Jump to content

Hvor lett bør en dieselmotor starte?

kringeland

Recommended Posts

Mine volvo aqad41a uten gløding må jeg kjøre ca 30 - 40 sek på starteren når de er kalde.

Har ikke gløding.Virker som de tenner på en sylinder om gangen.

Når de har gått et par minutter starter de som et skudd.

Dere med erfaring er dette normalt ? Har ikke hatt motor uten gløding før.

Ellers så ryker de sur dieselrøyk de første 10 min eller til de får belastning,Røyklegger hele havna.

Noen tips jeg har fått er å sjekke tenning andre sier det er bare sånn.

Dyser skal være sjekket ,motorene er gått 1200 timer bruker ikke olje og fungerer tilfredstillende.

Noen som har erfaringer å bidra med ?

Statens Vegvesen har snudd og lover penger til oppgradering og fortsatt drift

Skjoldastraumen sluse

Hei.

Jeg har også motor uten gløding, 19 år gammel, og den starter på mellom 0,5 og 2 sek, selv rundt null grader. Men det er en 4JHE Yanmar altså! :wink: Kompresjonen er forøvrig ganske høy, 1:17,8

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Hmmmmm..... Høres ut som om du snakker om mine AQAD41A.....

Jeg har glødeplugger i manifoldene men det hjelper bare litt. Har fått et litt hemmelig tips ("hemmelig" fordi mange VPmekanikere ikke vet om det) som går ut på å shimse om den automatiske kaldstartanordningen i pumpa. Har ikke sjekket mer opp om dette enda.

Om dette er normalt? NEI! men ganske så vanlig på mange VP motorer kanskje spesielt 41A :headbang::headbang::headbang:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

TAMD41B= 0,5 sek. Starter på tomgang

Hovedforskjellen mellom A og B versjonen av 31/41 motorene er kompresjonen. B versjonen har 17:1 i kompforhold, mens A versjonen har 16:1. Det er vel her svaret ligger, når motorene begynner å bli slitne og mister kompresjon, er det rett og slett ikke nok sylindertrykk tilstede for å tenne dieselblandingen.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

I tillegg til øket kompresjon har 41B også dyser som åpner i to trinn. Kompresjon på 16:1 burde være tilstrekkelig.

Mine 41a må humpe og gå opptil 2000 rpm før de tenner på alle sylindre. Jeg har ikke målt kompresjonen enda men regner med at den er rimelig god da der overhodet ikke blåser ut av oljepåfyllingen. Om der var noe vesentlig sylinderlekkasje burde der ha væ noe trekk/vind ut av toppdekselet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

:sailing:

Min TAD 40 , marinisert Volvo lastebilmotor med gløding - starter som et skudd og ryker ikke i det hele tatt - unntatt da, et lite "poff" akkurat i det den brummer igang.

Den maler ellers som en katt, og skal nå få skiftet til sin årlige nye olje både på motor og gear.

Jeg satte inn ny turbo ifjor, og jeg innbiller meg at den også liker ny olje på sine høyst aktive glidelagere....!

Det er en "billig forsikring" for at det skal fungere best og lengst mulig - tror jeg da.....!

I Tustnasjarken er det en 10 Hk Sabb, og den er minst like samarbeidsvillig - en liten bikk og den går og ryker aldri!

Ship'O'Hoi! :sailing:

Redigert av Seastar (see edit history)

Hvordan skal "kaldstartknappen" fungere på en Ford?Har litt problemer med å få den til å holde seg inne mens jeg "kinner", den vil gjerne sprette ut igjen før jeg når å starte selv om gasshendelen er satt til full gass eller 3/4. pådrag. Har utetemperaturen noe å si hvorvidt den vil holde seg inne.Er litt usikker på selve mekanismen,hvordan den fungerer.!!!!

Ja ka dokker sei?????

Hvordan skal "kaldstartknappen" fungere på en Ford?Har litt problemer med å få den til å holde seg inne mens jeg "kinner", den vil gjerne sprette ut igjen før jeg når å starte selv om gasshendelen er satt til full gass eller 3/4. pådrag. Har utetemperaturen noe å si hvorvidt den vil holde seg inne.Er litt usikker på selve mekanismen,hvordan den fungerer.!!!!

Ja ka dokker sei?????

<{POST_SNAPBACK}>

På mine tidligere Forder måtte jeg ha fult pådrag for at denne skulle holde seg inne.... noe annet fungerte ikke... mye røyk ved oppstart, men var svært villige til å starte ... bedre enn naboens V... TMD40...

Mvh, Alf ........Hekksjø ? .........Hvor ?

"The only time you have too much fuel is when you're on fire."

Min AQAD 31A er også tungstartet spesielt på denne årstiden da temperaturen fortsatt er forholdsvis lav. Merker litt bedring hvis jeg starter med både forbruksbatteriene og startbatteriene koblet inn i stedet for kun startbatteriet. Blir liksom litt mere futt og utholdenhet på startmotoren da. Har også ettermontert gløding i innsugsmanifoilen som hjelper en del.

