Jump to content

slepebåt til snap davider

Ankermann

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Vurdere å kjøpe slepejolle men er usikker på hovr lang denne jollen kan være. Bredden på båten der jollen skal hektes fast i snap davider er 2.59 meter ihht "boka".

Ønsker at båten hektes bak i snap davider når vi kjører. Hvor stor gummibåt kan jeg da ha?

Vil 250 lang være for lang, bør jeg velge 240 - eller 200? Noen som har greie på dette?

Er det også noen erfaringer der ute, om en bør velge RIB eller annen type hard bunn?

Og hvor mange hester bør en ha på en slik slepejolle?

Takker for tilbakemeldinger.

Hm, ingen som har svart deg ennå - så jeg våger meg utpå.

Da vi bestilte gummibåt til nye båten valgte vi å ha en gummibåt i snap davit som ikke er bredere enn "morksipet". Dette med tanke på estetiken, vindfanget samt praktisk håndtering i havner det.

Spørsmålet om RIB kontra oppblåsbar er smak og behag. KOB har en liten RIB i snap davit på 2,50- du kan jo se på hans hjemmeside KOB). Her ligger det litt info. Oppblåsbare får du i alle størrelser. Jeg ville valgt en gummibåt som er litt smalere en største bredde på "morskipet" fordi de fleste båter er smalere akterover. Det er ikke så lett å se hvordan dette ser ut i praksis ut i fra de bildene jeg har p.t - men du kan forsøke å få et inntrykk av bildene her

Hvor stor motor du skal ha avhenger av fartsbehovet og lommeboka. Jeg valgte en 4 hk 4 taker pga lav støy på 4 taker samt at jeg ikke vil at båten skal gå i mer enn ca 10 knop fordi den også er "skoleskip" for ungene. På vår Bombard AX3 antas max fart med 2 ombord å være 10-12 knop.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...