Julie III Startet 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2014 Lager en ny tråd slik at jeg ikke kupper en annens Jeg vil muligens registrere båten min i registeret, og etter noen få søk virket det som en grei oppgave. For noen år siden hadde jeg også planer om å gjøre det med forrige båten, og det eneste de sa gjenstod var betaling. Kjøperen trakk seg, så det ble ikke noe av. Leser nå at det kan være måneder med behandlingstid, samt at det kan bli svært kostbart. Lurer derfor på hva som er fellene, og hvor det kan gå galt? Gjelder dette for ukurrante/mer skjeldne båter, eller er det gjevnt over vannskelig selv om det er et kjent merke og man har eierhistorikken? Sitér dette innlegget Link to post
mjo101 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 (redigert) For at det skal være en grei oppgave å registrere i skipsregisteret må man ha alt av dokumenter på båten. Du må ha: Byggebrev Samsvarsærklering båt Samsvarsærklering motor ( skipsregisteret har dette fra før på en god del motorer) Skjøte fra første forhandler over på første eier. Hvis forhandler er konkurs må du få tidligere styre/styreleder til å skrive under, samt skipsregisteret kan kreve orginal kontrakten på båten. Skjøte fra alle eiere som skjøter båten videre til neste eier Hvis du mangler noe av dette, eller det ikke er mulig å oppdrive må du ta den tunge veien til tingretten, vil da anbefale deg å ta kontakt med en advokat som har vert borti dette før. Det er viktig å huske på at skipsregisteret må ha alle orginal dokumentene, altså ikke kopier/scannet osv, bortsett fra samsvarsærklering, denne kan kommi i form av en kopi. Å registrere er egentlig en kjappog enkel oppgave hvis man har alt av papirer tilgjengelig og man får med alt første gang. Lykke til =) Redigert 25.Februar.2014 av mjo101 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Godt oppsumert mjo101. Det er ikke lang behandlingstid på selve registreringen, det er krav til dokumentasjon som er bøygen. Er alt 100% i orden kan båten være registrert på en uke. På en båt som er noen år gammel og hargått gjennom noen ledd i norge og utland er det ofte ikke så lett i praksis. Vi måtte via tingretten pga kravet til notarialbekftelse og apostille i alle ledd fra verft til oss. Les mer her http://www.sjofartsdir.no/veiledninger/fritidsfartoy-7-15-meter/ Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Julie III Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Tusen takk for grundige svar! Har snakket med NOR også nå, så får vi se hva jeg klarer å hoste opp av dokumentasjon. Kunne sende inn det jeg fant, så skulle de gi tilbakemelding. Jeg er kun eier nr 3, og i mappen som fulgte med båten husker jeg ihvertfall at kontraktene til eier 1, og 2 lå. Er en full mappe, så får håpe på litt flaks Damen på NOR sa at det skulle være kurrant å fremskaffe papirer på Fairline, da de har god erfaring på dette tidligere... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Så bra. Har båten vært i norge hele tiden? NOR ville i mitt tilfelle også ha papirene fra verft til europaimportør - forhandler - eiendomsselskapet som kjøpte forhandleren og et stort marinaeiendom med alle firmaer og så til meg som første private eier. Alt med notarialbekreftelse og apostille. Dokumentene hadde jeg. Derfor ble det tingretten på oss som er mindre styr enn å forsøke og sende alle aktørene i flere land rundt på stempeljakt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Marida Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Aker Yacht skulle ha 10.000,- for hele jobben når jeg handlet. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Båten kom rett fra verft til merkeforhandler i Norge ja. Må man ha papirer imellomleddet her? Kjøpt i Oslo, og den forhandleren mener jeg ikke eksisterer lenger. Har tlf nr til 1eier... Hvis alt er i orden med papirer, vil det koste rett over 5000,- ink tinglysning osv. Litt morsom avsporing. 1 eier er fra Oslo og kjøpte den der, 2 eier er fra Bergen og fraktet den dit. Jeg kjøpte den, og fraktet den tilbake og helgen etter ankomst sto et ektepar på bryggen og kikket fælt på båten og diskuterter og pekte... Jeg tenkte kanskje de så på løsninger, eller ute etter samme båt. Når jeg kom i land og pakket inn i bilen, kom mannen bort og spurte om jeg hadde kjøpt båten av XXXX i Bergen. Jada det stemmer sa jeg. Viste seg at det var første eier. Båten har 2 sporinger innstallertt, og den ene hang visst fortsatt på han, og hadde fått SMS-varsel om at båten ankom Drøbak. Så de dro fra Oslo til Drøbak i håp om å møte ny eier samt se om den var like godt vedlikeholdt som da de solgte den Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Aker Yacht skulle ha 10.000,- for hele jobben når jeg handlet. Vil det si at de fremskaffet alt selv uten din hjelp? