Jump to content

Motorstørrelse til Skibsplast 600


Skibsplast600

Recommended Posts

Hei Båtfolk.

 

Da er jeg på jakt etter ny båtmotor til båten for sommeren. Jeg har da en skibsplast 600VS 1989model. Så til denne har jeg tenkt og anskaffe meg ny motor. Så med det har jeg et par spørsmål:

 

-Er det noen som har forsøkt og ha større motor enn det 115 hk som den er sertifisert for?

- Og hva er eventuelt maks anbefalt vekt bak på hekken slik at det ikke blir for baktung?

-og er det eventuelt noen ombygninger en må gjøre om en vil ha en større motor enn 115 hk.

 

Takker på forhånd for alle svar.

Link to post

min 600vs har 115 hk totakter ... med en eller 2 batterier bak i tillegg , blir den nokså tung og .. hvis to personer i tillegg står bak i båten , så kommer vannet over kanten på akterspeilet. Jeg syns ikke noe særlig om dette, da noen av disse båtene har kabel/styring gjennomføringer nær vannlinjen.i motorbrønnen .det er kanskje mulig å bygge opp speilet noe , og da evt . ha X L stammelengde på motoren ? (bare en teori :-) ).. jeg synes 60 hk høres litt for lite ut til en helplanende 20 foting ! men med rett propell , så kanskje det holder -Jeg er også på leting etter ny 4 takter til båten ..men de er jo tyngere enn to takterne , så er også usikker på hvor stor motor man kan ha her , jeg har lest et sted at noen hadde 225 hk 2 takt på en slik båt ..men vet ikke om noen forhøyning /forsterkning ble gjort

Link to post

Hei.

Har selv en Yamaha 89 mod 90 hk. Dette fungerer greit egentlig men vil ha noe litt nyere. Så derfor jeg lurer på dette. Ikke så lett og vite hva slags motor en da skal velge.For går veldig greit opp i plan med 3 personer og bagasje. Men etter det begynner det og bli verre og få den opp i plan. Derfor jeg gjerne kunne tenke meg og hatt litt større motor og stål propell på den nye motoren eventuelt.

Link to post

Honda's nye 100-hester er jo ganske lett med ca 165 kg, men det har jo Yamahas F100 vært lenge da. Yamahas F115 er jo også en traust sliter, hvis du ser etter brukt motor da.

Suzukis nye DF100 veier litt mere enn de andre 100-hesterne men er mye sterkere opp i plan med sine 2,1 liter mot 1,5-1,6 liter for de japanske konkurrentene.

Suzukis 115-hester (samme basismotor som DF100) kan dessuten visstnok lett skremmes opp langt flere hester hvis man senere skulle få behov for det, noe som jo kan være kjekt http://lundinsmarin.se/

Honda og Suzuki har lean burn control og for gunstig bensinforbruk.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Hvis du er vant til en "liten" 90 hk 2-takt så blir du neppe skuffet over akselerasjonen til en 115 hk 4-takt tror jeg.

 

Men her er jo det du ser etter, Optimax 115 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46843767

Bare å prute litt. Den drar snerken av kakaoen iallefall. Men litt pussig bare 60 gangtimer. Kan jo være et kupp.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Nei den har forgassere. har akkurat svart på noe ang. den motoren i en annen tråd. det er flere som er på motorjakt :smiley:

Og ja Mariner = Mercury.

 

https://baatplassen.no/i/topic/107206-mercury-135-hk-v6-1998-har-den-forgasser-eller-innsproeytning/?p=1556460

 

Optimax er nok en annen verden når det kommer til oljeforbruk og eksos, støy og bensinforbruk.

Så hvis det stemmer med 60 timer og du får pruta litt på den så er du helt i mål med en knallmotor tror jeg.

 

Den hadde forresten funket fint på min båt også, men skal få chiptrimmet min Honda 90 til 100 hk så det får nå holde noen år.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 2 uker senere...

Heisann igjen.

 

Da kan jeg medele til dere som har svart og følger dette at ny motor er kjøpt. Så blei en Mercury 2T 1998 mod på 135 hk. Og siden dette var en grei pris kunne jeg spandere på hydralisk styring også. :-) .

Så med dette og ny kalesje på så er en veldig klar for sommeren nå ja. :-)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...