Jump to content

Hindre groe på gummibåt og rengjøring

Roger og Olina

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en brukt 9 fots gummibåt for å ha som slepejolle. Så er det ett par ting jeg lurer på

Med fare for å drite meg fullstendig ut, så er første spørsmål dette... Gror det på disse når de ligger ute og om det gjør det. Er det noe en kan ta på for å forhindre dette?

Jeg kjøpte denne usett fra Stavanger. Når jeg så har fått den hjem, så ser jeg det er en del skit og svarte gummimerker på den. Jeg gjorde ett forsøk i går med lensetil for å få den ren. Noe bedre ble det, men langt fra bra. Hva kan en bruke for å rengjøre disse uten å skade plasten?

Ja, her finnes det spesialmidler og lurium på Maritim ol steder. Ligger de ute hele tiden, så gror det på disse også. Råder deg til å lempe den opp på badeplattformen eller på båten. Ser at de fleste gjør det. Evnt på bryggen, men ikke alle marinaer tillater det. Og det gjør ingenting om den ligger noen uker i sjøen, men jeg lar aldri min ligge i sjøen året rundt, for å si det slik.

mvh Bergen Dørk

Å ha motor på gummibåt er jo å be om at den blir stjålet. :-) Anbefaler et feste på rekka der du også alltid låser motor forsvarlig. Jeg er også skeptisk til å ha motor fastmontert på jolla med båt i fart, dvs på slep. Jolla kan velte og da kan motor være tapt. Motor bør ha din faste plass sikret ombord; uten at jeg skal generalisere.

mvh Bergen Dørk

Det er egne midler for rengjøring av gummijollene. Jeg synes det er greit å bruke midler som er tilpasset materialet enn å bruke alt mulig annet. Bruker man noe som er sterkere enn det som er ment til materialet, så blir det kanskje strålende rent, men i lengden, over tid, kan materialet svekkes. -tenker jeg. Dessuten inneholder nok dedikerte midler stoffer som pollerer og tar vare på materialet, uv-beskyttelse mm. Jolla mi ligger på brygga, egen brygge, opp ned. Der samler seg fort regnvann oppi jolla om den ligger på vannet og over tid liker IKKE dørkplatene dette om de er av malt finer. Dessuten er det noe drit å tømme den for vann. Å dra opp ei jolle med 100 liter vann for så å snu og lense den er både tungt og sliter på bunnen. Har du plass fremme på dekk,- for lagring gjennom uka når båten ikke er i bruk?

På grandezzaen har vi daviter, så der henger den fint. På seilbåten har jeg forsåvidt plass på dekk og massevis av løftekraft med vinsjen og spinakkerbommen.

Har forøvrig planer om å bytte ut finerplatene i dørken med sandwichplater i Carbon og divinycell :) det blir bra vektbesparelse! - har tilgang til avkapp fra produksjon av hurtigbåter i Carbon...

Synes bunnstoffet til gummibåter er dyrere enn det smaker :thumbsdown: Har en Valiant rib på 9 fot selv. Vokser den under med vanlig flytende båtvoks fra Biltema, både på selve skroget og gummipotongene. Gjør dette et par ganger i året. Ved litt bruk gror det svært lite. Jolla er uansett så lett at jeg enkelt drar den opp på brygga (med motoren på) og skrubber av det lille som kommer av groe et par tre ganger gjennom sesongen. Det blir selvfølgelig noe annet om man har en større og tyngre båt, da ville nok også jeg ha stoffet den. Men så lenge båten er såpass liten og lett ser i alle fall ikke jeg noen grunn til å kaste bort penger på dyrt bunnstoff :wink: Så tenker du ha jolla utpå kun i kortere perioder hadde jeg ikke giddet å ta bryet med å stoffe den.

Lakkrens pleier være sterke saker, hadde heller gått for vanlig båtshampo eller bedre; et dedikert vaskemiddel for gummibåter.

Det finnes bøyler for påhengser, eventuelt langbøylede hengelåser, det går an å låse påhengsen med. Selges blant annet på Maritim. Men så kan tjuvpakket stikke av med hele jolla da, den også bør jo låses skikkelig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...