Jump to content

Raymarine nettverk-løsningsforslag


Stjerneglimt

Recommended Posts

Det er selvsagt et godt poeng... Nå har jeg demontert halve båten innvendig, så da benytter jeg nok anledningen til å legge opp egen bryter for nettverket samtidig som jeg monterer egen bryter for AIS. Regner med at den lever sitt eget liv så lenge den har tilgang til strøm, GPS og antenne.

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Prosjektet med trekking av kabler går for fullt om dagen. Jeg er ganske imponert over alle trekkerør og muligheter det finnes i båten for å få kablene frem dit de skal. I dag er antenne for AIS og tilhørende kabling unnagjort. Har også trukket kabel for ekkoloddgiver og montert foten til den nye kartplotteren. Fikk Castor AS (tidligere Sofus AS) på Kalbakken i Oslo til å lage en monteringsplate som jeg kunne feste bordet og samtidig kartplotteren på. Lagd etter mine mål i syrefast stål, polert og vakker.

Men: Jeg skrev tidligere at jeg hadde en kurscomputer som heter S1, men det er S2 jeg har. Plukket den ut og ser at den har 2 x NMEA 0183 og ikke 1 x NMEA 0183 som S1 har. Gir det noen muligheter ekstra i forhold til å droppe konverteren? F.eks. koble VHF til kurscomputeren via NMEA 0183?

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Da svarer jeg på mitt eget spørsmål etter å ha snakket & handlet hos Seatronic i dag: VHF'en kan ikke kobles til S2 enheten slik jeg har skissert i siste skisse. Jeg har nå kjøpt ymse kabler, samt NGW-1 STNG for å få med data fra autopiloten i systemet. Testing neste uke :wink:

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post
  • 2 uker senere...

Etter trekking av kabler og kobling fungerte ikke oppsette i skissen jeg la inn i innlegg #26. Jeg skrev et innlegg i Raymarine sitt forum og fikk dette svaret:

 

The reported problem may result from insufficient power. As such, it is recommended that the vessel's batteries be fully charged, that the vessel remain connected to shore power, and that the system be tested again. Should the ST6001 continue to report SeaTalk Failure, then the SeaTalk communications circuitry within the ST6001 and/or S2 has failed. The ST6001 may be tested by temporarily disconnecting it from the S2G and then daisy chaining it to one of the currently installed ST60 instruments. While it is expected that the ST6001 would report No Pilot, it should not report SeaTalk Failure. Should the ST6001 report SeaTalk Failure, then it will need to be serviced and you may want to additionally consider sending the S2 in to have its SeaTalk ports bench tested as well.

General comments:

  • It is recommended that the SeaTalk to SeaTalkng Converter be updated with v1.21 SeaTalk to SeaTalkng Converter software.
  • It is recommended that:
  • the NGW-1 should be removed from the system, and
  • that the S2's second SeaTalk port be daisy chained to the ST60 instruments using an appropriate length of SeaTalk Cable. When connecting the cable to the S2's SeaTalk port, the red lead of the SeaTalk cable should remain disconnected and should be insulated to prevent shorting.

By interfacing the equipment in this manner, you will achieve the greatest level of data bridging within the system and will additionally add support for your new MFD's Autopilot Control features.

 

Som anbefalt koblet jeg vekk converteren NGW-1 STNG og trakk en kabel fra den ledige Seatalk kontakten på S2 enheten min til ST60 instrumentet, restartet anlegget og smakk! Alt fungerer...!

Så da har jeg en NGW-1 STNG billig til salgs....

Årets tur gikk til Danmark. Les blogg her, bla tilbake til 29. mai:

http://stjerneglimt.tumblr.com/

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...