SYbarbara Startet 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Startet 1.Mars.2014 (redigert) Hei!Er ny her på båtplassen, men har hørt at dette er et godt sted å søke råd. Vil sette stor pris på alt av råd, tips, lignende erfaringer, etc!Helt konkret lurer jeg på hva slags system og komponenter vi har med å gjøre her, og hvordan man går fram for å tette det når det lekker. Kun vedlikehold? Bytte system? Hvilke deler trengs? Hvor få tak i riktige deler? Må båten opp? Osv.. Systemet ser slik ut: Vi har en Bostrøm 31, som for tiden ligger i Simpson Bay på St. Maarten. Den skal seile hjem over havet i mai, men er for øyeblikket ikke tett nok til at det for oss føles forsvarlig å begi seg ut på vårt første havkryss.Eneste vanninntreningning som er registrert er fra rorhylsa, annet enn noe fra dekk. Det lekker ikke inn når båten ligger stille, men under lett seilas har vi ligget nede under cockpit og sett det piple inn ved tørning av roret. Under tre døgns seilas tok vi inn i underkant av en liter i timen, uten at vi da lå under cockpit og fulgte med, grunnet høy sjø. Men da det ikke forekommer andre kjente lekkasjer, må det komme derfra. Vi eier vår første båt med rattstyring og rorgjennomføring, og er mildt sagt usikre på hvordan vi skal gå frem for å få tettet dette, og er litt redde for å begynne å ta i det.Vi har forsøkt å trykke mer fett ned i koppen, uten at det ser ut til å skje noe som helst. Dette er over en periode på 5 måneder, helt siden overtakelse. Kobberslangen virker gammel og slitt, så vi har lurt på om den kan ha gått tett.Ellers har vi som nevnt ikke våget å prøve oss mer, i frykt for større vanninntreningning, og har så langt nøyd oss med å øse kjølsvinet.Vi skal til Norge i noen uker, før retur til Karibien og siste klargjøring for seilas.- Vil det være hensiktsmessig å skaffe nye deler hjemme? Evt. hvilke?- Bør båten heises opp for at evt. utskiftninger skal gjennomføres trygt for uerfarne båtfolk?- Er det en spesiell type grease som brukes til dette? Andre ting som burde tenkes på??På forhånd takk! Redigert 1.Mars.2014 av SYbarbara (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 1.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 1.Mars.2014 (redigert) Eg kjenner ikkje den båttypen, og kan ikkje sei kva som må gjerest, om det evt finnes tetninger som kan byttes. Men angående løsningen med greasekopp og slange/rør , så har eg vert borti liknande , der slange har gått seg tett av gammel stivnet grease. Eg ville forsøkt å løse på mutter på røret der det går inn på roraksling, og så presse ny grease igjennom systemet slik at du veit at den delen av systemet virker. Det er jo ingen vannkjøling eller anna som kan bli ødelagt av at du presser inn for mye grease her, så om ikkje du har sjans å slippe for å demontere så ville eg fylt opp og pressa inn 4-5 kopper og så tatt ein seilas for å teste. Red : type grease ? Naaah det finnes grease som er "vannfast" trur eg. Spør din lokale marina kva dei anbefaler. Eg bruker en gul patron fra pro-long Redigert 1.Mars.2014 av Sæbø (see edit history) Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Tango30 Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Ja, hvis det er meningen at fettet skal være med på å holde tett, og ikke bare smøre, så er det nødvendig med vannfast fett. Spør en forhandler, som Sæbø skriver Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 På toppen av hylserøret sitter det en pakkboks med kontramutter/låsemutter.Skru denne (den tynne muttra under pakkboksen) litt ned og gi pakkboksen en omdreining.Skru så låsemuttra opp mot pakkboksen og hold den så den ikke går rundt mens du tighter låsemuttra.Blir det ikke tett med dette må du kanskje legge mer snor i boksen. Sitér dette innlegget Link to post
larss Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 gunped, du kom meg i forkjøpet. Legger inn bildet for deg :) larss Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Jeg hadde ikke tatt en atlanterhavskryssing med den der. Ta båten på land og sjekk at rorlagrene er OK. Lekker det så mye som litervis i løpet av noen dager vil jeg tro at dere har lagerslakk. Eventuelt er det korrosjon/slitasje på rorakslingen. Fettet dere presser ned at trolig for å smøre et hvitmetlallager. Over dette lageret sitter det en 'lissepakning'. Denne pakningen er kun ment for å tette, ikke supportere rorakslingen. Og denne pakningen skal ikke smøres med fett. Grunnen til at jeg reiser et varsko, er størrelsen på beskrevne lekkasje samt at fettet tyter opp gjennom lissepakningen. Sitér dette innlegget Link to post
gunped Svart 2.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 2.Mars.2014 Enig med Hulda.Det ser ikke videre robust ut i mine øyne heller. Sitér dette innlegget Link to post
Bo31 Svart 3.Mars.2014 Link til dette innlegget Svart 3.Mars.2014 Hei! Seiler en B31 fra 1981, og hadde samme problemet da jeg overtok båten. Demonterte rorkvadrant og pakboks på rorhylse, på min er det ikke noen snor men to o-ringer på akslingen. Gjorde rent, la i ny vannfast grease og strammet til pakkboksen. Har vært tett og fint de siste fire år. Rorsystemet på B31 er meget solid, 30mm aksling som går gjennom roret og har en nedre opplagring på skeggen som går helt ned og beskytter selve roret. Om du ikke har det, bør du få laget deg en reserverorkult for å feste direkte på rorakselen, med tanke på et lengre havkryss. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.