hjelmis Startet 26.Februar.2014 Link til dette innlegget Startet 26.Februar.2014 (redigert) hei! I dag skulle jeg starte min Yamaha 30 hk med 3 sylindere, men den ville ikke starte. Etter at jeg hadde prøvd å sprute bensin rett inn i forgasserne så starta den, men stoppa brått da det var slutt på bensinene jeg hadde spruta inn. Jeg konkluderte med at jeg måtte ta av bensinpumpa og sjekke den. Da jeg åpna den og tok ut membranene fant jeg en brunaktig, krystallisert gele. Jeg rensa pumpa med sprit og tok av alle 3 forgasserne. Når jeg åpna de var de også fulle av geleguffe. Dysene ble tatt ut og staka, blåst og rensa. Da forgasserne ble satt sammen igjen og da motoren starta, gikk den dårlig. Det samme ble gjort igjen og først etter seks timer med vasking og rensing gikk motoren uten hosting. Geleen som var inni forgasserne besto av myke krystaller, den var helt klar i motsetning til den i pumpa, men også her ingen lukt. I høst konserverte jeg motoren etter jeg hadde kjørt den med rødsprit og bensin, fordi jeg hadde vann i bensinen . Er det noen som har opplevd noe av det samme? Redigert 26.Februar.2014 av Hjelmis (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Streifer Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 Har hatt sammen opplevelsen med en 40 hk Yamaha 3 syl. Mange år siden men ble fant ut at bensin og totaktsolje krystalliserer seg i løpet av vinteren. Nå er jeg nøye med å drenere forgassere og tømme systemet for bensin før opplag. Har ikke hatt problemer siden. Sitér dette innlegget Link to post
jerognal Svart 27.Februar.2014 Link til dette innlegget Svart 27.Februar.2014 (redigert) Hadde samme sjiten på min 50-hk. Flottørkamre full av brun guffe på de to nederste forgasserne. Etter dette monterte jeg bensinfilter med vannutskiller i båten. Kostet vel rundt 600,-, men det er en god investering mot sjit og kondens i motoren. Det står også i manualen til Yamaha at forgasserne skal tømmes før opplag. Men det hjelper lite om kondens kommer fra tanken. Da er det bare filter som hjelper... Redigert 27.Februar.2014 av jerognal (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.