Miss Amalie Startet 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 24.Februar.2014 Hei! Jeg fikk lyst til å dele en erfaring siden jeg har lest mange tråder om emnet her inne på båtforumet. I høst byttet vi ut gamle "Amalie 36" med en litt nyere Bavaria 46 Cruiser. Men teaken var helt grusom! Forrige eier hadde klint på teakolje i mengder for å få den fine brunfargen fram. Og det har helt sikkert sett ok ut et år eller noe slikt . Det var totalt svart og brutalt. Jeg har skurt og skurt, prøvd mange rensemidler uten hell. Etter å ha lest diverse tråder og skumle forsøk tenkte jeg at siste utvei var Snappy 1 og 2. På med gummihansker! I stedet for å helle av tuten kjøpte jeg to små plastkar og gryteskrubb-svamper. På disse båtene er et gigantisk teak-listverk på ripa. Så for meg et mareritt å pusse det ned. Men Snappy gjorde susen altså . Kan virkelig anbefales. La på Snappy 1, lot virke i 3-4 minutter og skurte lett med svamp og børstene som fulgte med. Styrbord lista og trinnet etter behandling. Innvendig i cockpit: Her er bare luka i bordet tatt. Merk dørken slik den var før - og så etter at hele benken og dørk er tatt: Kommer trolig til å ta alt en gang til senere, når vårformen er kommet på plass Badeplattformen var så svart at natene nesten ikke syntes: Dette er resultatet etter en lett skuring: Dette illustrerer veldig godt forskjellen - før og nå: Inne var det selvfølgelig ikke så skittensvart, men aldeles grusomt på nært hold. Jeg trivdes så mye bedre med patinert teak i den forrige båten og er overlykkelig over å få til dette selv på teaken som var tjukk av olje og møkk. Avslutter hele renseprosessen utpå våren med grønnsåpeskrubb, og kan absolutt anbefale noe jeg egentlig var litt skeptisk til å bruke. Ble nesten litt ny-båt-følelse for oss . Nå er det bare å vente på helsa og litt mer varme... Sitér dette innlegget Mitt prosjekt - Bygging av Mahogny - Triple Cockpit 22 fot https://baatplassen.no/i/topic/96443-prosjekt-nye-mahognybygg-i-fredrikstad/page-9 Link to post
Framtia Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Det ble bra. Har aldri skjønt meg på de som oljer teaken, blir både stygt og glatt. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post
Kire Svart 24.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2014 Jeg synes du også skal slippe den lett ned. Først da vil du få den glansen av teaken du jakter på. Etterpå er det bare å vaske med grønnsåpe for vedlikehold Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.