Jump to content

Rens av "grusom" teak på Bav 46

Miss Amalie

Recommended Posts

Hei!

Jeg fikk lyst til å dele en erfaring siden jeg har lest mange tråder om emnet her inne på båtforumet.

I høst byttet vi ut gamle "Amalie 36" med en litt nyere Bavaria 46 Cruiser.

Men teaken var helt grusom! :headbang:

Forrige eier hadde klint på teakolje i mengder for å få den fine brunfargen fram. Og det har helt sikkert sett ok ut et år eller noe slikt :yesnod: . Det var totalt svart og brutalt. Jeg har skurt og skurt, prøvd mange rensemidler uten hell.

Etter å ha lest diverse tråder og skumle forsøk tenkte jeg at siste utvei var Snappy 1 og 2.

På med gummihansker!

I stedet for å helle av tuten kjøpte jeg to små plastkar og gryteskrubb-svamper.

På disse båtene er et gigantisk teak-listverk på ripa. Så for meg et mareritt å pusse det ned.

Men Snappy gjorde susen altså :thumbsup: . Kan virkelig anbefales.

La på Snappy 1, lot virke i 3-4 minutter og skurte lett med svamp og børstene som fulgte med.

bilde

Styrbord lista og trinnet etter behandling.

Innvendig i cockpit:

bilde

Her er bare luka i bordet tatt.

Merk dørken slik den var før - og så etter at hele benken og dørk er tatt:

bilde

Kommer trolig til å ta alt en gang til senere, når vårformen er kommet på plass :thumbsup:

Badeplattformen var så svart at natene nesten ikke syntes:

Dette er resultatet etter en lett skuring:

bilde

Dette illustrerer veldig godt forskjellen - før og nå:

bilde

Inne var det selvfølgelig ikke så skittensvart, men aldeles grusomt på nært hold. Jeg trivdes så mye bedre med patinert teak i den forrige båten og er overlykkelig over å få til dette selv på teaken som var tjukk av olje og møkk.

Avslutter hele renseprosessen utpå våren med grønnsåpeskrubb, og kan absolutt anbefale noe jeg egentlig var litt skeptisk til å bruke. Ble nesten litt ny-båt-følelse for oss :cheers: .

Nå er det bare å vente på helsa og litt mer varme... :flag_bp:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...