Jump to content

Raymarine nettverk-løsningsforslag


Stjerneglimt

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å installere noen nye komponenter i båten og har forsøkt meg på en skisse av opplegget. Det er en salig blanding av nytt (2014) og gammelt (2008), så håpet er at noen Raymarine-eksperter (Abbor :pray: ) kan se om denne løsningen vil fungere. Jeg har rappet en tegning fra SeaTalk-converter håndboken og lagt til mine komponenter. Spørsmålet er om dette vil funke slik jeg har skissert det? Er det behov for å koble 12V til converteren? (punkt 6, det følger med en powerkabel i kittet!?). Jeg må forlenge noen kabler for NMEA, hvilken kabeltype fungerer til dette? (ser at jeg har skrevet feil betegnelse på radaren, det er en Raymarine RD418HD)

Har planer om å koble AIS direkte på batteriet via en bryter slik at AIS fungerer selv om MFD'en er skrudd av. Pleier å skru av alle instrumenter i havn, men synes det er kjekt at "venne-båter" ser hvor jeg er. Synspunkter?

 

raymarine_rev1.jpg

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Har litt av det samme hos meg selv og kan ikke skjønne noe annet en at dette kommer til og virke som det skal ifølge teningen!

Har også kjøpt E 127 hadde før E 120W

Jeg har ikke koblet strøm til konverter kitet og min virker som et skudd.

Du kan fint bruke data kabel Cat 5 eller en annen type flerleder kabel

Link to post

Tror kanskje du må ha en Depth pod eller en DSM for å drive P79 transduceren? Du må vel også ha noen pod'er til ST60 instrumentene dine? I min er det i hvert fall montert data pod, speed pod, Wind pod og en DSM. Men jeg har ST290 instrumenter.

 

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Link to post

 

Strålende! Takk for tips!

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Jeg har også jobbet med det i det siste, og det ser ut som et rett oppsett, uten at jeg er super ekspert!

 

Mulig du skulle koblet ST6001 sammen med ST60 vindmåleren slik at autopiloten kan styre på vind også, ikke bare på kurs. Men mest sannsynlig vil du klare dette uten å koble de direkte sammen basert på at E127 konverterer NMEA0183 til SeaTalk NG. Om ikke kobler du de bare sammen med en kort SeaTalk1 kabel.

Bruk vest!

Link to post

Du trenger en SeaTalk ng port til for å få koblet til SeaTalk ng (NMEA 2000) power. Skal ha 12V, bør kobles via en bryter og må ha en 3 eller 4A sikring. For dette trenger du en A06064: SeaTalkng 5-way Connector og en kort blå Backbone kabel for å koble sammen konverteren og 5-way konnektoren. Fjern den ene terminatoren på konverteren, koble den blå kabelen mellom blå kontakter på de to, sett den andre terminatoren i den ledige blå kontakten på 5-way konnektoren.

 

Hvilken autopilot computer har du? Problemet er at du har en halv NMEA 183 konnektor for lite. Port 1 er bidireksjonal og port 2 er bare motta, du trenger bidirekjsonale både for VHF og autopilot. Hvis du har en SPX computer så er det mulig å bruke SeaTalk ng også her.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post

Jeg har likt antall utstyr, bortsett fra radar.

Hos meg har jeg autobiloten koblet sammen med resten av seatalk1 instrumentene. Disse går så til konverteren. Denne har kun strøm via seatalk1 ledningene.

VHF er koblet inn på AIS 650 sine nmea183 inn/utganger.

AIS er på samme sikringskurs som VHF, ikke på kursen til e127.

Link to post

Takk for oppklaring rundt power til SeaTalk ng nettverket. Blir nok en tur til Seatronic til uken.

Jeg har en S1 kurscomputer, så da må jeg kanskje glemme å koble denne inn i systemet, eller er det andre muligheter? Det er vel mye viktigere å å koble VHF'en til systemet enn autopiloten.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Stemmer det, men siden AIS'en ikke er tilkoblet via NMEA 183 og ikke gjør den bridging mellom NMEA 183 og 2000 så da gjør ikke multiplexeren noen nytte i dette oppsettet.

Utklipp fra manualen til AIS:

You can connect your AIS unit to a multifunction display using either

the dedicated SeaTalkng connector or NMEA0183 (high baud rate)

via the power/data cable.

Note: Do not connect your multifunction display using both

NMEA0183 and SeaTalkng at the same time as this will cause

data conflicts.

 

Dette tolker jeg som at den er en brige

 

 

Kan du virkelig koble ST60 rett på SeaTalk NG ?

Du må nok gå via en konverter.

Redigert av keno (see edit history)
Link to post

Hei folkens, er dere sikker på at dere gir Stjerneglimt rett info ang at han må ha kovertorer osv?

 

Jeg har akkurat gjort samme jobben, og sparte 1800 kr på å ikke kjøpe konvertor fra NMEA0183, og har fått SeatalkNG, Seatalkn 1 og NMEA0183 til å snakke sammen. Trikset her er autopiloten. Det ser ut som du har samme versjon som meg. Dersom du bruker autopiloten, evt kartplotteren (jeg kjenner ikke den) går dette uten kovertor.

Bruk vest!

Link to post

Vanlig SeaTalk er for tregt for radar heading sensor, trengs NMEA 183 eller 2000.

 

Abbor; jeg er ikke ekspert, så vidt jeg har forstått, er Seatalk HS beregnet for radar, og som Stjerneglimt har satt opp i tegningen beregnet for radarsignal. NMEA 0183 tror jeg i hvertfall ikke klarer HD radarsignal.

Redigert av Jonas78 (see edit history)

Bruk vest!

Link to post

Hei folkens, er dere sikker på at dere gir Stjerneglimt rett info ang at han må ha kovertorer osv?

 

Jeg har akkurat gjort samme jobben, og sparte 1800 kr på å ikke kjøpe konvertor fra NMEA0183, og har fått SeatalkNG, Seatalkn 1 og NMEA0183 til å snakke sammen. Trikset her er autopiloten. Det ser ut som du har samme versjon som meg. Dersom du bruker autopiloten, evt kartplotteren (jeg kjenner ikke den) går dette uten kovertor.

Autopiloten som er vist på den første figuren er en SPX, og med den hadde det ikke vært nødvendig med en NMEA 183 til 2000 konverter siden den har har SeaTalk ng, derfor spurte jeg om han hadde SPX. Stjeneglimt starte at han S1 autopilot computer, denne har SeaTalk 1 og NMEA 183, men bare NMEA 183 har nok båndbredde for radar heading til MFD.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post

 

Abbor; jeg er ikke ekspert, så vidt jeg har forstått, er Seatalk HS beregnet for radar, og som Stjerneglimt har satt opp i tegningen beregnet for radarsignal. NMEA 0183 tror jeg i hvertfall ikke klarer HD radarsignal.

SeaTalk HS (Ethernet) brukes helt korrekt til å overføre radarsignaler, for radar headingsignaler fra ratekompasset (autopiloten) brukes enten NMEA 2000 (SeaTalk ng) eller NMEA 183.

Link to post

Utklipp fra manualen til AIS:

You can connect your AIS unit to a multifunction display using either

the dedicated SeaTalkng connector or NMEA0183 (high baud rate)

via the power/data cable.

Note: Do not connect your multifunction display using both

NMEA0183 and SeaTalkng at the same time as this will cause

data conflicts.

 

Dette tolker jeg som at den er en brige

 

 

 

 

Det blir konflikt hvis AISen kobles via både NMEA 183 og 2000 til samme MFD.

 

Jeg har samme AIS, men i en annen boks med em trak B100 som logo.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...