kringeland Startet 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Startet 30.Mars.2005 Mine volvo aqad41a uten gløding må jeg kjøre ca 30 - 40 sek på starteren når de er kalde. Har ikke gløding.Virker som de tenner på en sylinder om gangen. Når de har gått et par minutter starter de som et skudd. Dere med erfaring er dette normalt ? Har ikke hatt motor uten gløding før. Ellers så ryker de sur dieselrøyk de første 10 min eller til de får belastning,Røyklegger hele havna. Noen tips jeg har fått er å sjekke tenning andre sier det er bare sånn. Dyser skal være sjekket ,motorene er gått 1200 timer bruker ikke olje og fungerer tilfredstillende. Noen som har erfaringer å bidra med ? Sitér dette innlegget Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift Skjoldastraumen sluse Link to post
Lars H. Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 (redigert) Hei. Jeg har også motor uten gløding, 19 år gammel, og den starter på mellom 0,5 og 2 sek, selv rundt null grader. Men det er en 4JHE Yanmar altså! Kompresjonen er forøvrig ganske høy, 1:17,8 Lars H. Redigert 30.Mars.2005 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kent Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Volvo Penta TAMD 41P ca 0,5 sec.... Kent Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Hmmmmm..... Høres ut som om du snakker om mine AQAD41A..... Jeg har glødeplugger i manifoldene men det hjelper bare litt. Har fått et litt hemmelig tips ("hemmelig" fordi mange VPmekanikere ikke vet om det) som går ut på å shimse om den automatiske kaldstartanordningen i pumpa. Har ikke sjekket mer opp om dette enda. Om dette er normalt? NEI! men ganske så vanlig på mange VP motorer kanskje spesielt 41A Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Skipper Worse Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Samma greiene med mine TAMD 60 C. Røklegger hele Dolviken ved oppstart, må kinne ca. 30 sek. for få vekke de grønne monstrene opp fra de døde. Men har de først vært i gang, starter de på øieblikket. Slik er det visst bare ... Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Faxen Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Mine to TAMD 60A, har samme symptomer. Kan starte på første slag en gang, mens ved neste kaldstart kan det ta 10-15 sek. Røyklegging , nå er havna stor da. , men det ryker godt. I fjor høst helte jeg på "røykfjerner" fra Torshov rekvisita, det hjalp litt. Faxen Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
sjøulv Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 sabb-diesel, luftavkjølt.ca etterkrigsmodell, drukna i fjor,(båten gikk ned). Overhalt, starta etter fem-seks omdreininger på startsveiva i februar. hadde da stått i fire mnd. Ryker fælt med det samme,her kan man snakke om ukontrolerte utslipp. Men går seg fort til, og maler da som en ekte sabb. Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 TAMD41B= 0,5 sek. Starter på tomgang Hovedforskjellen mellom A og B versjonen av 31/41 motorene er kompresjonen. B versjonen har 17:1 i kompforhold, mens A versjonen har 16:1. Det er vel her svaret ligger, når motorene begynner å bli slitne og mister kompresjon, er det rett og slett ikke nok sylindertrykk tilstede for å tenne dieselblandingen. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
SveinHa Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 I tillegg til øket kompresjon har 41B også dyser som åpner i to trinn. Kompresjon på 16:1 burde være tilstrekkelig. Mine 41a må humpe og gå opptil 2000 rpm før de tenner på alle sylindre. Jeg har ikke målt kompresjonen enda men regner med at den er rimelig god da der overhodet ikke blåser ut av oljepåfyllingen. Om der var noe vesentlig sylinderlekkasje burde der ha væ noe trekk/vind ut av toppdekselet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
henboe Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 har en GM diesel 6,2 L, og starter på under 3 sek, og ryker ikke... selv etter 7 mnd på land.. Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 En god motor starter umiddelbart. Motoren i min dieselbil går neppe mer enn en halv omdreining før den er i gang. Min Sabb type G startes med sveiv og skal en gang over topp før den er i gang, men forutsetter at man drar skikkelig til på sveiva. Sitér dette innlegget Link to post
