Vedvards Startet 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2014 Hei folkens Jeg har registrert at det er mange her på forumet som har bred erfaring fra Middelhavet. I det fjerne så ser jeg på alternativer for å rømme unna snø, is og kulde når jeg blir pensjonist. (Finnes det bedre alternativer enn Middelhavet?) Mange kjøper jo en leilighet, men jeg lurer på å kjøpe båt istedet. Med ordinær pensjon, så glemmer vi vel store dieselmotorer og legger oss på en seilbåt? Hva med båtplass? Ser jo for meg å farte litt rundt, men det hadde vel også vært greit med en fast plass, ikke langt fra flyplass og veien hjem. Hvor finner man de rimeligste plassene? Kjøpe eller leie? Når man har vært så heldig å kunne fråtse i den norske og svenske skjærgården - hvor kommer man nærmest slike forhold i middelhavet? Er det kronglete å seile alene i Middelhavet? Sitér dette innlegget Link to post
MajorAndy Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg har ikke erfaringer her (hvorfor svarer jeg så...?) men når du siger skærgård og billigt tænker jeg umiddelbart Kroatien som udgangspunkt. Fornuftige flyforbindelser og heller ikke så langt i bil. EU-medlem og et land på vej op, tænker jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Avmønstret# Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Det tror jeg ikke stemmer egentlig. Foreldrene mine har seilt i middelhavet de siste 6 årene. Etter hva jeg har hørt er Kroatia veldig dyrt mtp båtplass, gjestehavner osv. Å fly dit er ikke veldig billig heller. Har vært med å seile i Koratia og Hellas. Hellas og Tyrkia er nok rimeligere. Et "wildcard" kan jo være Albania, om man vil ha billig og et land på vei opp. Sitér dette innlegget Link to post
jøran123 Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg vurderer å kjøpe hus i Spania ila et par år. Har også vært inne på tanken om en båt, men har slått det fra meg. (skal ha båt i Norge) Litt bedre plass i et hus til familie og venner, kjekt å ha en liten hageflekk som man kan dyrke litt forskjellig. Når det gjelder Kroatia så er det vel ingen som kan slå den skjærgården, men det er relativt dyrt med havneleie. (har leid seilbåt der) En annen ting er at etter min mening så er Kroatia for kaldt om vinteren. Man må nok lengere sør. Spania har nok også den rimeligste flyforbindelsen med Norwegian. Spennende tanke det å ha et sted med bedre klima når man blir pensjonist. Sitér dette innlegget Link to post
kointa Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Billig, billig og leve som en greve så er Albania utrolig gunstig, En havn tilbyr helårsleie i bevoktet, og da menes det bevoktet marina til 1800 Kr. året, og skulle man ha lyst på litt fastlands liv får man leid møblert leilighet for rundt 800 i måneden. Og prisnivået ved restauranter ligger vel på ca 1/3 av spansk nivå. Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Hellas og Tyrkia er nok rimeligere. I Hellas er det stadig endringer med hensyn til skatter og avgifter og tror Hellas er i ferd med å innføre en skatt på de som har båt der. For en båt på 12 meter er skatten 400 euro og 100 euro for hver meter over 12 meters lengde. Hellas er populært siden klimaet der er varmere enn mange alternative steder i Middelhavet for det kan faktisk bli nokså kaldt! http://www.cruising.org.uk/node/22634 Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
ebonita Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 (redigert) Ref Mouche: Middelhavet for det kan faktisk bli nokså kaldt! Ja kalt på vintern - och tänk också på att det blir rejält varmt i östra medelhavet på sommaren. Kan bli för mycket av det goda... Turkiet är nog det land som är mest prisvärt. Vi hälsade på goda vänner på en motorbåt i trakten av Göcek en vecka för två år sedan. Där var fina skyddade vatten med attraktiva öar och fina vikar, men man badade i svett på nätterna. I Grekland var vi en vecka ett år tidigare och där var också fint men VARMT. Kroatien har väl dåligt rykte för extrema hamnavgifter har jag läst i tyska båt-tidningar. Redigert 25.Februar.2014 av ebonita (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Varmt (for varmt) er et nokså relativt begrep, og vi oppfatter det nok litt forskjellig alle sammen. Avhenger også av luftfuktighet og bris/vind, eller ikke. Med hus på Kreta er vår mening at alt opp til 32/33 grader er behagelig, men over det så bør det ikke vare for lenge om gangen hvilket det vanligvis heller ikke gjør. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Gunga Din Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 SXK har en Middelhavskrets.......http://www.sxk.se/medelhavsseglarna ett medlemskap der tror jeg betaler seg ganske fort ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
