Skibsplast600 Startet 27.Februar.2014 Del på Facebook Startet 27.Februar.2014 Hei Båtfolk. Da er jeg på jakt etter ny båtmotor til båten for sommeren. Jeg har da en skibsplast 600VS 1989model. Så til denne har jeg tenkt og anskaffe meg ny motor. Så med det har jeg et par spørsmål: -Er det noen som har forsøkt og ha større motor enn det 115 hk som den er sertifisert for? - Og hva er eventuelt maks anbefalt vekt bak på hekken slik at det ikke blir for baktung? -og er det eventuelt noen ombygninger en må gjøre om en vil ha en større motor enn 115 hk. Takker på forhånd for alle svar. Sitér dette innlegget Link to post
M/S AIOLOS Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Jeg hadde en slik for lenge siden og den var utstyrt med 60hk men en nabo hadde 90 hk og synes det var rimelig tungt Sitér dette innlegget Link to post
obat Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 min 600vs har 115 hk totakter ... med en eller 2 batterier bak i tillegg , blir den nokså tung og .. hvis to personer i tillegg står bak i båten , så kommer vannet over kanten på akterspeilet. Jeg syns ikke noe særlig om dette, da noen av disse båtene har kabel/styring gjennomføringer nær vannlinjen.i motorbrønnen .det er kanskje mulig å bygge opp speilet noe , og da evt . ha X L stammelengde på motoren ? (bare en teori :-) ).. jeg synes 60 hk høres litt for lite ut til en helplanende 20 foting ! men med rett propell , så kanskje det holder -Jeg er også på leting etter ny 4 takter til båten ..men de er jo tyngere enn to takterne , så er også usikker på hvor stor motor man kan ha her , jeg har lest et sted at noen hadde 225 hk 2 takt på en slik båt ..men vet ikke om noen forhøyning /forsterkning ble gjort Sitér dette innlegget Link to post
chrisrik Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Skibsplast er jo Barduskuta, populær båt på Altevann hvor de er overmotorisert. Nøyaktig hvor mye og hvordan skal jeg ikke si så mye om - da jeg bruker båt på en skikkelig sjø. Men 200hk er nok ikke unormalt. Du får hive noen sandsekker i baugen, slik at den ikke henger med rumpa så mye Sitér dette innlegget Christian Rikardson Hjemmesiden min Link to post
Skibsplast600 Svart 27.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Hei. Har selv en Yamaha 89 mod 90 hk. Dette fungerer greit egentlig men vil ha noe litt nyere. Så derfor jeg lurer på dette. Ikke så lett og vite hva slags motor en da skal velge.For går veldig greit opp i plan med 3 personer og bagasje. Men etter det begynner det og bli verre og få den opp i plan. Derfor jeg gjerne kunne tenke meg og hatt litt større motor og stål propell på den nye motoren eventuelt. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 (redigert) Honda's nye 100-hester er jo ganske lett med ca 165 kg, men det har jo Yamahas F100 vært lenge da. Yamahas F115 er jo også en traust sliter, hvis du ser etter brukt motor da. Suzukis nye DF100 veier litt mere enn de andre 100-hesterne men er mye sterkere opp i plan med sine 2,1 liter mot 1,5-1,6 liter for de japanske konkurrentene. Suzukis 115-hester (samme basismotor som DF100) kan dessuten visstnok lett skremmes opp langt flere hester hvis man senere skulle få behov for det, noe som jo kan være kjekt http://lundinsmarin.se/ Honda og Suzuki har lean burn control og for gunstig bensinforbruk. Redigert 27.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
obat Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 hjelper nok litt hvis man flytter batteriene lengere fram i båten , da også forlenge kablene ..noen som vet om evt ulemper /spenningstap osv ? har fundert på det Sitér dette innlegget Link to post
obat Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 istedenfor å bruke sandsekker Sitér dette innlegget Link to post
Kenneth 81 Svart 27.Februar.2014 Del på Facebook Svart 27.Februar.2014 Det er ingen problemer med å flytte kablene frem bare man går opp på kabeldimmensjonen Sitér dette innlegget Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk Mazda 929, Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5 Link to post
Skibsplast600 Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Hei, Ja ser etter brukt motor til båten min. Har lenge vurdert Yamaha F115 ja. Men lurer litt på akselerasjonen på den i forhold til en 2takter. Ellers har jeg en prisbudskjett på ca 60000 og legge i motor. Kom gjerne med forslag hva dere liker og anbefaler. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 (redigert) Hvis du er vant til en "liten" 90 hk 2-takt så blir du neppe skuffet over akselerasjonen til en 115 hk 4-takt tror jeg. Men her er jo det du ser etter, Optimax 115 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46843767 Bare å prute litt. Den drar snerken av kakaoen iallefall. Men litt pussig bare 60 gangtimer. Kan jo være et kupp. Redigert 28.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skibsplast600 Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Det høres bra ut ja. Takk for tilbakemeldinger. Ja så veldig rart ut akkurat det der med tanke på 60 timer. Men får se da etter hvert hva en finner ut. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Skibsplast600 Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=46827067&searchclickthrough=true er dette noe av det samme som Mercury, og har denne innsprøytning. Og hvordan er disse mariner motorene. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 (redigert) Nei den har forgassere. har akkurat svart på noe ang. den motoren i en annen tråd. det er flere som er på motorjakt Og ja Mariner = Mercury. https://baatplassen.no/i/topic/107206-mercury-135-hk-v6-1998-har-den-forgasser-eller-innsproeytning/?p=1556460 Optimax er nok en annen verden når det kommer til oljeforbruk og eksos, støy og bensinforbruk. Så hvis det stemmer med 60 timer og du får pruta litt på den så er du helt i mål med en knallmotor tror jeg. Den hadde forresten funket fint på min båt også, men skal få chiptrimmet min Honda 90 til 100 hk så det får nå holde noen år. Redigert 28.Februar.2014 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Skibsplast600 Svart 9.Mars.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2014 Heisann igjen. Da kan jeg medele til dere som har svart og følger dette at ny motor er kjøpt. Så blei en Mercury 2T 1998 mod på 135 hk. Og siden dette var en grei pris kunne jeg spandere på hydralisk styring også. :-) . Så med dette og ny kalesje på så er en veldig klar for sommeren nå ja. :-) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.