Seastar Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 (redigert) Min TAD 40 , marinisert Volvo lastebilmotor med gløding - starter som et skudd og ryker ikke i det hele tatt - unntatt da, et lite "poff" akkurat i det den brummer igang. Den maler ellers som en katt, og skal nå få skiftet til sin årlige nye olje både på motor og gear. Jeg satte inn ny turbo ifjor, og jeg innbiller meg at den også liker ny olje på sine høyst aktive glidelagere....! Det er en "billig forsikring" for at det skal fungere best og lengst mulig - tror jeg da.....! I Tustnasjarken er det en 10 Hk Sabb, og den er minst like samarbeidsvillig - en liten bikk og den går og ryker aldri! Ship'O'Hoi! Redigert 30.Mars.2005 av Seastar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
rogeri Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Hvordan skal "kaldstartknappen" fungere på en Ford?Har litt problemer med å få den til å holde seg inne mens jeg "kinner", den vil gjerne sprette ut igjen før jeg når å starte selv om gasshendelen er satt til full gass eller 3/4. pådrag. Har utetemperaturen noe å si hvorvidt den vil holde seg inne.Er litt usikker på selve mekanismen,hvordan den fungerer.!!!! Ja ka dokker sei????? Sitér dette innlegget Link to post
Divemaster Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Hvordan skal "kaldstartknappen" fungere på en Ford?Har litt problemer med å få den til å holde seg inne mens jeg "kinner", den vil gjerne sprette ut igjen før jeg når å starte selv om gasshendelen er satt til full gass eller 3/4. pådrag. Har utetemperaturen noe å si hvorvidt den vil holde seg inne.Er litt usikker på selve mekanismen,hvordan den fungerer.!!!! Ja ka dokker sei????? <{POST_SNAPBACK}> På mine tidligere Forder måtte jeg ha fult pådrag for at denne skulle holde seg inne.... noe annet fungerte ikke... mye røyk ved oppstart, men var svært villige til å starte ... bedre enn naboens V... TMD40... Sitér dette innlegget Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ? "The only time you have too much fuel is when you're on fire." Link to post
Ternen32 Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Du må ha fullt pådrag for at kaldstart skal kunne brukes Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
kapptein Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Vår eldgamle 55HK Bolinder starter på under 1 sek, hver gang, uten pådrag. Vet ikke hvorfor, men er lykkelig for det! Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Ternen32 Svart 30.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 30.Mars.2005 Farymannen startet etter 1-2 sek på førstestarten etter vinteren, ingen røyk. Meget fornøyd med det Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
saga Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 (redigert) Min AQAD 31A er også tungstartet spesielt på denne årstiden da temperaturen fortsatt er forholdsvis lav. Merker litt bedring hvis jeg starter med både forbruksbatteriene og startbatteriene koblet inn i stedet for kun startbatteriet. Blir liksom litt mere futt og utholdenhet på startmotoren da. Har også ettermontert gløding i innsugsmanifoilen som hjelper en del. Når den først våkner til liv så vil den ikke over 2000 rpm til å begynne med og går ganske ujevnt det første minuttet. Ryker bra gjør den også. Har et manuelt opplegg med en stoppwire lagt opp til eksosspjellet slik at jeg får strupet eksosen ved oppstart og dette hjelper en del. Har også den originale solenoiden (magneten) liggende men har ikke kommet så langt at jeg har fått montert den ennå. Det er en del trykk/vind som kommer ut gjennom oljepåfyllingen så det er nok litt gjennomslag i motoren. Dieselpumpen og dysespisser ble overhalt for et par/tre år siden og ventilene justert. Kompresjonstrykket er oppgitt til 25 kg på denne motoren og vi målte min motor til rundt 20 kg. Litt av skylden for det lave trykket kan vel også tilskrives litt slappe batterier og en startmotor som sang på siste verset. Volvoverkstedet sa at 25 kg var mere som et teoretisk trykk og at de på helt nye motorer sjelden hadde kommet over 23-24 kg ved målinger. Som det nevnes i noen innlegg så har B-versjonen av denne motoren et økt kompresjonsforhold 17:1 kontra 16:1 på A-versjonen. Så vidt jeg har funnet ut så er imidlertid kompresjonstrykket oppgitt til det samme (25kg) på begge utgavene og forsåvidt på de andre Volvomotorene også (KAD 42/43/44, TAMD 31/41 osv.) Han som målte kompresjonen for meg snakket noe om at kompresjonsforhold og