ebonita Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Yeapp håller helt med Gunga Din. SXK Medelhavskretsen ger bl annat ut en medlemstidning med mycket matnyttigt när det gäller att segla och bo i båt i Medelhavet. Rekommenderas! :thumbsup: Sitér dette innlegget Link to post
Barbaria Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 (redigert) 16 mars 2014 Kasta loss (OBS söndag) Klockan 12.00 18.00 i SSRS-huset, Långedrag En minikurs för dig som vill förverkliga drömmen och segla lite längre ända till Medelhavet. Vi som skall reda ut begreppen är erfarna långseglare. Exempel på ämnen som vi tar upp är Kunskaper och förberedelser, Vägen dit, Seglingsområden, Väder vind och ström, Ekonomi samt Livet ombord. Lättare förtäring kommer att serveras. Anmälan: senast måndag den 10 mars nedan eller till michael@windjammer.se Avgift: 150 kr per person för medlemmar och 250 kr per person för ej medlemmar (betalas kontant vid entrén). Preliminärt kursprogram 1. Kunskaper och förberedelser Båten Kompetens och nödvändiga handlingar Utrustning Kommunikation och navigation Förtöjning och ankring 2. Vägen dit Sjövägen, längs Europas kust Lite om tidvatten Distanser Ruttförslag Kanalvägen, längs Europas kanaler och floder Landvägen 3. Väder, vind och ström i Medelhavet Väder och vädersystem Strömmar och tidvatten 4. Vad kostar det? Lite om ekonomi 5. Livet ombord 6. Seglingsområden Västra Medelhavet Spanien, Frankrike, Italien, Tunisien Centrala Medelhavet Slovenien, Kroatien, Montenegro, Albanien Östra mMedelhavet Grekland, Turkiet Formaliteter och myndigheter 7. Om Medelhavsseglarna, genomgång av hemsidan 8. Paneldiskussion om tid finns Redigert 25.Februar.2014 av Barbaria (see edit history) Sitér dette innlegget Barbaria på tur - Blogg Link to post
Gunga Din Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 SXK Middelhavskretsen har litt over 50 norske båter i registret (var inne å kikke litt i medlemsmatrikkeln!) Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Vedvards Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Har nå meldt meg inn i SXK Middelhavskretsen Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Meget fornuftig Wozu. Hulda har vært medlem en årrekke. Nå går jeg på kurs i Göteborg som heter Utsjöskeppare. Her detaljlærer vi om saker som er omhandlet i Reeds. Alt om tidevann, entring av havner etc. etc. Og en av de meget kompetente foreleserene heter Stina Jansson. Hun har seilt i Spania, Hellas, Kroatia etc. Og har vært charterskipper i Hellas en årrekke. Du kan hente mye vettug informasjon i Svenska Kryssarklubben. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Har nå meldt meg inn i SXK Middelhavskretsen Velkommen !!! du kommer ikke å angre deg ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Mizar Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Har nå meldt meg inn i SXK Middelhavskretsen DITTO! Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
sjöfugelen Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg er pensjonist, og bor mye ombord i båten min HR39. Ligger i Torrevieja i Marina Salinas. Kostet 2500,- EUR for et år. Stille og rolig havn innen for 2 breakwaters. 5min å gå til centrum. Det finns havner både nord og sör for meg som er litt billigere, men der er ikke så god service/butikker. Har nettopp hatt båten på land for bunnsmöring og polering. Man kan enten gjöre dette selv, eller få hjelp fra verftet. I påsken blir det seiling til Ibiza og Mallorca med venner fra Norge. Her går fly hjem hver dag fra Alicante. 7 EUR med buss til flyplassen. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg er pensjonist, og bor mye ombord i båten min HR39. Ligger i Torrevieja i Marina Salinas. Kostet 2500,- EUR for et år. Stille og rolig havn innen for 2 breakwaters. 5min å gå til centrum. Det finns havner både nord og sör for meg som er litt billigere, men der er ikke så god service/butikker. Har nettopp hatt båten på land for bunnsmöring og polering. Man kan enten gjöre dette selv, eller få hjelp fra verftet. I påsken blir det seiling til Ibiza og Mallorca med venner fra Norge. Her går fly hjem hver dag fra Alicante. 7 EUR med buss til flyplassen. Torrevieja er jo et kjempealternativ, med tanke på rimelige hjemreiser. Hadde leilighet der en gang. Men, hvordan er det langs kysten der? Der er velt langt mellom viker og gode laguner? Sitér dette innlegget Link to post