Når den først våkner til liv så vil den ikke over 2000 rpm til å begynne med og går ganske ujevnt det første minuttet. Ryker bra gjør den også. Har et manuelt opplegg med en stoppwire lagt opp til eksosspjellet slik at jeg får strupet eksosen ved oppstart og dette hjelper en del. Har også den originale solenoiden (magneten) liggende men har ikke kommet så langt at jeg har fått montert den ennå.

Det er en del trykk/vind som kommer ut gjennom oljepåfyllingen så det er nok litt gjennomslag i motoren. Dieselpumpen og dysespisser ble overhalt for et par/tre år siden og ventilene justert. Kompresjonstrykket er oppgitt til 25 kg på denne motoren og vi målte min motor til rundt 20 kg. Litt av skylden for det lave trykket kan vel også tilskrives litt slappe batterier og en startmotor som sang på siste verset. Volvoverkstedet sa at 25 kg var mere som et teoretisk trykk og at de på helt nye motorer sjelden hadde kommet over 23-24 kg ved målinger. Som det nevnes i noen innlegg så har B-versjonen av denne motoren et økt kompresjonsforhold 17:1 kontra 16:1 på A-versjonen. Så vidt jeg har funnet ut så er imidlertid kompresjonstrykket oppgitt til det samme (25kg) på begge utgavene og forsåvidt på de andre Volvomotorene også (KAD 42/43/44, TAMD 31/41 osv.) Han som målte kompresjonen for meg snakket noe om at kompresjonsforhold og kompresjonstrykk var to forskjellige ting som ikke kunne sammenlignes og ikke hadde noe med hverandre å gjøre, uten at jeg helt fikk tak på hva han mente.

Under bruk fungerer motoren veldig bra. Akselrasjonen er topp, motoren krafter bra og jeg oppnår maks turtall (faktisk 4100 rpm etter overhaling av dieselpumpen) og minst den toppfart båten var oppgitt til som ny. Motoren bruker lite olje og tempen ligger jevnt på 80 grader selv om motoren kjøres på maks en stund.

Jeg har imidlertid konstatert de siste årene at det er flere som har de samme startsymptomene som jeg på disse motorene og har mer eller mindre slått meg til ro med at slik er bare motorene.

Redigert av saga (see edit history)

Han som målte kompresjonen for meg snakket noe om at kompresjonsforhold og kompresjonstrykk var to forskjellige ting som ikke kunne sammenlignes og ikke hadde noe med hverandre å gjøre, uten at jeg helt fikk tak på hva han mente.

Kompresjonsforhold= Statisk kompresjon= Slagvolum/volum av forbrenningskammer

Kompresjonstrykk= Målt trykk i forbrenningsrommet (i Kpa, Psi eller tilsvarende) idet stemplet passerer øvre dødpunkt

Som en skjønner er komresjonsforholdet gitt av motorkostruksjonen. Skal man endre på dette må man inn med andre stemplet, annen sylindertopp eller overboring av sylindrene.

Kompresjonstrykket derimot er avhengig av en rekke variabler og synker typisk etterhvert som motoren slites:

Starterturtall, overlapp på kamaksel, lekkasje via stempelfjærer og ventiler, temperatur, oljeviskositet osv.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Min Mercruiser V8 diesel gløder i 7-9 sekunder og starter da på rappen. Hadde feil på 4 av 8 glødepinner og da var den tregstartet som fytterakkern... 20-30 sek kinning, og gikk som en dass de første 10-20 sekunene... Lite/ingen røyk med gløding, noe røyk uten gløding.

Skarpnes9100

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

Jeg ville kanskje vurdert å plukka av toppen og tittet litt, samtidig pusset alt reint, pusset ventilseter og ventiler. er ikke sikkert det er mere som skal til..

<{POST_SNAPBACK}>

Det medfører jo noen lapper i toppakning, turbopakning, pakninger til manifoiler m.m., men jeg har jo vært inne på tanken.

Ville kanskje heller fått utført en sylinderlekkasjetest først da dette vil avsløre om lekkasjen er gjennom ventiler eller stempelringer. Blir svaret ventilene så hadde det vært en grei jobb. Er det imidlertid stempelringene/sylinderforingene så må motoren ut og jobben blir mye mer omfattende og ikke minst kostbar.

Redigert av saga (see edit history)

Det medfører jo noen lapper i toppakning, turbopakning, pakninger til manifoiler m.m., men jeg har jo vært inne på tanken.

Ville kanskje heller fått utført en sylinderlekkasjetest først da dette vil avsløre om lekkasjen er gjennom ventiler eller stempelringer. Blir svaret ventilene så hadde det vært en grei jobb. Er det imidlertid stempelringene/sylinderforingene så må motoren ut og jobben blir mye mer omfattende og ikke minst kostbar.

<{POST_SNAPBACK}>

Ser han nevner at motor ikke bruker olje, derfor tenker jeg mer på sotavleiringer på ventiler(noe som vel ikke er helt unormalt på båtmotor) :crazy: . Men jeg er helt enig i at det burde motor bør testes før inngrep..

Eier av 1978 Furuholmen 32 Fly.

Ternen sin Blogg: http://ternen.rashani.no/#home

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...