kompresjonstrykk var to forskjellige ting som ikke kunne sammenlignes og ikke hadde noe med hverandre å gjøre, uten at jeg helt fikk tak på hva han mente. Under bruk fungerer motoren veldig bra. Akselrasjonen er topp, motoren krafter bra og jeg oppnår maks turtall (faktisk 4100 rpm etter overhaling av dieselpumpen) og minst den toppfart båten var oppgitt til som ny. Motoren bruker lite olje og tempen ligger jevnt på 80 grader selv om motoren kjøres på maks en stund. Jeg har imidlertid konstatert de siste årene at det er flere som har de samme startsymptomene som jeg på disse motorene og har mer eller mindre slått meg til ro med at slik er bare motorene. Redigert 31.Mars.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
REM Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Han som målte kompresjonen for meg snakket noe om at kompresjonsforhold og kompresjonstrykk var to forskjellige ting som ikke kunne sammenlignes og ikke hadde noe med hverandre å gjøre, uten at jeg helt fikk tak på hva han mente.Kompresjonsforhold= Statisk kompresjon= Slagvolum/volum av forbrenningskammerKompresjonstrykk= Målt trykk i forbrenningsrommet (i Kpa, Psi eller tilsvarende) idet stemplet passerer øvre dødpunkt Som en skjønner er komresjonsforholdet gitt av motorkostruksjonen. Skal man endre på dette må man inn med andre stemplet, annen sylindertopp eller overboring av sylindrene. Kompresjonstrykket derimot er avhengig av en rekke variabler og synker typisk etterhvert som motoren slites: Starterturtall, overlapp på kamaksel, lekkasje via stempelfjærer og ventiler, temperatur, oljeviskositet osv. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Ternen32 Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Jeg ville kanskje vurdert å plukka av toppen og tittet litt, samtidig pusset alt reint, pusset ventilseter og ventiler. er ikke sikkert det er mere som skal til.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Windy37GM Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Min Mercruiser V8 diesel gløder i 7-9 sekunder og starter da på rappen. Hadde feil på 4 av 8 glødepinner og da var den tregstartet som fytterakkern... 20-30 sek kinning, og gikk som en dass de første 10-20 sekunene... Lite/ingen røyk med gløding, noe røyk uten gløding. Skarpnes9100 Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post
saga Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 (redigert) Jeg ville kanskje vurdert å plukka av toppen og tittet litt, samtidig pusset alt reint, pusset ventilseter og ventiler. er ikke sikkert det er mere som skal til.. <{POST_SNAPBACK}> Det medfører jo noen lapper i toppakning, turbopakning, pakninger til manifoiler m.m., men jeg har jo vært inne på tanken. Ville kanskje heller fått utført en sylinderlekkasjetest først da dette vil avsløre om lekkasjen er gjennom ventiler eller stempelringer. Blir svaret ventilene så hadde det vært en grei jobb. Er det imidlertid stempelringene/sylinderforingene så må motoren ut og jobben blir mye mer omfattende og ikke minst kostbar. Redigert 31.Mars.2005 av saga (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Vår TAMD31A starter på 3-6 sek. kald, varm er det nok med en omdreining. Men litt blårøyk er det jo til å begynne med ---- mvh Jan S Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
Ternen32 Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Det medfører jo noen lapper i toppakning, turbopakning, pakninger til manifoiler m.m., men jeg har jo vært inne på tanken. Ville kanskje heller fått utført en sylinderlekkasjetest først da dette vil avsløre om lekkasjen er gjennom ventiler eller stempelringer. Blir svaret ventilene så hadde det vært en grei jobb. Er det imidlertid stempelringene/sylinderforingene så må motoren ut og jobben blir mye mer omfattende og ikke minst kostbar. <{POST_SNAPBACK}> Ser han nevner at motor ikke bruker olje, derfor tenker jeg mer på sotavleiringer på ventiler(noe som vel ikke er helt unormalt på båtmotor) . Men jeg er helt enig i at det burde motor bør testes før inngrep.. Sitér dette innlegget Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly. Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home Link to post
Skipper Båtløs Svart 31.Mars.2005 Link til dette innlegget Svart 31.Mars.2005 Startet min Yanmar i dag etter vinterdvale...startet med det samme jeg vred på nøkkelen Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.