Jump to content

Hvilket båtvaskemiddel skal jeg bruke?

Christian_V

Recommended Posts

Jeg vil tro at Zalo effektivt også vil fjerne det meste av arbeidet som er lagt ned i polering og voksing. Eller?

Sant nok, Jeg bruker selvfølgelig Zalo'n FØR polering og voksing.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Til vedlikeholdes vasking har jeg kjempe god erfaring med grønnsåpe. Både bil og båt. Bevarer poleringen, og blir kjempe blank og fin.

Jeg er også grønnsåpefan og har vært det i en årrekke. God og fet, løser godt og tar ikke vokslaget. Kjøper 4 liters kanner for en slikk og ingenting på Europris.

Vasker båt og bil med raus blanding med bøtte og svamp. Enest er at den etterlater skjolder om den tørker inn i sola, så skyll ofte.

Bruker den også til klutvasking av interiør, skai, skinn, dørker, lakkerte treflater, dashbord osv. Egentlig til alt utenom glass.

Genialt vaskemiddel! Godt for hendene er den og :-)

Mvh. SAP

Enig og uenig :smiley: Enig i at det blir blandet mellom polering og voksing, men uenig i å vokse uten å polere :smiley:

Jeg vasker båten for å fjerne møkk og fett først, så polish, og legger på voks til slutt... Tror ikke man klarer å fjerne alle skjolder og merker kun med rengjøring?

Legg merket il ordet "hvis" i mitt innlegg! Hvis det ikke er helt rent så vil jeg også polere vekk urenhetene og bruker da Autosol, vann og en eksentersliper med en dertil egnet padding. Har jeg tid på høsten og været er bra så pakker jeg inn en ren og nyvokset båt (skroget under fenderlist), og da er man allerede kommet langt med vårpussen.

Zalo bruker selvfølgelig før polering og voksing, og mengden Zalo tilpasses hvor møkkete det man skal vaske er siden det er et effektivt middel for fjerning av fett. Man kommer overraskende langt med bare et par dråper i litt lunkent vann. Hugo er for effektivt etter mitt syn.

Redigert av Mouche (see edit history)

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Ser det er flere og flere i havna som bruker Seajet sin båtrens. http://www.maritim.no/batpuss/batpleiemidler/batvask/seajet-batrens

Så tenkte å prøve denne skikkelig i år.

Tar av meg hatten for hvordan dere klarer å vaske og polere og holde alt på stell.

Mangler mye på å være i samme liga :-) men koser meg på sjøen likevel og lar ikke svarte renner legge en demper på kosen.

I vinter halvåret så står vår herre for vaskingen om sommeren gjør skipperen så godt han kan :-)

Jeg er litt rar.Men det gjør ingenting.Fordi jeg er lykkelig!

Ser det blir benyttet mye forskjellig, og kanskje vi alle er rammet litt av placeboeffekten. :wink::smiley:

Er nok som flere sier litt opp til hver og en hva man er fornøyd med, og ikke minst trives med. Jeg synes det er kos å vaske og skrubbe litt både i helger og i ferier, og det er veldig tilfredstillende å se en blank båt uten rennestreker. Ikke minst når andre også kommenterer det :smiley:

For min egen del holder jeg fortsatt en knapp på båtshampoen min. Den er ikke dyr, tar ikke voksen, etterlater en blank hinne og fjerner svarte streker i ett og samme produkt, og jeg slipper å etterbehandle :smiley:

Grønnsåpe skal dog prøves! Så for meg skjolder, men blir kanskje ikke det. Den legger vel også igjen en hinne?

Bare prisen er høy nok og produsenten fremhever produktets fortreffelighet for båt så går vel de aller flest på den limpinnen og betaler nesten hva det skal være med kommentaren om at båtpenger er båtpenger, og det slår så lite ut i totalregnskapet for båten at man tar ikke sjansen på noe annet enn det aller beste. :lol:

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg synes det er kos å vaske og skrubbe litt både i helger og i ferier, og det er veldig tilfredstillende å se en blank båt uten rennestreker. Ikke minst når andre også kommenterer det

Å drive med båtvask når jeg er ute på tur, orker jeg ikke. Da er jeg ute for å kose meg og jeg liker like lite å vaske å skrubbe i båten som hjemme. Jeg satser på en grundig jobb før sjøsetting. Men de svarte rennstripene fjerner jeg likevel i løpet av sesongen med Black Streak Remover som ikke krever mye jobbing. Hva andre måtte kommentere av min innsats eller hvordan båten ser ut, gir jeg bengen i.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...