Stjerneglimt Startet 27.Februar.2014 Del på Facebook Startet 27.Februar.2014 (redigert) Jeg er i ferd med å installere noen nye komponenter i båten og har forsøkt meg på en skisse av opplegget. Det er en salig blanding av nytt (2014) og gammelt (2008), så håpet er at noen Raymarine-eksperter (Abbor ) kan se om denne løsningen vil fungere. Jeg har rappet en tegning fra SeaTalk-converter håndboken og lagt til mine komponenter. Spørsmålet er om dette vil funke slik jeg har skissert det? Er det behov for å koble 12V til converteren? (punkt 6, det følger med en powerkabel i kittet!?). Jeg må forlenge noen kabler for NMEA, hvilken kabeltype fungerer til dette? (ser at jeg har skrevet feil betegnelse på radaren, det er en Raymarine RD418HD) Har planer om å koble AIS direkte på batteriet via en bryter slik at AIS fungerer selv om MFD'en er skrudd av. Pleier å skru av alle instrumenter i havn, men synes det er kjekt at "venne-båter" ser hvor jeg er. Synspunkter? Redigert 27.Februar.2014 av Stjerneglimt (see edit history) Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Louise V Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Har litt av det samme hos meg selv og kan ikke skjønne noe annet en at dette kommer til og virke som det skal ifølge teningen! Har også kjøpt E 127 hadde før E 120W Jeg har ikke koblet strøm til konverter kitet og min virker som et skudd. Du kan fint bruke data kabel Cat 5 eller en annen type flerleder kabel Sitér dette innlegget Link to post
Xlnt Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 (redigert) Tror kanskje du må ha en Depth pod eller en DSM for å drive P79 transduceren? Du må vel også ha noen pod'er til ST60 instrumentene dine? I min er det i hvert fall montert data pod, speed pod, Wind pod og en DSM. Men jeg har ST290 instrumenter. -Xlnt Redigert 28.Februar.2014 av Xlnt (see edit history) Sitér dette innlegget 00 Glastron SX225 Jeanneau so 42 ds Bavaria 44 Vision Jeanneau 50 DS Link to post
Louise V Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Er innebygget ekkolodd modul i E 127 Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Du kan fint bruke data kabel Cat 5 eller en annen type flerleder kabel CAT 5 høres jo greit og fornuftig ut, men tåler den maritim bruk og hvordan kobler du endene sammen slik at det holder? Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Louise V Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Jeg har brukt disse og de blir fylt av en gel når de blir trykket sammen http://solutions.3m.co.uk/wps/portal/3M/en_GB/ElectricalMkts/ElectricalSupplies/products/scotchlok-wire-connectors/scotchlok-communication-idc-wire-connectors/?MDR=true Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Jeg har brukt disse og de blir fylt av en gel når de blir trykket sammen http://solutions.3m.co.uk/wps/portal/3M/en_GB/ElectricalMkts/ElectricalSupplies/products/scotchlok-wire-connectors/scotchlok-communication-idc-wire-connectors/?MDR=true Strålende! Takk for tips! Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Jonas78 Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Jeg har også jobbet med det i det siste, og det ser ut som et rett oppsett, uten at jeg er super ekspert! Mulig du skulle koblet ST6001 sammen med ST60 vindmåleren slik at autopiloten kan styre på vind også, ikke bare på kurs. Men mest sannsynlig vil du klare dette uten å koble de direkte sammen basert på at E127 konverterer NMEA0183 til SeaTalk NG. Om ikke kobler du de bare sammen med en kort SeaTalk1 kabel. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
abbor Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 (redigert) Du trenger en SeaTalk ng port til for å få koblet til SeaTalk ng (NMEA 2000) power. Skal ha 12V, bør kobles via en bryter og må ha en 3 eller 4A sikring. For dette trenger du en A06064: SeaTalkng 5-way Connector og en kort blå Backbone kabel for å koble sammen konverteren og 5-way konnektoren. Fjern den ene terminatoren på konverteren, koble den blå kabelen mellom blå kontakter på de to, sett den andre terminatoren i den ledige blå kontakten på 5-way konnektoren. Hvilken autopilot computer har du? Problemet er at du har en halv NMEA 183 konnektor for lite. Port 1 er bidireksjonal og port 2 er bare motta, du trenger bidirekjsonale både for VHF og autopilot. Hvis du har en SPX computer så er det mulig å bruke SeaTalk ng også her. Redigert 28.Februar.2014 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Jeg har likt antall utstyr, bortsett fra radar. Hos meg har jeg autobiloten koblet sammen med resten av seatalk1 instrumentene. Disse går så til konverteren. Denne har kun strøm via seatalk1 ledningene. VHF er koblet inn på AIS 650 sine nmea183 inn/utganger. AIS er på samme sikringskurs som VHF, ikke på kursen til e127. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Vanlig SeaTalk er for tregt for radar heading sensor, trengs NMEA 183 eller 2000. Sitér dette innlegget Link to post
Adriana Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Kan du virkelig koble ST60 rett på SeaTalk NG ? Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Takk for oppklaring rundt power til SeaTalk ng nettverket. Blir nok en tur til Seatronic til uken. Jeg har en S1 kurscomputer, så da må jeg kanskje glemme å koble denne inn i systemet, eller er det andre muligheter? Det er vel mye viktigere å å koble VHF'en til systemet enn autopiloten. Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
