Jump to content

Hjelp!!! råtten plate i akterspeil


Glastron

Recommended Posts

Hei alle sammen.

Sikkert mange her som er godt i gang med båtpussen.

Finværet hjelper jo betraktelig på entusiasmen.

Dagen i dag startet med full optimisme, men har utviklet seg litt i feil retning.

Min første oppgave i årets båtpuss skulle være å bytte foringer mellom styresylinder og ned på styrehjelmen ( 290 drev ). I den forbindelse oppdaget jeg at selve akterspeilet virket mistenkelig mykt.

Det viste seg raskt att store deler av platen lar seg plukke ned i biter. :cryin::blush: :nono:

Her har det tydelig vært råte over lengre tid. Antakelig vannintrengning ifm. babord trimmplan.

Så blir første spørsmål. Er det noen her som har vært borte i noe lignende?

Har enda ikke avdekket om det er råte helt bort til drevplaten.

I så tilfelle så må vel hele platen byttes. Tørr ikke tenke på tanken. :drink:

I motsat tilfelle håper jeg det går å laminere opp en ny plate av mindre biter vannfast kryssfiner.

Noen synspunkter?

Håper og tror at det er mange her som har gode tips.

Og da aller helst noen som hjelper på nattesøvnen :lol:

Kansje også noen tips om hvem man kan henvende seg til i oslo området. Tenker da på valg av materialer og noen gode råd på kjøpet.

 

Hvis det mot formodning :wink: er flere som ikke for øyeblikket er ute og pusser båt, så setter jeg stor pris på alle tips jeg kan få.

Mvh. Ole

Link to post
Share on other sites

Krysser fingrene for at du ikke må bytte hele platen! :yesnod:

Det første er at du må avdekke omfanget av skaden. Dersom den bare er "litt" ødelagt må du få skåret/høvlet/saget ut det skadede området, er det fuktighet må dette få tørket ut (bruk evt. vifte/skotørker/varmlutspistol NB: vær svært forsiktig !) Er det små områder som er skadet, og som du ikke får fjernet, er en mulighet å borre små hull, og sprøyte inn Epoxi og på den måten "mette"fineren med epoxi blanding. Hvodan du bygger opp det ødelagte området igjen er valgfritt, tror nok imidlretid at jeg ville brukt glassfiberduk og epoxi lagvis, til gjennoprettet tykkelse, husk bare å avfas kantene på området som skal repareres helst 12:1. Epoxi belagt tre er etter min oppfattning noe d..tt, før eller senere blir det problemer på nytt, pga fuktigheten i treet som sperres inne. :nono: Pass på at du får reparert lekkasjen etter trimplanet sånn at du ikke får problemer senere!

 

Lykke til :wink:

Link to post
Share on other sites

Takk for fin tilbakemelding.

Det du skriver om at epoksy belagt tre er noe dritt virker jo logisk.

I mitt tilfelle er platen helt "innbakt" Kan det være en ide å la øverste del av platen være ubehandlet?

Her skal det mye til att det blir utsatt for nevneverdig fuktighet, samtidig som treverket får mulighet til å kvitte seg med fuktighet.

Litt usikker på hva du egentlig mente, er det et alternativ å bygge opp hele det ødelagte området med glassfiber/epoksy eller var det ment som ett tilegg til eventuel kryssfiner? Tipper platen er er ca 40mm

Er utrolig spent på hva morgendagen bringer av overaskelser :crazy:

Mvh Ole

Link to post
Share on other sites

Tror jeg skjønner hvor du vil...

 

4 cm er jo litt å bygge opp med glassfiber og med en kvm eller to eller 3 så... :sad:

 

Mente å bygge med glassfiber ja. Men får du tørket ut ordentlig og gjort super skikkelig arbeid, så holder det en god del år,også med kryssfiner. Noen bilder hadde vært greit! Har ikke noen tro på delvis tildekket løsning, helt lukket, eller helt åpen løsning er nok det beste

Link to post
Share on other sites

Prøver meg på å legge inn et bilde her.

Hvertfal en link til et bilde :crazy:

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/3/3425/Raate2.jpg

 

Det ser ut til at dette blir en stor jobb.

Det viste seg at bak første treplata/sponhaugen lå det et lag med glassfiber, bak dette laget var det enda en ødelagt treplate før jeg kom ut til skroget.

Planlegger å gå løs med vinkelsliper i morgen.

Skjere bort del for del av glassfiberen for å se hvor langt skaden brer seg.

Begynner nok for alvår å inse at jeg må av med drevplata.

Er dette en stor jobb? og fremfor alt er det vanskelig å få tett igjen?

Tror jeg skal prøve å få en fagmann til å se på saken i morgen.

Sikkert ett halvt års ventetid. :cryin::cryin:

Link to post
Share on other sites

hvis du har mercruiser så må motoren ut før du kan demontere hekkplaten og da er det 6 bolter som skal av, så bruker du den ytre delen av skroget som en referanse for å skjære nytt hull i den nye treplaten og den nye glassfiberen du plastrer innenfra også borrer du nye hull til boltene.etterpå er det bare å sørge for att tettningsflaten på den ytre hekkplaten er hel, og den kan byttes hvis du er i tvil,husk å stramme de 6 boltene med rett moment når du monterer det sammen igjen.

Link to post
Share on other sites

Jaha, nok en ellers fin båt som har falt som offer for denne utidige praksisen med å laminere inn treverk. Det er en tikkende bombe som før eller senere utløser en omfattende reparasjon.

Heldigvis brukes dette mindre og mindre i nye båter, men jeg observerer at det fremdeles er båtbyggere som bruker dette, og på toppen av det tar seg fett betalt for båtene.

Råte i treverk som er innlaminert i dørker og akterspeil er et tilbakevendende fenomen.

 

Det ser nok ut til at hele speilen må byttes dersom dette skal bli bra. Slip rent, og lim inn en dertil egnet plate av Divinycell, Rohacell eller lignende. Fas ned til enkeltlaminat ved drevet og laminer opp til 15-20 mm tykkelse.

Store Norske Kullseilingskompani.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...