frank_berger Startet 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2005 Hei. Driver å pusser opp en gammel trebåt,og har nettop skrapet bunnen innvendig for maling.Mesteparten var store flak som kan tette lensepumpene.Er det nødvendig å male,og i tillefelle hvorfor og med hva slags maling?Båten er av Mahogny.Takknemmelig for svar. Sitér dette innlegget Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær. Link to post
Ternen32 Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Det er ikke nødvendig og male båten innvendig men bruk heller olje, mange mener det er mye bedre enn å male, samtidig så er min personlige mening at det er mye finere med oljet trevirke innvendig. Min er malt innvendig men det er fordi den var det når jeg kjøpte den å jeg har ikke tatt jobben med å skrape innvendig så lenge malingen er like fin. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
paxo Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Bruker kaldpresset linolje blandet 50% med balsamterpentin. http://www.linolje.com/kaldpressetlinolje.htm Sitér dette innlegget Link to post
bare lek(k)er Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Er det bare bunnen (kjølsvinet) du skal ta?? I kjølsvinet ville jeg brukt owatrol 1 og en primer. Etter at du har mettet treet helt med olje, smører du på et par lag m primer f.eks. Owatropal fra samme leverandør ("vakker" rødrosa farge, men er mere tettende en de fleste andre primere) Alternativt amerikansk terpentin og linolje (kaldpresset) fordelen m/ siste variant er at den ikke danner hinne når den er tørr, du kan mao fortsette å smøre "vått i vått" når du kommer tilbake på båten etter middag. Owatrolen danner hinne som gjør at senere lag har svært vanskelig for å trekke inn, og har du ikke en halv dag på deg for å mette treet er nok linoljevarianten å foretrekke. På den andre siden... skal du alikevell olje innvendig er det vel best å fortsette med samme remedier over tiljene også?! Jeg bruker owa 1 +2, Owa 1 + primer i kjølsvinet Sitér dette innlegget Link to post
wave Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Utover kjølsvinet ville jeg kun brukt litt olje. Det er ikke bra å låse fuktigheten inne fra begge sider. Da blir lett en del ekstraarbeid. Merket selv de årene jeg hadde mahognybåt at der hvor jeg kun benyttet litt olje innvendig, holdt lakken seg også bedre på utsiden av hytte og skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 (redigert) Jeg har også hatt jobben med å skrape vekk det som var igjenav maling (blymønje) fra bunn av båten min. Og jeg ønsker meg så en slik vakker og renslig farge nedi der på nytt, men denne gangen må furnuften seire over det estetiske... Iogmed at oljen du sauser inn ikke varer evig, så er det behov for å tilføre ny olje engang iblant.... og da er det noe dritt å måtte fjerne bunnstoff eller mønja for å komme til rent treverk. iallefall på en båt som har mahogany under vannnlinjen er det et behov for å passe ekstra godt på treverket. En annen ting er et triks jeg lærte av forrige eier av Majali, som er som følger (ja, jeg har nevnt det før.... ) Etter båten har stått et par uker på land og tømt seg for vann så begynner jeg og olje inn alt under dørknivå. Dette fortsetter jeg med hele vinteren gjennom med varierende intervall (avhengig av tørk og sugeevne) helt til sjøsetting. Dette gjør et treverket som er svellet/trutnet beholder denne formen da oljen bytter plass med vannet. Ved sjøsetting er det da minimalt med vann som kommer inn og klinker, bordganger osv har blir ikke så belastet da det er smidig og fint hele vinteren gjennom. Bonus er at du får konservert hele bunnet skikkelig før hvær sesong Litt mere arbeid, men hva gjør man ikke for noe kvalitetstid i båten da? PS i år har jeg syndet masse og gruer litt for sjøsetting Erik PS ser ut som en vakker båt, bilde??? Redigert 30.Mars.2005 av majali (see edit history) Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
fredivar Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Etter båten har stått et par uker på land og tømt seg for vann så begynner jeg og olje inn alt under dørknivå. Dette fortsetter jeg med hele vinteren gjennom med varierende intervall (avhengig av tørk og sugeevne) helt til sjøsetting. Dette gjør et treverket som er svellet/trutnet beholder denne formen da oljen bytter plass med vannet. Ved sjøsetting er det da minimalt med vann som kommer inn og klinker, bordganger osv har blir ikke så belastet da det er smidig og fint hele vinteren gjennom. Bonus er at du får konservert hele bunnet skikkelig før hvær sesong Litt mere arbeid, men hva gjør man ikke for noe kvalitetstid i båten da? Erik <{POST_SNAPBACK}> Helt enig med deg, Erik. Jeg har også gjort dette noen ganger, og båten holder seg mye bedre i formen, sprekker mindre og det blir mindre stress på våren. Fred Ivar Sitér dette innlegget Link to post