sjöfugelen Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg kom hit i fjor höst, så jeg har ikke seilet så mye langs kysten. Men det er mange fine havner å besöke. Men for utehavner er jo Ibiza, Formentera og Mallorca kjempefine. Massevis av fine bukter å ankre i. Så er det bare å ta lettbåten inn til restaurantene Skal forske på dette i påsken. Her hvor jeg ligger får du all sorts service til båten. Skrog, seil, motor, dusj og dass! Her er mange restauranter, nattklubber, swimmingpool i selve marinaen også. Litt dyrere drinker enn inne i centrum. Sitér dette innlegget Link to post
Vedvards Svart 3.Mars.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Løfter denne igjen, i håp om flere synspunkter og erfaringer Sitér dette innlegget Link to post
Ocean Queen Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Hei Wozu. Var inne på denne siden din. smart av deg å sjekke litt, før du handler i sør europa. Har selv vært der nede i to år med båt. Dette var i 1987 og 88. Da var det dyrt med båt der nede. Reiste alene, det meste av tiden. Jeg måtte da prøve å finne enklere steder å fortøye . Var i spania Italia og frankrike sist år , på båtjakt. Nå var det billige båter, mat og topp service . Pga eurokrisen har havneavgifter og båtplasser gått opp mye der. Selv hadde jeg ikke kjøpt eller leiet fast båtplass i sør europa nå . Ut ifra det jeg vet nå, så ville jeg bare ha reist rundt å kost meg med båten. Når høsten kommer, så ta båten inn i kanalene i Marseille eller liknende . Når man kommer 2 til 3 mil inn i landet, så er priser for service og opplag under det halve ! Båten får også en tur i ferskvann, som er veldig bra ! Som nevnt tidligere her er det mange flotte steder å besøke i hele sør Europa. Ta med deg de rådene du kan få. Så får man bare prøve selv. Det er mange man møter på turen, så tips om de fine plassene kommer under veis. Selv er jeg helt betatt av jugoslavia ,Montenegro og hellas. Flott kyst og uthavner der. Dessverre må man ofte gå til havn i Hellas,dette pga lite lune uthavner. Det kan svelle noe helt vanvittig også. Det fine med Hellas er at det er mange gratis havneplasser der. Taverna eierene leier plassene, så om man spiser der, så får du ofte gratis plass til båten ! Frankrike Spania og Italia er helt topp også ! Bare litt dyrere. Det eneste stedet jeg jeg fraråder deg er Toulon. Sitér dette innlegget Link to post
Mizar Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 "Det eneste stedet jeg jeg fraråder deg er Toulon." Noe imot å fortelle hvorfor, OQ? Sitér dette innlegget Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-) Link to post
Puffen Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Håper denne tråden fylles med informasjon fortløpende. Veldig interessant konsept, med båt i stedetfor leilighet/hus. Selv har jeg fått med kona og 2 av døtrene på å prøve seiling i Hellas for første gang. Vi har 0 seilerfaring, men skal få meg noe kursing i vår og sommer før vi drar nedover. Noen som kjenner noen som kan tilby kursing i Molde/Ålesund området ? Som andre her drømmer vi om langtidsopphold i Middelhavet, men det er mange år til vi er pensjonister. Derfor er tanken å begynne en gradvis oppbygging av kunnskap og erfaring. Innmelding i den Svenske klubben ser ut til å være obligatorisk Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Og du finner mye erfaring her https://www.facebook.com/groups/313645422132977/ Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 9.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2014 Håper denne tråden fylles med informasjon fortløpende. Veldig interessant konsept, med båt i stedetfor leilighet/hus. Selv har jeg fått med kona og 2 av døtrene på å prøve seiling i Hellas for første gang. Vi har 0 seilerfaring, men skal få meg noe kursing i vår og sommer før vi drar nedover. Noen som kjenner noen som kan tilby kursing i Molde/Ålesund området ? Som andre her drømmer vi om langtidsopphold i Middelhavet, men det er mange år til vi er pensjonister. Derfor er tanken å begynne en gradvis oppbygging av kunnskap og erfaring. Innmelding i den Svenske klubben ser ut til å være obligatorisk Du kan bare leie båt med skipper, så lærer han dere mens dere er på ferie. Og dere tar det fort. http://www.easysailing.gr kan jeg anbefale. og de har skippere med lokalkunskap og vet hvor derew bør seile i forhold til vind og vær som kommer. Jeg har leiet båt av dem 2 ganger før. ca 30% billigere en de andre som har nyere båter. Det er sikkert andre som er enda billigere, men da pleier båtene og være gamle. og slitt, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.