Jump to content

Raymarine nettverk-løsningsforslag

Stjerneglimt

Recommended Posts

Jeg er i ferd med å installere noen nye komponenter i båten og har forsøkt meg på en skisse av opplegget. Det er en salig blanding av nytt (2014) og gammelt (2008), så håpet er at noen Raymarine-eksperter (Abbor :pray: ) kan se om denne løsningen vil fungere. Jeg har rappet en tegning fra SeaTalk-converter håndboken og lagt til mine komponenter. Spørsmålet er om dette vil funke slik jeg har skissert det? Er det behov for å koble 12V til converteren? (punkt 6, det følger med en powerkabel i kittet!?). Jeg må forlenge noen kabler for NMEA, hvilken kabeltype fungerer til dette? (ser at jeg har skrevet feil betegnelse på radaren, det er en Raymarine RD418HD)

Har planer om å koble AIS direkte på batteriet via en bryter slik at AIS fungerer selv om MFD'en er skrudd av. Pleier å skru av alle instrumenter i havn, men synes det er kjekt at "venne-båter" ser hvor jeg er. Synspunkter?

raymarine_rev1.jpg

Redigert av Stjerneglimt (see edit history)

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Tror kanskje du må ha en Depth pod eller en DSM for å drive P79 transduceren? Du må vel også ha noen pod'er til ST60 instrumentene dine? I min er det i hvert fall montert data pod, speed pod, Wind pod og en DSM. Men jeg har ST290 instrumenter.

-Xlnt

Redigert av Xlnt (see edit history)

00 Glastron SX225

Jeanneau so 42 ds

Bavaria 44 Vision

Jeanneau 50 DS

Strålende! Takk for tips!

Jeg har også jobbet med det i det siste, og det ser ut som et rett oppsett, uten at jeg er super ekspert!

Mulig du skulle koblet ST6001 sammen med ST60 vindmåleren slik at autopiloten kan styre på vind også, ikke bare på kurs. Men mest sannsynlig vil du klare dette uten å koble de direkte sammen basert på at E127 konverterer NMEA0183 til SeaTalk NG. Om ikke kobler du de bare sammen med en kort SeaTalk1 kabel.

Bruk vest!

Du trenger en SeaTalk ng port til for å få koblet til SeaTalk ng (NMEA 2000) power. Skal ha 12V, bør kobles via en bryter og må ha en 3 eller 4A sikring. For dette trenger du en A06064: SeaTalkng 5-way Connector og en kort blå Backbone kabel for å koble sammen konverteren og 5-way konnektoren. Fjern den ene terminatoren på konverteren, koble den blå kabelen mellom blå kontakter på de to, sett den andre terminatoren i den ledige blå kontakten på 5-way konnektoren.

Hvilken autopilot computer har du? Problemet er at du har en halv NMEA 183 konnektor for lite. Port 1 er bidireksjonal og port 2 er bare motta, du trenger bidirekjsonale både for VHF og autopilot. Hvis du har en SPX computer så er det mulig å bruke SeaTalk ng også her.

Redigert av abbor (see edit history)

Takk for oppklaring rundt power til SeaTalk ng nettverket. Blir nok en tur til Seatronic til uken.

Jeg har en S1 kurscomputer, så da må jeg kanskje glemme å koble denne inn i systemet, eller er det andre muligheter? Det er vel mye viktigere å å koble VHF'en til systemet enn autopiloten.

Konverteren ser jo ut som er den enkleste løsningen. Seatronic har den også så listen vokser... Føler meg ikke helt stiv på NMEA koblinger INN/UT + og -, så det kan godt hende jeg maser om mer hjelp med koblingene :blush: . Takk skal du ha Abbor, du er gull verdt :thumbsup:

Stemmer det, men siden AIS'en ikke er tilkoblet via NMEA 183 og ikke gjør den bridging mellom NMEA 183 og 2000 så da gjør ikke multiplexeren noen nytte i dette oppsettet.

Utklipp fra manualen til AIS:

You can connect your AIS unit to a multifunction display using either

the dedicated SeaTalkng connector or NMEA0183 (high baud rate)

via the power/data cable.

Note: Do not connect your multifunction display using both

NMEA0183 and SeaTalkng at the same time as this will cause

data conflicts.

Dette tolker jeg som at den er en brige

Kan du virkelig koble ST60 rett på SeaTalk NG ?

Du må nok gå via en konverter.

Redigert av keno (see edit history)

Hei folkens, er dere sikker på at dere gir Stjerneglimt rett info ang at han må ha kovertorer osv?

Jeg har akkurat gjort samme jobben, og sparte 1800 kr på å ikke kjøpe konvertor fra NMEA0183, og har fått SeatalkNG, Seatalkn 1 og NMEA0183 til å snakke sammen. Trikset her er autopiloten. Det ser ut som du har samme versjon som meg. Dersom du bruker autopiloten, evt kartplotteren (jeg kjenner ikke den) går dette uten kovertor.

Bruk vest!

Hei folkens, er dere sikker på at dere gir Stjerneglimt rett info ang at han må ha kovertorer osv?

Jeg har akkurat gjort samme jobben, og sparte 1800 kr på å ikke kjøpe konvertor fra NMEA0183, og har fått SeatalkNG, Seatalkn 1 og NMEA0183 til å snakke sammen. Trikset her er autopiloten. Det ser ut som du har samme versjon som meg. Dersom du bruker autopiloten, evt kartplotteren (jeg kjenner ikke den) går dette uten kovertor.

Autopiloten som er vist på den første figuren er en SPX, og med den hadde det ikke vært nødvendig med en NMEA 183 til 2000 konverter siden den har har SeaTalk ng, derfor spurte jeg om han hadde SPX. Stjeneglimt starte at han S1 autopilot computer, denne har SeaTalk 1 og NMEA 183, men bare NMEA 183 har nok båndbredde for radar heading til MFD.

Redigert av abbor (see edit history)

Abbor; jeg er ikke ekspert, så vidt jeg har forstått, er Seatalk HS beregnet for radar, og som Stjerneglimt har satt opp i tegningen beregnet for radarsignal. NMEA 0183 tror jeg i hvertfall ikke klarer HD radarsignal.

SeaTalk HS (Ethernet) brukes helt korrekt til å overføre radarsignaler, for radar headingsignaler fra ratekompasset (autopiloten) brukes enten NMEA 2000 (SeaTalk ng) eller NMEA 183.

Utklipp fra manualen til AIS:

You can connect your AIS unit to a multifunction display using either

the dedicated SeaTalkng connector or NMEA0183 (high baud rate)

via the power/data cable.

Note: Do not connect your multifunction display using both

NMEA0183 and SeaTalkng at the same time as this will cause

data conflicts.

Dette tolker jeg som at den er en brige

Det blir konflikt hvis AISen kobles via både NMEA 183 og 2000 til samme MFD.

Jeg har samme AIS, men i en annen boks med em trak B100 som logo.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...