startbatteri er fullt, har et voltsensitivt rele i mellom disse. Må det være forbindelse mellom minus-poiene på f.bruk- og startbatteri for at motor skal kunne lade f.bruksbatteriet? Det mangler i dag, lurer på om det er derfor kretsen ikke blir fullført. Har lagd en enkel skisse her, stripete linje illustrerer eventuell forbindelse mellom minuspolene som nevnt over. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Litt seint på kveld å tenke dypt, men forbruksbatteriet må også ha jord fra dynamo for å kunne lades. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Hulda Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Det du har skissert som jord må være felles minus for at du skal få det til å virke. På sett og vis er derfor den stiplede linjen unødvendig, og fullstendig gal om du ikke har en krets. Tenk at du må ha en krets der begge batteriene er med for å få det til å fungere. Altså minus batteri må tilbake til dynamo minus. Enten via dynamohuset (en-polet) eller til dedikert dynamo minus (to-polet). Om det ikke er for sent for meg også. Sitér dette innlegget Link to post
O.C Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Er snakk om en påhengsmotor her. Pluss og minus fra motoren går begge til startbatteriet, pluss går først innom vsr. Fra vsr's andre pol går pluss også til forbruksbatteri, men forbruksbatteriets minuspol har ikke forbindelse med minuskabel fra motor. Er det nødvendig med forbindelse der? Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Batteriene må kobles sammen på minussiden også. Tenk om du skulle gi starthjelp til en bil med flatt batteri fra din egen bil. Du har startkabler, men kobler bare på den røde mellom de to batterienes + poler. Det hjelper naturligvis ikke. Begge startkablene både den røde (+) og den sorte (-) må kobles mellom kjøretøyene om den med tomt batteri skal kunne starte. Slik blir det her også. Skal både start og forbruksbatteri lades fra motoren må minuspolene være koblet sammen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Jepp, Ja, Yes. Batteriet må ha kontakt med strømkilden med både sin + pol og sin - pol for å få strøm i fra strømkilden. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
O.C Svart 22.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Batteriene må kobles sammen på minussiden også. Tenk om du skulle gi starthjelp til en bil med flatt batteri fra din egen bil. Du har startkabler, men kobler bare på den røde mellom de to batterienes + poler. Det hjelper naturligvis ikke. Begge startkablene både den røde (+) og den sorte (-) må kobles mellom kjøretøyene om den med tomt batteri skal kunne starte. Slik blir det her også. Skal både start og forbruksbatteri lades fra motoren må minuspolene være koblet sammen. Jepp, Ja, Yes. Batteriet må ha kontakt med strømkilden med både sin + pol og sin - pol for å få strøm i fra strømkilden. Tusen takk, var det jeg ville høre. God kveld Sitér dette innlegget Link to post
hpd Svart 22.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 22.Februar.2014 Du mangler vel og en tilkobling av releet til minus i skjema. Bare en tynn kabel, ellers kan det ikke føle spenning. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.