nomen Startet 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2014 Jeg vurderer å levere kalsjen min fra 2001 til rens,den er beige og har en del jorslag på seg. Jeg snakket med ett renseri idag,og de fraskriver seg alt ansvar for hva som måtte skje med kalesjen,sprukne vinduer,def. sømmer o.s.v Når jeg spør om de impregnerer kalesjen og at den blir tett etterpå,svarer de "tror det,har ikke fått noen klager"??? Er det noen som har erfaringer,er det ofte at kalesjene blir ødelagt ved rensin,og blir resultatet bra? Sitér dette innlegget Hold kjeft,når du snakker til meg! Link to post
Julie III Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg vasker kallesjen selv, men skulle jeg sendt bort jobben, hadde jeg sendt det til noen som kan det. Veldig synd å få tilbake der vinduene har blitt melkehvite/sprukket eller hele kallesjen har krympet... Sitér dette innlegget Link to post
Bergen dørk Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 (redigert) Send den aldri til et vanlig renseri, men la en kalesjemaker vaske den. Renserier ødelegger kalesjen, fordi sømmer og stoff trenger en skånsom spesialvask og deretter et bad i impregnering. Jeg fikk ødelagt en kalesje på et vanlig renseri. Dette er kompetanse de vanligvis ikke har. Redigert 24.Februar.2014 av Bergen dørk (see edit history) Sitér dette innlegget mvh Bergen Dørk Link to post
Boddvar Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Forsøkte å vaske og rense egen kalesje som hadde en del jordslag. Ble ikke fornøyd. Sendte den til en spesialist, og resultatet er en ny kalesje. Ingen skader på vinduer, sømmer o.l. All jordslag er også borte. Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
WGM Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Forsøkte å vaske og rense egen kalesje som hadde en del jordslag. Ble ikke fornøyd. Sendte den til en spesialist, og resultatet er en ny kalesje. Ingen skader på vinduer, sømmer o.l. All jordslag er også borte. Hei Boddvar Kan du dele litt mer av din kunnskap og drive litt reklame for denne spesialisten her ? Er selvfølgelig interessant å vite hva det koster også ? Har selv en 3-4 år gammel kalesje med lettere jordslag som jeg hadde tenkt å ta en runde på terrassebordet når vårsola begynner å ta tak. Kalesjerens fra Maritim er handlet inn men den kan sikkert benyttes på markisa i stedet hvis det finnes bedre alternativer. Sitér dette innlegget Link to post
Boddvar Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg tok kontakt med Torvask på Tjøme. Pakket kalesjet inn og sendte med posten. Etter noen uker kom den strøken tilbake. Fikk også sydd noen sømmer som var gått. Total sum var vel ca 2500 Før om årene har jeg vasket kalesjen med div "lurium", men aldri blitt fornøyd. Dette luriumet samt impregnering koster også penger, samt at det går med masse tid. Så neste år blir det http://www.torvask.no igjen!! Sitér dette innlegget Båthistorikk : With 300 med 20 Hk Johnson - Blinken Hurrycane med 20 Hk Archimedes - 15 Skibsplast VS med 50 Hk Evinrude - 15 GH15 med 30 Yamaha - 17 Clipper med 90 HK Johnson - Askeladden 475 Fighter med 60 Hk Mercury . 2010-2015 Skarpnes 30 med Volvo TMD30 - 2015-2019 Scand Atlantic 2010 HT med Yanmar 427 hk - 2020- ? Jeanneau Sun Odyssey 42i 2007 Link to post
WGM Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Takk BoddvarDa blir det nok en snarlig telefon til Tor Fantastisk med slik deling av kunnskap og informasjon som dette. Sitér dette innlegget Link to post
Janoho Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Renseri er dessverre en dårlig ide, de bruker altfor sterke kjemikalier. Jeg ble av med en kalesje på den måten noen år tilbake. Hadde brukt et lokalt firma her i byen og fikk tilbake en flott kalesje som var meget ren. Neste sesong begynt den etter noen måneder å revne veldig lett, tråden raknes og stoffet gikk i stykker enkelte steder. Da var det bare å skaffe seg en ny, gikk ikke an å reparere på råtten duk. Jeg har vasket den nye kalesjen i den grønne søppeldunken da vi ikke har badekar. Fyller opp med lunkent til litt varmt vann og biotex og lar stå over natten. Deretter vasker jeg den liggende på et hagebord med en myk børste. Det var mye jordslag på kalesjen i høst og etter vask var det likevel synlig. Jeg observerte likevel noe interessant, da kalesjen hadde tørket var nesten alt jordslaget borte. Jeg er usikker på om det var vaskemiddelet eller høy temperatur på badet som var årsaken ? Uansett så var kalesjen pen og nyvasket etterpå. Jon Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Jeg kan gjerne stemme i når det gjelder å anbefale Torvask på Tjøme Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
dennrick Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Enig med de over som vil ha en proff til å gjøre det. Det tror jeg ikke vanlige renserier er på dette. De er jo til og med skeptiske til å ta overmadrasser av frykt for krymp ! Forsøkte selv et år med en båt av litt eldre årgang. Kjøpte kalesjeprodukter i båtbutikken; ikke ble det rent og ikke ble det tett. Brukte masse tid også. Med en nyere båt ville jeg sette det bort etter to sesonger pga måkeskitt (og en rift i et "vindu") etc. Brukte "Norske Båt- og Biltrekk AS Tjøme". Husker ikke hva jeg betalte, men jeg ble veldig fornøyd. De tok av kalesjen og satte den på igjen etterpå og skiftet også "vinduet". Ble helt tett, den passet etterpå, og jeg fikk en "nyfølelse". Verdt pengene (og som tidligere omtalt på båtplassen: "Husk at båtlapper er en valuta med en verdi med kun 10% av vannlig norsk valuta") Sitér dette innlegget Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 Sport | Bavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK | Bavaria 42 Vision Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.