frank_berger Svart 31.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Bruker kaldpresset linolje blandet 50% med balsamterpentin. http://www.linolje.com/kaldpressetlinolje.htm <{POST_SNAPBACK}> Takk for svar.Tror jeg går for det. Fin båt forresten. Sitér dette innlegget Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær. Link to post
frank_berger Svart 31.Mars.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Jeg har også hatt jobben med å skrape vekk det som var igjenav maling (blymønje) fra bunn av båten min. Og jeg ønsker meg så en slik vakker og renslig farge nedi der på nytt, men denne gangen må furnuften seire over det estetiske... Iogmed at oljen du sauser inn ikke varer evig, så er det behov for å tilføre ny olje engang iblant.... og da er det noe dritt å måtte fjerne bunnstoff eller mønja for å komme til rent treverk. iallefall på en båt som har mahogany under vannnlinjen er det et behov for å passe ekstra godt på treverket. En annen ting er et triks jeg lærte av forrige eier av Majali, som er som følger (ja, jeg har nevnt det før.... ) Etter båten har stått et par uker på land og tømt seg for vann så begynner jeg og olje inn alt under dørknivå. Dette fortsetter jeg med hele vinteren gjennom med varierende intervall (avhengig av tørk og sugeevne) helt til sjøsetting. Dette gjør et treverket som er svellet/trutnet beholder denne formen da oljen bytter plass med vannet. Ved sjøsetting er det da minimalt med vann som kommer inn og klinker, bordganger osv har blir ikke så belastet da det er smidig og fint hele vinteren gjennom. Bonus er at du får konservert hele bunnet skikkelig før hvær sesong Litt mere arbeid, men hva gjør man ikke for noe kvalitetstid i båten da? PS i år har jeg syndet masse og gruer litt for sjøsetting Erik PS ser ut som en vakker båt, bilde??? <{POST_SNAPBACK}> Lar fornuften seire jeg også. Jo takk,er veldig glad i båten.(Veldig glad i å jobbe også?) Ser jo veldig fin ut din også. Sitér dette innlegget Hadde gud ment det skulle finnes plastbåter,hadde han skapt plasttrær. Link to post
Verrie Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Jo takk,er veldig glad i båten.(Veldig glad i å jobbe også?) <{POST_SNAPBACK}> :nono: :nono: Vil legge til at vi trebåteiere jobber ikke, vi bare nyter livets gleder med dets gjøremål. Og i og med at vi så til de grader koser oss med våre gullegg, kalles det ikke jobbing, men degging Kona mener ihvertfall at jeg kjæler vel litt mye med elskerinna (ja båten altså....) Sitér dette innlegget Link to post
Majali Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 :nono: :nono: Vil legge til at vi trebåteiere jobber ikke, vi bare nyter livets gleder med dets gjøremål. Og i og med at vi så til de grader koser oss med våre gullegg, kalles det ikke jobbing, men degging Kona mener ihvertfall at jeg kjæler vel litt mye med elskerinna (ja båten altså....) <{POST_SNAPBACK}> Helt enig perlen, jeg for min del har to like verdifulle sesonger, den på vannet og den andre (resten av året)... Noen ganger er det faktisk nesten bittelitt anticlimax å få henne på vannet.... Men skal jeg være helt erlig med meg selv, så er det litt "jobb" når en har påbegynt et prosjekt som man ønsker så pen som mulig før sjøsetting... Det er liksom litt frustrenende å se de partier men ikke har gått over så det er nesten godt å å henne opp slik at men kan bli kvitt disse irritasjonsmomentene.. Det rare er at de aldri tar slutt, det er bare kravene som blir større og større.... Sitér dette innlegget Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre Link to post
Ternen32 Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 (redigert) Jeg må si meg enig her jeg også. Det er bare kos og jobbe med trebåt. Nå som min ligger på vannet har jeg i går og i dag mattet ned overbygg å fått lagt på 4de laget med lakk i dag.. Var også ute på en liten tur rundt på norsjø fra morgen av i dag. Et aldeles nydelig vær, fikk følelsen av å være midt uti juli en gang .. Så har jeg begynt på Båtførerprøven i dag.. Redigert 31.Mars.2005 av celzeron (see edit history) Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.