Fausken Startet 25.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 25.Februar.2014 Hei, skal til å kjøpe meg ny kartplotter, radar, ekkolodd og autopilot til båten (viknes 880). Og er litt usikker på kva merke eg skal gå for, står å faller mest mellom Garmin og Raymarine. Har sett litt på Raymarine c127 blant annet og er noe i den størrelsen eg ser for meg. rundt 12". Har garmin noen alternativer som er bedre i sitt sortemang? Eller er det noen her som har noe erfaringer med hva som er det "beste" merket? eller går det mest på smak og behag? Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg har Simrad NSS12 og er kjempefornøyd med den. Den har både touch og knotter, vil ikke anbefale en plotter som ikke har touch. Både for å bevege seg rundt i kartet og for å lage waypoints og ruter er touch helt overlegent. En annen fordel med NSS12 er at den har hybrid knapp og touch betjening, greit med konvensjonell betjening i litt større hastigheter når sjøen er litt røff. Brukerinterfacet til c127 er etter min mening ikke det beste, det er tilnærmet samme interface som på e127 som har både knotter og touch, og brukergrensesnittet kommer mye bedre til sin rett på en touch utgave. Har også vært borti en tilnærmet ny c95 hvor knappene ikke helt fungerte, de ga også et litt billig inntrykk. Sitér dette innlegget Link to post
ompera Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Eg testet ein båt med ein garmin 7012 plotter syns den var veldikt lett å betjene.Har sjøl ein eldre simrad Sitér dette innlegget Link to post
Aksept2014 Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg kjøpte meg en C125 i fjor, men går nå over til Garmin 8012. Det er noe med hva man er vant med... Så hvis noen vil ha en rimelig C125, får dere si fra. Sitér dette innlegget Link to post
ebonita Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Har ett par Garmin 2010 plottrar ombord. Dom är gamla men dom gör fortfarande jobbet alldeles utmärkt! Har flera gånger gjort seriösa försök att bli vän med Raymarine C och E 120 men dom har aldrig känts tillnärmelsevis så funktionella och intuitiva som Garmin. Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg har en Garminplotter ombord. tidligere bare erfaring med posisjons GPS er. synes den er veldig brukervennlig og det er skjelden man har bruk for instruksjonsbok! Leide båtpå Sula i sommer og der var det en Garminplotter, da viste jeg jo hvor jeg fant alt jeg trengte, da brukeregenskapene var de samme. tror jeg kjøper Garmin neste gang også. gjerne med intelegent touch Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
MajorAndy Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Dette er også et "genganger-emne". Men konklusionen synes at være, at mærker som Garmin, Raymarine, Simrad og Furuno generelt har glade brugere. Selv har jeg Simrad og er glad for den. Men ville som Abbor have set på en plotter med touch. Sitér dette innlegget Link to post
Havlengt Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Diskusjonar som dette er eit minefelt! Det er vel slik at alle dei nevnte merka er henta frå øverste hylle, og dermed er dei vanskelege å skilja på kvalitet. Eg ville sett på kva funksjonar som er viktige for din bruk i praksis. Eit av merka vil kanskje utmerka seg med tanke på kart og navigasjonsdelen, ein annan har kanskje ein radar som er hakket kvassare enn dei andre. Så er det ekkoloddet då. her er det også betydeleg forskjell på funksjon og muligheter. Eks: har det merket du vurderer ein autopilot og tilhøyrande komponentar som passer båten? Det krevs litt innsats og innsikt, men viss du set opp tilsvarande pakkeløysingar frå dei aktuelle merka, for deretter å laga ei +/- liste for dei ulike, så trur eg du finn svaret, Sitér dette innlegget Link to post
-morten- Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Jeg tror man uansett blir fornøyd om man kjøper fra et annerkjendt merke! Jeg ville derimot styrt unna billige og ukurante merker Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hulda Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Hulda har også par Garmin plottere. Jeg styrte unna touch etter å ha snakket med noen fiskere, og de som solgte navigasjonsutstyr til disse fiskerene. De har erfart at om de er kalde og våte på finga, så funker touch dårlig, og spesielt når båten også kaster på seg. Kan man få begge deler, så er naturligvis det helt utmerket. Når jeg skal planlegge om bord, så finner jeg at PC er langt å foretrekke. Jeg kan ikke si at zoom-funksjonen på disse plotterene imponerer meg. Før hadde jeg Lowrance, den var jeg svært lite fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post
Mariell Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Har ett par Garmin 2010. 2010 begynner jo aa bli en elder modell, men imponert over brukervennligheten. Ikke touch. Hadde en Interphase I ett par aar, langt fra imponert. Sitér dette innlegget MEDLEM I KNBF VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP Link to post
sap_2000 Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Har 2 stk Raymarine c125/127 samt 424HD radar og autopilot. Meget godt fornøyd. Begge merker er meget gode og gjør jobben like bra. Det kommer an på hva man er vant til og hva man liker av design og brukerinterface. Jeg har knottet på Raymarine i endel år og blitt glad i merket. Litt det samme som Android vs iOS og Apple. Selv er jeg ikke så glad i touchskjermer på plottere. Griser til skjermen og vanskligere å treffe riktig knapp om det er mye bevegelse i båten. Valgte derfor c og ikke e serie. Nye c og e kan kobles opp mot iPad og iPhone slik at man kan bruke padda til planlegging og andre ting som krever mye trykking og skriving. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
MajorAndy Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Som tidligere skrevet om touchskærme: I hvert fald Simrads skærme er fuldt ud mulige at betjene BÅDE som touch og via knaptryk. Så den undskyldning er ikke brugbar I øvrigt sker 90% af min plotterbetjening i roligt vejr, men det kan naturligvis være anderledes for andre. Jeg har set SAP's lyst til at vove sig ud i kuling og 4 meter bølger, så jeg forstår, at der kan være forskel i tilgangen... Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Som tidligere skrevet om touchskærme: I hvert fald Simrads skærme er fuldt ud mulige at betjene BÅDE som touch og via knaptryk. Så den undskyldning er ikke brugbar Det er lov å prøve seg, hehe ;-) En medvirkende grunn er også at jeg sparte også litt penger på c fremfor e og dermed var det lettere å velge en bedre radar. Det har jeg ikke angret på :-) Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Knut Baltic Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Hadde samme spørsmål som deg i høst, og du kan lese litt om mine vurderinger og valg her dersom det er interessant: https://baatplassen.no/i/topic/105479-hvilken-kartplotter-mekkolodd-er-best-i-en-scand-baltic/ I tillegg til gode tips og råd som du kan lese om i "min" tråd ringte jeg MjøsService. Han stilte mange relevante spørsmål til min båt og min båtbruk. Deretter visste jeg hva jeg ønsket. Nå har jeg ikke montert den enda så virkelig erfaring får jeg først til våren. Lykke til :) Sitér dette innlegget Link to post
Fausken Svart 26.Februar.2014 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 takk for mange gode svar, muli eg skal ta meg ein telefon til Mjøservice, ser de har gode priser. Kan virke som det er litt smak sak. Hadde garmin på gammle båten min og grunnen til at eg vurderer Raymarine er kanskje for å prøve noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2014 Simrad bruker en mer robust industriell touch skjermteknologi som tåler vann mye bedre enn konkurrentene. Her er en YouTube video som viser NSS brukt i regn med mye vann på skjermen, dette er noe vanlig touch ikke tåler. http://www.youtube.com/watch?v=Zk6HZKNmPlE Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.