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 De ville ha det i mitt tilfelle, men vil tro alt er mye lettere når båten ble solgt ny i norge og har vært her hele tiden. Om begge de tidligere eieren er å få tak i går nok dette greit :-) Lykke til, og hold oss oppdatert :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Marida Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Jeg kjøpte da båten via de, jeg skulle ikke gjøre noenting. Sitér dette innlegget Link to post
Julie III Svart 25.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Ok, ja det blir jo anderledes Marida. Takk for info alle sammen. Skal prøve å få den registrert. Blir det for tungvint dropper jeg det nok. Poster når jeg vet noe mer Sitér dette innlegget Link to post
JørgenL Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Står fin beskrivelse/guide på sjofartsdir sine nettsider. Min erfaring er at dem er både raske, hjelpsomme og løsningsorienterte. Såfremt båten er godt dokumentert, og stegene for registrering følges (som ved mye annet), er det en kurant sak å gjennomføre. Dem aksepterer jo til og med mms bilder av merkekravet blant annet, til et eget oppsatt mobilnr for dette, helt genialt! Kjør på og lykke til! :-) Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Når jeg fikk registrert min i NOR holdt det å ha alle dokumenter på eierskifte fra siste eier som stod registrert i US Coustguard National Vessel Documentation Center. Samt sletteattest fra US Coustguard registeret. I utgangspunktet krevde NOR Blue Ribbon stempel/dokument med alle dokumentene fra USA. Men mine hadde kun enkelt Notary Public stempel med underskrift. Fryktet en papirmølle uten like for å få Blue Ribbon til disse dokumentene. Men NOR var så forståelsesfulle at de godkjente Notary Public som godt nok når de som hadde stemplet dokumentene sendte NOR en mail direkte fra en .gov mail adresse, og bekreftet at de var de som hadde stemplet dokumentene. Mitt inntrykk er at NOR er veldig service innstilt, og raske. For de som skal importere båt vil jeg tro det da kan forenkle ting ganske mye om de kjøper båt registrert i et offisielt register alla det NOR og US Coustguard er. For da ser det ut til at krav om dokumentasjon før dette registeret faller bort. Siden det allerede skulle være på stell for å komme i registeret i første omgang Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
JørgenL Svart 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 25.Februar.2014 Husk at det ble litt forenklet i 2014. Regelen lyder "Du må dokumentere, eller bevise, en ubrutt eierrekkefølge helt tilbake til bygger. Hvis fartøyet har vært registrert i et annet lands register er det nok at rekkefølgen bevises tilbake til den siste eieren der." Med andre ord, mye enklere også ved import nå. Alt står enkelt og grundig forklart her: http://www.sjofartsdir.no/veiledninger/fritidsfartoy-7-15-meter/ Sitér dette innlegget Link to post
alidal Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Ser ikke den helt store forskjellen? Krav til bekreftelse av utenlandske dokumenterBilbrev og skjøter utstedt i utlandet skal være notarialbekreftet og deretter legalisert eller påført Apostille. Notarius Publicus skal bekrefte: utsteders identitet at utstederen er over 18 år hvis selger er et selskap eller organisasjon: at vedkommende har signaturrett Notarens underskrift bekreftes deretter av enten: lokale myndigheter ved påføring av Apostille eller av norsk utenriksstasjon (ambassade/konsulat) ved legalisering. Notarbekreftelser fra de Skandinaviske land er unntatt fra dette kravet. Sitér dette innlegget Link to post
Jan E. Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Whops, skrev litt feil. Mente selvfølgelig at dokumentene skulle ha Apostille (og ikke blue ribbon som jeg skrev), i tillegg til Notary Public. Men at det ordnet seg uten Apostille. Sitér dette innlegget Jara Wynja Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.