Louise V Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Snakk med Ketil Jacobsen hos Seatronic han har veldig god greie på dette Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Du trenger enten en NMEA 183 multiplexer. http://www.actisense.com/products/nmea-0183/ndc4.html Eller en NMEA 183 til NMEA 2000 konverter samt en adapterkabel slik at du kan koble enten VHF eller autopiloten inn på SeaTalk ng. http://www.actisense.com/products/nmea-2000/ngw1.html Jeg hadde gått for konverteren. Sitér dette innlegget Link to post
Stjerneglimt Svart 28.Februar.2014 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Konverteren ser jo ut som er den enkleste løsningen. Seatronic har den også så listen vokser... Føler meg ikke helt stiv på NMEA koblinger INN/UT + og -, så det kan godt hende jeg maser om mer hjelp med koblingene . Takk skal du ha Abbor, du er gull verdt Sitér dette innlegget Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai: http://stjerneglimt.tumblr.com/ Link to post
keno Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 Du trenger enten en NMEA 183 multiplexer. I tegningen er det tatt med en AIS 650 og denne har NMEA 183 inn og ut, både 4800 og 38400 baud, så denne er en multiplexer. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 28.Februar.2014 Del på Facebook Svart 28.Februar.2014 (redigert) Stemmer det, men siden AIS'en ikke er tilkoblet via NMEA 183 og ikke gjør den bridging mellom NMEA 183 og 2000 så da gjør ikke multiplexeren noen nytte i dette oppsettet. Redigert 28.Februar.2014 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
keno Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 (redigert) Stemmer det, men siden AIS'en ikke er tilkoblet via NMEA 183 og ikke gjør den bridging mellom NMEA 183 og 2000 så da gjør ikke multiplexeren noen nytte i dette oppsettet. Utklipp fra manualen til AIS: You can connect your AIS unit to a multifunction display using either the dedicated SeaTalkng connector or NMEA0183 (high baud rate) via the power/data cable. Note: Do not connect your multifunction display using both NMEA0183 and SeaTalkng at the same time as this will cause data conflicts. Dette tolker jeg som at den er en brige Kan du virkelig koble ST60 rett på SeaTalk NG ? Du må nok gå via en konverter. Redigert 1.Mars.2014 av keno (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas78 Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 Hei folkens, er dere sikker på at dere gir Stjerneglimt rett info ang at han må ha kovertorer osv? Jeg har akkurat gjort samme jobben, og sparte 1800 kr på å ikke kjøpe konvertor fra NMEA0183, og har fått SeatalkNG, Seatalkn 1 og NMEA0183 til å snakke sammen. Trikset her er autopiloten. Det ser ut som du har samme versjon som meg. Dersom du bruker autopiloten, evt kartplotteren (jeg kjenner ikke den) går dette uten kovertor. Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 (redigert) Vanlig SeaTalk er for tregt for radar heading sensor, trengs NMEA 183 eller 2000. Abbor; jeg er ikke ekspert, så vidt jeg har forstått, er Seatalk HS beregnet for radar, og som Stjerneglimt har satt opp i tegningen beregnet for radarsignal. NMEA 0183 tror jeg i hvertfall ikke klarer HD radarsignal. Redigert 1.Mars.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
Jonas78 Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 (redigert) Her er mitt oppsett. Her snakker alle instrumentene sammen. Kanskje ikke så lett å se på bildet, men Brun er NMEA0183, Gul Seatalk1, turkis er Seatalk NG, og fra motor er det EVC. Redigert 1.Mars.2014 av Jonas78 (see edit history) Sitér dette innlegget Bruk vest! Link to post
abbor Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 (redigert) Hei folkens, er dere sikker på at dere gir Stjerneglimt rett info ang at han må ha kovertorer osv? Jeg har akkurat gjort samme jobben, og sparte 1800 kr på å ikke kjøpe konvertor fra NMEA0183, og har fått SeatalkNG, Seatalkn 1 og NMEA0183 til å snakke sammen. Trikset her er autopiloten. Det ser ut som du har samme versjon som meg. Dersom du bruker autopiloten, evt kartplotteren (jeg kjenner ikke den) går dette uten kovertor. Autopiloten som er vist på den første figuren er en SPX, og med den hadde det ikke vært nødvendig med en NMEA 183 til 2000 konverter siden den har har SeaTalk ng, derfor spurte jeg om han hadde SPX. Stjeneglimt starte at han S1 autopilot computer, denne har SeaTalk 1 og NMEA 183, men bare NMEA 183 har nok båndbredde for radar heading til MFD. Redigert 1.Mars.2014 av abbor (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 Abbor; jeg er ikke ekspert, så vidt jeg har forstått, er Seatalk HS beregnet for radar, og som Stjerneglimt har satt opp i tegningen beregnet for radarsignal. NMEA 0183 tror jeg i hvertfall ikke klarer HD radarsignal. SeaTalk HS (Ethernet) brukes helt korrekt til å overføre radarsignaler, for radar headingsignaler fra ratekompasset (autopiloten) brukes enten NMEA 2000 (SeaTalk ng) eller NMEA 183. Sitér dette innlegget Link to post
abbor Svart 1.Mars.2014 Del på Facebook Svart 1.Mars.2014 Utklipp fra manualen til AIS: You can connect your AIS unit to a multifunction display using either the dedicated SeaTalkng connector or NMEA0183 (high baud rate) via the power/data cable. Note: Do not connect your multifunction display using both NMEA0183 and SeaTalkng at the same time as this will cause data conflicts. Dette tolker jeg som at den er en brige Det blir konflikt hvis AISen kobles via både NMEA 183 og 2000 til samme MFD. Jeg har samme AIS, men i en annen boks med em trak B100 som logo. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.